Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg ikke tenkt å ta kvota tidlig da sjø. Men har likevel plenty med tid til å holde deg med selskap hvis du skulle innfinne deg oppi Gauldalen. Er jo kapasitabel hver dag nå i sommer :-) Nå tror jeg man har forstått at man ikke kan ta 600,- døgnet de første 14 dagene i juni. Og gått ned til 450,- muligens fra starten av. Det ble kjapt nedjustert i fjor, da de skjønte at det kom lite fiskere hehe. August halv pris, men ikke særlig attraktivt i disse områdene da egentlig. Du får mase litt på SMS så skal jeg nok gi et hint når/hvis det er best å satse på et døgnkort. Og da må jeg bli flinkere til å si at det er muligheter når det egentlig er bare rævva (i mine øyne). Får man ikke en storlaks på 2 dager, ja da er det bare rævva (i mine øyne). Har litt med at man er bortskjemt kanskje. Men du finner mye ut av børsen hver dag, pluss innsiget 1-2 uker tidligere. Om 5 dager blir innsiget Agdenes forresten ute på nett igjen, og det blir like spennende lesing i år også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi er kommet til medio juni. Og jeg har sett fiskere komme, og fiskere gå. Jeg har sett fiskere overnatte i små telt i søledammer på bakken. Der nattetemperaturen har vært nede på bare 4 grader flere netter. Det kjennes ut som flere kuldegrader pga. vinden. Og de står standheftig på sin godplass i konstant piskende kaldt regn og stiv kuling, rett i fleisen ! Det hjelper ikke med vadebukse og tett vadejakke eller regnjakke. Fingrene visner bort på noen sekunder og føttene er like før koldbrann. Men likevel står de der og fisker, livredde for at en laks skal svømme forbi. Og at noen andre skal ta plassen. Dag etter dag. Ja noen i ukesvis. Noen er heldige, de med gullhår. Mens andre har fisket på en god plass en hel uke og ikke kjent spolen, kan andre nyss ankomme og slenge ett par kast så sitter`n. Og det samme skjer dagen etter, ja kanskje 5 kast denne gangen. Ser man en tar laksen på sluk så frem med sluken. Marken funket ikke tydeligvis. Så denges det sluk i timesvis. Så kommer det en ny kar med gullhår og rapper laksen med mark på første kastet ! Frem med marken igjen og dagene går fremdeles uten napp. De som ikke får laks, de blir mere og mere nedbrutt. Jeg ser det på dem. Stressfaktoren øker, og det er oppriktig synd på disse menneskene. Så mye frysing, så mye ofring. Og ikke så mye som et lugg. Hva er feil ? Etter en uke i dette dritværet skal det holde hardt å overleve. Lite mat, lite søvn og lite varme. Man våkner om morgenen i et dyblaut telt og regnet pisker ubønnhørlig utenfor. Og det er like før frysepunktet. Da skal man ha karakter for å tre på seg en fuktig og kald vadebukse og begi seg ned til elvebredden igjen. Men disse laksefiskerne gjør det. Hva er de laget av ? Finnes det noe som helst intelligens oppe i skallen på disse har jeg ofte tenkt på ? Og alt dette for det ene hugget, og bare noen minutters utmatting av en fisk. Det er akkurat det samme hver bidige gang. En mellomlaks går inn på noen få minutter. En storlaks må man bruke litt mere tid på. Men det er akkurat som i fjor, og forfjor etc. etc. Jeg har alltid lurt på hva det er som gjør at folk bruker så mye penger og ofrer så mye, for evt. bare det ene hugget. Eller 2, 3 til. Er laksefiskere stein hakke toillat ? Ja man kan saktens lure. Undertegnede er en av dem, og dessverre er det uhelbredelig :-(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektabel fangst, første over 20kg i Gaula i år ! Men forsøkt gjenopplivet i en time ! Har også hørt om en halvtime på en stor laks ! Hallo, er det på død og liv så viktig å slippe uti en laks som har vært i åndenød SÅ lenge da ?! Fiskere har sett storlaks daske i vannskorpa så godt som død nedover elva. Nei fiskere, er det ikke mulig å sette ut laks tvert, så ta heller livet av laksen og levèr den på Natusenteret. Laksen lider nok når den er kjørt i en god stund. Denne sværingen ble kjørt i en time !

http://www.tronderbladet.no/laks/article11210755.ece

Det er forholdsvis gode fangster i nedre deler av Gaula frem til nå. Alt er relativt, ikke å sammenligne med de gode årene. Men det er bedre enn i fjor. Innsiget er ikke all verden, men min teori er at det ikke er mere laks i år enn skitåret i fjor. Tenker da kun nedenfor fossen. Forskjellen i år skyldes nok ene og alene at Gaula har vært iskald frem til nå og forholdsvis stor. Blir en liten reprise fra 2012 dette, men i mindre mengder. Så all laksen som blir tatt er stort sett nedenfor fossen frem til nå. Særlig fra Lundamo og ned, pluss Gaulfossen. Man ser jo også på statistikken at det er litt mere mellomlaks på elva og mindre storlaks enn kriseåret i fjor faktisk. I fjor hadde jo det meste av laksen passert nedre deler allerede på åpningen pga. unormal "liten" elv og høy vanntemp. mtp. starten på juni. De tok laks langt oppe i dalen allerede fra starten av. Så jeg er fremdeles en forsiktig pessimist mtp. årets oppgang. Håper og tror det vil bli litt bedre med mellomlaks i år. Og få mere storlaks neste år. De som har booket inn juni ovenfor fossen i år har nok tatt en råtjangs. De trekker nedover i elva og søker lykken der. Men slik er Gaula, det er alltid bingo ovenfor fossen de første ukene. Det må de regne med. Så de høye herrer blir vel misfornøyd der oppe nåda, og vil senke kvotene ytterligere. For det er jo der oppe makta rår. Bare vent, dette blir det misnøye av.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er noen vits i å fiske :-) også med floge. Og da er det desidert best på ei elveør nesten helt øverst på valdet mitt. Side vest. Og gjerne helt øverst på øra i strømkanten der. Hørte rykter om at denne øra er blitt fluesone, så får fluefiskere boltre seg fritt der. Tatt flere fine laks der på flue i juni, så det er muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig besøk i elva langveisfra :-) Japan. Og en høyst utradisjonell måte å fiske laks på, i hvert fall i Gaula hehe. Men det kan være effektivt, særlig der laksen går tett innpå. Synes denne karen var så kul at jeg bare måtte spørre ham om jeg fikk filme litt. Han hadde med seg guide (kompis) som satt og så på i mange dager. Og mye bukking og nikking når jeg kom/dro fra elva. Det var festet diverse perler i ass. farger på lina nedover mot marken. Det var slik de lokale fisket etter sjøørreten i gamle dager, på flom eller stor elv. Og det ga resultater. Men spørs om ikke dette fisket etter stor laks blir problematisk når det først syger seg på en. Og det gjorde det noen dager tidligere for den høflige japsen hehe. En laks på rundt 9 kilo glefset over markklysa, og stanga så ut som en diger "U", snudd på hodet ! Legg merke til at her finnes det ingen snelle !!! Lina er festet ytterst på teleskopstanga som var enorm. Historien endte med at lina sleit rett av, for laksen den ville spurte 50 meter i stryket den. Før den evt. roet seg litt. Aldri så lite på kanten dette fisket da, i ei stor og tung elv. Der det går kubber på selv bare 6-7 kilo som spøtter fra seg. Der selv jeg har svidd tommeltott på en 7-kilos som raser ut i elva i alle retninger, og er svintung å få inn. Men denne karen her stortrivdes han, og hadde det som plommen i egget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at laks på selv "bare" 7-8 kilo i år er sprek som fy, får vi et bevis for her. De er korte og runde i år, tyder på mye mat ute i havet. Typisk Nidelvlaks vil jeg si, eller gjøgriser som vi sier her :-) Har blitt mange hogg tidligere i juni på sluk. Og tror jeg har mistet 8-9 laks i bra format. Men de fleste festet på film, så da er det helt greit. Man kan ikke ta inn ubegrenset heller, men det beste hadde jo selvsagt vært moro å sett laksen nærmere i øyesyn da. Men tap og vinn med samme sinn :-) Beklager "litt" småbanning på slutten, men det hører bare med. Her går det absolutt ikke med teleskopstang nei !

Det er bare å skru opp volumet og lytte til sangen fra haspelsnella hehe.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe, det e nå skit å kjøre storlaks på haspel. Med fletta line ! Men deilig å kaste med :-) Har vel 7-8 til av samme kaliber som er filmet, som er mistet. Og en del 4-6 kilos. Pluss en del svidd tommeltott på ambiss etc. Og en drøss smålaks på film som er filmet som er sluppet uti elva igjen. Liten smålaks vil jeg si med snitt på omtrent 1,4kg. Juni var nok desidert beste måned ja. Men både hos meg og andre jeg har snakket med, de fleste laks var utrolig forsiktig til å ta både mark og sluk i år. Bare smånappet forsiktig. En fisker mistet hele 9 laks etter hverandre på mark ! Kald elv har en del av skylda, pluss at det var mye gjøgriser på elva (hunner) med k-faktor oppe i skyene. Man kunne gjerne ta en 11-kilos som ikke var over meteren. Og ørliten kjeft på disse hunnene som ikke klarte å gape skikkelig over en treblekrok engang :-) Og satt de, og kjente kroken var det et sant helvete løs. Makan til sprek laks på den kalde elva skal man lete lenge etter. Full rulle og seig som fy å få inn ! Men artig å kjøre, med mye sprell og harde fighter. Og ikke minst, festet på film !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde selv dette med forsiktig hugg da jeg prøvde meg i Gaula i uke 27 nede på Borten Melhus.

Hadde 3 eller 4 hugg i løpet av uka som var merkelige på wobbler. Aldri vært borti maken. Så forsiktig og så kort at det ikke var sjangs å få reagert. En av gangene var det som et lite drag i wobbleren 3 ganger før det var borte. Nesten som å fiske med mark.

Stort sett banker det skikkelig til når dem tar wobbleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Det er kanskje på tide å få oljet haspelsnellene sine igjen. Skal si de får kjørt seg innimellom med laks som for tiden er fòret opp på dop ! Skjemmes som en jordhund, snellene knirker som gamle trøskverk så det høres helt oppe på nabovaldene ! Har snekret sammen en video der snellene får kjørt seg litt.https://www.youtube.com/watch?v=G4Abyyjen2A&feature=youtu.be

720p HD

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.