Gå til innhold
Fiskersiden

Flourcarbon vs. nylon


mortwe
 Share

Recommended Posts

Hva er egentlig forskjellen?

Er flourcarbon sterkere og stivere og er det egentlig verdt den ekstra prisen? Og hva med holdbarhet/slitestyrke.

Fisker mye med flue etter laksen, men akkurat dette med flourcarbon har gått meg litt hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen:

FC synes mindre i vann enn vanlig mono, er litt stivere og litt hardere overflate (= er derfor litt bedre rustet mot slitasje) og har litt høyere egenvekt enn mono slik at den synker. Summen av disse gjør at den er mitt førstevalg til det meste av fortommer med unntak av der jeg vil ha den flytende som til tørrfluer og f.eks riffling hitch og bomberfisk.

Den er ikke nødvendigvis sterkere (brudd-/knutestyrke) om du sjekker mot mono av samme tykkelse...

Så får en selv vurdere om de fordelene man synes det gir oppveier for merkostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kanskje litt bedre til laksefiske tidliig i sesongen da, men etterhver som man fisker med litt mindre fluer så er kanskje ikke en stiv fortom det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med Max, mens jeg på dagens føre gjerne bruker en synkeline og bare et par meter 0,45-0,50 rett i flua går jeg gjerne over til mye lengre og taperte fortommer når det blir klarere (og varmere) i vannet og til mye tynnere spiss når småfluene skal frem...

Dagens føre: https://www.fiskersiden.no/images/mmsblog/00213_00235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor FC er dyrere på fortomsspolene deres enn vanlig mono.

FC har jo lenge blitt brukt av karpefiskere, og metersprisen der er jo helt på det javne med mono. Er vell kanskje fordi det fortsatt er litt "nytt" hos fluefiskerene og dermed blir litt dyrere.!?

Er ikke så mange "storspoler" tilgjengelig med FC enda. Men en av de få <Triline FC> som ikke akkurat er en av de bedre, er jo eksremt billig. Faktisk en god del billigere enn de fleste monosenene til Berkley som er produsenten av Triline serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det FC tvers gjennom eller et lag av FC ytterst bare?

Berkley Trilene Fluorocarbon er FC tvers gjennom...

Ville vel neppe brukt det som spiss under myggfiske, men er godt nok om man skal tapere fortom selv.

Fin å bruke om man skal lage flettafortom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en spole 0,40 Trilene FC siden den bare kostet 149kr for 300m. Sena føles mer ut som vanlig mono enn FC, styrken er grei, men den har mye mykere overflate og er ikke så motstandsdyktig mot slitasje som annen FC jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en spole 0,40 Trilene FC siden den bare kostet 149kr for 300m. Sena føles mer ut som vanlig mono enn FC, styrken er grei, men den har mye mykere overflate og er ikke så motstandsdyktig mot slitasje som annen FC jeg har brukt.

Jøss.

Synes det er stor forskjell på FC Triline, kontra alle monosener jeg har brukt..

Slitasjemessig har den en svakhet ved at den blir flisete ganske tidlig, men fortsatt bedre på det punktet enn vanlig mono.

Har vert borti mye mykere FC enn Trilinen som jeg føler er forholdsvis stiv kontra mange andre 100%-FC..!

Er alltid FC tvers gjennom på FC sener, men trenger ikke vere 100% FC. Kan vere blandet med andre typer senematriale, behandlet med forskjellige kjemikalier eller gått igjennom forskjellig trykk og tempratur under produksjonsprossesen for å gi forskjellige egenskaper..!

Eneste som er belagt med FC er noen multisener og fortomsmatrialer til karpefiske.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har brukt minst 5 andre merker av FC og alle har vært stivere og har hatt mye hardere overflate enn Trilene FC. Jeg har faktisk problemer med å skille hvor jeg har brukt Trilene FC og hvor jeg har brukt klar Maxima. Planlegger å kjøpe en ny spole med 0,40 FC selv om jeg sikkert har igjen 290m med Trilene FC for å ha ei tøffere fortomsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FC konsekvent til ørret fiske, egentlig bare forde det er dyrere og dermed så går jeg ut fra at det er bedre :)

Leste i ett fluefiske blad i helgen at noen anbefalte vanlig mono line til fortom ved bruk av tuber til laks da FC linene etter litt bruk fikk brudd i overkanten av tuben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.