Gå til innhold
Fiskersiden

Åmå/ Vänern 20-24.05.09


erik
 Share

Recommended Posts

Som tittelen antyder ble det ingen blanke på lettmatros Karl Johan og meg denne gangen. Så hvis du hungrer etter bilder av feite laks kan du hoppe over denne rapporten. :)

Avreise fra Oslo etter jobb onsdag.

Turen var (som vanlig) planlagt for lenge siden, og de siste ukers labre rapporter fra andre trollingbåter ble avfeid med skuldertrekk og håp om at vi skulle snu trenden. Pussig hvordan andres pessimisme blir en uvesentlig detalj når jeg skal på tur, mens positive rapporter blir sett på som tegn på at turen må bli vellykket. Uansett så kranglet vi oss ut av Oslotrafikken, svingte innom Moss for å hente båten og ankom endelig Örnes Camping rundt 23.30. Sjøsetting, rigging, to pils og endel drittpreik senere køyet fire mann og en bikkje med laks og storørret i tankene. Når jeg tenker meg om kan det hende at bikkja ikke delte drømmene til resten av gjengen. Den var tross alt førstereisgutt....

Torsdag.

På grunn av den noe sene leggetiden kvelden før, tok vi det pent denne morgenen. Skikkelig frokost med egg og bacon ble fortært før vi satte kursen ut fra havnen. Båt nummer to, Team Ælva fra Drammen med kaptein Anders og lettmatros Stian, fikk fort nok av tildels grov sjø og satte kursen tilbake mot land noen timer senere.

Grov sjø for små båter:

83867_s.jpg

Den nye masta stod i hvertfall fjellstøtt:

83868_s.jpg

Karl Johan og jeg dunket gjennom bølgene hele dagen, med kun ett fislete napp å vise til. Selv ekkoloddet var relativt livløst, noe som ALDRI er et godt tegn når man jakter rovfisk.

83872_s.jpg

Ikke akkurat drømmestart, men siden det var meldt mindre vind på fredagen, øynet vi håp om bedre odds neste dag.

Fredag.

Vekking 04.00 for Karl Johan og meg og rett ut på vannet etter matpakkesmøring. Anders og Stian prioriterte skjønnhetssøvnen, og i ettertid viste det seg å være den mest fornuftige løsningen. Noe særlig mindre vind ble det ikke, og min stakkars Silver Colibri (som kun måler blyge 405) fikk nok engang kjørt seg i greie bølger. Anders og co kom seg utpå etterhvert, men ga seg nok engang ganske tidlig, og prioriterte shopping og hamburger på den lokale restauranten foran bølgeskvulp. Vi noterte en ny dag uten fisk, men fant i hvertfall noen områder hvor ekkoloddet viste at det var liv nedover i vannlagene. Værmeldingen for morgendagen før bysan lull var dagens høydepunkt, nesten null vind på lørdag!

Lørdag.

Opp 04.30 og ute på vannet 06.00 etter ny frokost av det slaget som får blodårene til å tettes og kolestrolet til å nå svimlende høyder. Det var fortsatt litt småbølger etter gårsdagens og nattens vind, så Anders og co la seg bak meg mens vi satte kursen nesten rett østover. Vel på plass hadde vi et lite strategimøte før vi kjørte hver vår vei langsmed dypkantene.

83871_s.jpg

Et par timer senere kunne vi endelig konstatere skikkelige utslag på ekkoloddet og kort tid etter fast fisk på den ene stangparavanen (som for anledningen gjorde nytte som planerboard). Et aldri så lite plask bak båten når fisken tok Bomberen ga forhåpninger om blank fisk, men ett minutt eller to senere kunne vi noe skuffet konstatere at denne fisken var grønn. Gjedda på 3-4kg ble avkroket og returnert til sitt rette element. En kjapp telefon til den andre båten viste at gutta hadde fått en noe større gjedde (5kg) rett nord for oss. Vi fortsatte fisket i dette området, og endte etterhvert opp med 2-3 gjedder til.

83869_s.jpg

Glemte den lange tangen hjemme, noe jeg fikk angre på etterhvert.

83873_s.jpg

Gjedde, gjedde og mer gjedde.

83874_s.jpg

Et skikkelig run på den ene overflatestangen var det nærmeste vi kom blankfisk. Selvfølgelig umulig å si med sikkerhet at det var en laks, men den tok i hvertfall med et skikkelig smell. :lol: Den andre båten fikk en undermåler på rundt 40 cm som selvfølgelig ble sluppet pent ut igjen. Etter 16 timer på vannet var det godt å komme på land igjen og kjenne tresmaken i baken langsomt slippe taket..... Vanntette sitteputer står nå på ønskelisten. :)

Søndag.

9 m/ sek gjorde at vi sov lenge før vi dro opp båtene og satte kursen hjemover.

83875_s.jpg

For å bruke et ikke ukjent sitat: En dårlig dag på fisketur er bedre enn en bra dag på jobb. Men jaggu ble det mange timer og lite fisk denne gangen. Moralen for min del er at mai er bedre i Mjøsa, og at neste tur til Vänern blir i mars/ april mens vannet er kaldt. Vi målte vanntemperaturen til 12-13 grader.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.