Gå til innhold
Fiskersiden

Etneelva 2009


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg veit bare at om jeg skal fiske i Etneelva igjen skal jeg ikke i sonen oppunder fossen. Tror det var sone 26 eller deromkring. Satt i hvert fall i fosselarmen der under veien og fikk ikke annet en brunørret. Var noe brun laks som viste seg nede på brekket men totalt uinteressert i mark og sluk. Dette var for 2 år siden da. Har ikke vært på de trakter i sesongen i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den er spennende, men jeg hadde nok litt høy vannstand tror jeg for jeg fikk ikke bunnkontakt med 100gram søkke på. Spørs om ikke jeg må hive meg på en søknad et år etter sone 7, 8 og 10. Sikler veldig på de sonene. Så fine a gitt.

Bilde av min største fangst i Etne forsåvidt. Kilopris på 1200kr a gitt. Brunørret på halvkiloen som svelga litt vel heftig.

cimg0144s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i sone 15 fra fredag til lordag var ikke antydning til liv :angry2: fra lordag var jeg i sone 12 til søndag. så 2 laks i sone 12. var ikke kul om de ville ta. :D begge viste seg på floa... sørelva steg en god del i dag. :) trenger nok en flom til for å få skikkelig gang i fiske igjen :)

Endret av Gunnleiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Lenge siden det kom noe nytt fra etne, hjemmesiden er vel ikke oppdatert i det siste heller tror jeg

Er det lite som skjer i elva for tiden, lite gang på laksen?

Skal i sone 15 til uka, bør vel få litt vannstigning for og få fart på saker og ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva synker jevnt og det virker ikke som det er noe regn i sikte frem til søndag... Noe fisk vil nok gå opp til sone 15 uansett og det står garantert fisk i øverste hølen ( som er vanskelig å fiske). Fisk rundt nederste steinen i grålysninga!

Ville satset på forsiktig fiske. Små spinnere, makk og splitthagl, lett fluefiske. Selvfølgelig en risk med snittvekt på 6-7kg, men på så liten og klar elv kan tradisjonelt juniutstyr gjerne gi null kontakt med fisk.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva synker jevnt og det virker ikke som det er noe regn i sikte frem til søndag... Noe fisk vil nok gå opp til sone 15 uansett og det står garantert fisk i øverste hølen ( som er vanskelig å fiske). Fisk rundt nederste steinen i grålysninga!

Skal prøve på litt finfiske, får tenke litt utradisjonelt i forhold til vanligvis junifiske :)

såg på bilde det var en stor stein nederst ja, tenkte det måtte være en lureplass

når det er litt gang på fisken og ellers morgen og kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan!

Var i Murray fra mandag til tirsdag. 6,5 kbm/s er ikke allverden. Blank elv, så to sjøaure som viste seg. Da vi pakket sammen en liten halvtime før døgnet var over så jeg imidlertid en laks som kom over terskelen med ryggen over vann, en fin fisk på 5-7 kg. Så en og annen sniker seg opp selv om elva er liten, nå regner det imidlertid såpass at det kommer nok en liten stigning. Litt mildere netter så kan nok også smeltingen komme igang igjen. Ble tatt en på 6,6 på flue i Mowinckel(sone 15) på mandag, så det er ikke håpløst. Mowinckel fisker faktisk bra, kanskje til og med best på vannstand som nå, 6-18 kbm/s. Flaten nedenfor bua, strømkanten mot motsatt side midt på strekket og nederst ved steinen, både foran og utenfor, dette er nok stedene jeg ville brukt mest tid. Likevel er sonen såpass flott å fiske med flua at det er bare kos å fiske hele sonen, fisk er det mulig å lure stort sett over det hele. Vær obs på nederste hølen rett nedenfor terskel, fiskes best med korte kast i øvre og midtre del, fisken kan gå svært nær deg selv om det ikke alltid ser slik ut.... :( . Får følge med på børsen jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg også :D

Høres bra ut ang vannføring på valdet, :) har studert litt på bilder og sonen ser slettes ikke værst ut....syntes jeg, når dere bekrefter det også så er det jo noe og se fram til :)

Ellers takk for tips B)

Er det helst en-hands og mindre tuber som er gangbart nå?

Du holder deg unna børsen fra onsdag og 2 dager fram, har ikke fisket i etne på mange år så jeg tar absolutt ikke noe som en selvfølge :)

Dessuten får du ikke gi meg prestasjonsangst :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var inne i sone 12 i natt. var ikke noe spesielt liv til å begyne med. sørelva rant med god vannføring. :) orket ikke å fiske tidlig såv frampå og tok det helle med ro :D det vannet som sørelva kom med gjorde godt :) det var fjære men laksen kom. var aktivitet i helle dag. svidda er på plass var mange svidder som viste seg også stor laks. :) men fisken hadde det travelt den gikk rask forbi. :blush: men fisken går å svidda er på plass :) til tross for lav vannføring i nordelva.

Endret av Gunnleiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende værvarsel ja :)

Har fiskedøgn onsdag til fredag, ser at værforandringen begynner på sør/vest i morgen ettermiddag, vi

kan faktisk se en forandring allerede i morgen ang aktivitet tror jeg.

Været den siste tiden har vært kald nordavind og minkende elv og klart, stigende elv fram mot helga

er kansje ikke det mest gunstige (ons-fre) men er uansett bedre enn hva vi har nå.

Laksen kommer i det minste til og bevege seg mere og ny fisk kommer på.

Da er det von i hangande snøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gikk en del laks på søndag :) var da i sone 12, og det er mange år siden jeg har sett så mye laks som kom opp og viste seg den dagen. til tross for nordavinden kom de. de kom helle tiden. mye var svidder, men litt tidligt? lovende kanskje for resten av sesongen, størse vi så ville vi tippet rundt 10kg på :) alt som vi så var helt nygått fisk. :) sørelva var stigende på lørdagskvelden, den vannforandringen gjorde nok til at laksen kom. men den gikk utrolig fort! :o .

Endret av Gunnleiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei- og hoppsann!

Skal en tur i sone 15 lørdag og er jo naturlig nok svært opptatt av værvarselet og da med regn i minnet.

Men før den obligatoriske turen innom både Storm, Yr og NVE datt jeg innom h-avis.no som hadde følgende artikkel liggende på forsiden:

"Nå kommer sommeren (..) - Det blir gradvis varmere utover i uken. Aller varmest vil det nok bli på fredag og lørdag. Da blir det minst 25 grader litt inne i landet."

-Jippi! (Ironisk langt inn til beinet Jippi)!!

Men tenkte, som siste håp i et hengende fluesnøre, at noen rutinerte ringrever her på forumet kunne bygget opp troen og selvtilitten min med å fortelle meg noe i retning av at muligheten er store for smeltevann i den kommende perioden og at turen derfor kan bli overraskende?? Eller er det en fattig trøst? Kan elva stige nok kun ved hjelp av smeltevann?

Viser det seg likevel at elva ligger tørrlagt går det alltids ann å sette kursen for fjorden og ørretjakt. Men er lite kjent i Etnefjorden og lurer derfor på hvor det er bra å stå med flue i forhold til SØen? (Selvfølgelig i et lovlig område).

På forhånd takk for svar og skitt fiske!

Endret av Borumbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen sier det er masse fisk i fjorden andre ikke...

men vi alle håper jo på det beste :) var foresten en del aktivitet i elva å går kveld. en go del svidde som gikk, men elva er enda for varm ca. 18-20grader, trenger litt kaldere vær å regn ja.

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0041.00004.000/index.html

link til vannføring sørelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.