Gå til innhold
Fiskersiden

Otra


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

Ja, du kommer sikkert til å lykkes på sone 3! Tas jo en god del laks der også. Og det er jo ingenting i veien for å ta et "testedøgnkort" i de andre sonene i løpet av året og evt prøve seg på 4 eller 5 neste år.

Hyggelig om du deler litt av erfaringene dine fra sone 3 med oss andre etter hvert.

Selv skal jeg på sone 5b i morgen. Ser det har vært litt skralt fiske der i det siste - kun meldt inn 6 laks totalt i hele Otra til nå denne uka og 0 - null oppe i 5B!! - men jeg lar meg ikke skremme av slikt. :lol:

Det er laks på elva så da er det muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, du kommer sikkert til å lykkes på sone 3! Tas jo en god del laks der også. Og det er jo ingenting i veien for å ta et "testedøgnkort" i de andre sonene i løpet av året og evt prøve seg på 4 eller 5 neste år.

Hyggelig om du deler litt av erfaringene dine fra sone 3 med oss andre etter hvert.

Selv skal jeg på sone 5b i morgen. Ser det har vært litt skralt fiske der i det siste - kun meldt inn 6 laks totalt i hele Otra til nå denne uka og 0 - null oppe i 5B!! - men jeg lar meg ikke skremme av slikt. :lol:

Det er laks på elva så da er det muligheter

Jeg håper jo at jeg kan få karrierens første laks i år, det hadde vært supert. Tenkte at med veiledning første sesongen så vil det være gunstig for meg å lære litt. Finne ut hva man skal se etter i vannet osv, hvor fisken er å sånn.

Fikk en SØ i 3B rett under kiloen for en uke siden, det er det jeg har fått til nå, men ikke så galt:)

Vannstanden i Otra er jo på over 100 nå, noe som jeg har hørt er bra. Tenker nok det blir en akarietur på meg oxo snart. moro å fiske er det :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kommer sikkert til å lykkes på sone 3! Tas jo en god del laks der også. Og det er jo ingenting i veien for å ta et "testedøgnkort" i de andre sonene i løpet av året og evt prøve seg på 4 eller 5 neste år.

Hyggelig om du deler litt av erfaringene dine fra sone 3 med oss andre etter hvert.

Selv skal jeg på sone 5b i morgen. Ser det har vært litt skralt fiske der i det siste - kun meldt inn 6 laks totalt i hele Otra til nå denne uka og 0 - null oppe i 5B!! - men jeg lar meg ikke skremme av slikt. :lol:

Det er laks på elva så da er det muligheter

Ble det noe fisk i helga i 5B???? Skal selv ut en tur etter jobb i dag:) Så det ble tatt en på 9.2 kg i sone 3, så det lover bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke laks dessverre. Det startet imidlertid bra med fast fisk allerede i 4-tiden på morgenen. Den beit på spinner på andre siden av strømmen og fikk pumpet den gjennom hele strømmen og inn på stilla på min side bare for å oppleve at den der datt av etter å ha plasket en del i overflaten. Fin mellomlaks som jeg vil tippe til ca 5 kilo.

Surt å miste den, men jeg tenkte at "Jaja, da må jeg bare holde på litt lenger før jeg har kvota på 2 laks - ikke så farlig"

Men så ble det helt dødt - og forble dødt. Makan til håpløst fiske har jeg aldri opplevd på Sørlandet før. Så så å si ikke fisk og merket enda mindre. Så da jeg hørte over telefonen at barnevaktene mine begynte å bli slitne gav jeg rett og slett opp og forlot elva uten laks. Uvant å måtte gjøre det i Otra.

Men, men - jeg kommer tilbake i august :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke laks dessverre. Det startet imidlertid bra med fast fisk allerede i 4-tiden på morgenen. Den beit på spinner på andre siden av strømmen og fikk pumpet den gjennom hele strømmen og inn på stilla på min side bare for å oppleve at den der datt av etter å ha plasket en del i overflaten. Fin mellomlaks som jeg vil tippe til ca 5 kilo.

Surt å miste den, men jeg tenkte at "Jaja, da må jeg bare holde på litt lenger før jeg har kvota på 2 laks - ikke så farlig"

Men så ble det helt dødt - og forble dødt. Makan til håpløst fiske har jeg aldri opplevd på Sørlandet før. Så så å si ikke fisk og merket enda mindre. Så da jeg hørte over telefonen at barnevaktene mine begynte å bli slitne gav jeg rett og slett opp og forlot elva uten laks. Uvant å måtte gjøre det i Otra.

Men, men - jeg kommer tilbake i august :lol:

Dette er første sesongen min som laksefisker, har vært ute noen ganger, men akkurat som du sier, helt dødt er dette rette ordet å bruke på dette.

Det må være en sinnsykt kjedelig opplevelse at man mister en så fin fisk. Jeg har oxo vært optimist hele veien, tenker at kvoten på 2 laks ikke er noe problem. Men har jo ikke klart dette en eneste gang hittil, men det kommer nok. Blir nok en tur i 5B mot slutten av uka, sånn at man nesten er "garantert" en fisk. LOL:)

Fisker du noe med makk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var flere som fisket med mark og en av de andre hadde et hugg på marken som han mente måtte være laks. Ellers var ørreten veldig ivrig på å bite i marken slik at forbruket ble høyt. Det med mye småørret på typiske laksplasser er heller ikke noe bra tegn.

Tror du godt kan vente til det begynner å skje noe før du tar deg kort der oppe. Å kalle det akvarium nå er galskap. Alle akvarier inneholder mere fisk enn det som står der nå. Husk at du får ikke fisket oppe i selv kulpen der laksen samles.

Fisker du på sone 4 eller 5 kan du i det minste prøve flere plasser i løpet av en dag, blir fort litt enformig oppe på 5b når det er stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var flere som fisket med mark og en av de andre hadde et hugg på marken som han mente måtte være laks. Ellers var ørreten veldig ivrig på å bite i marken slik at forbruket ble høyt. Det med mye småørret på typiske laksplasser er heller ikke noe bra tegn.

Tror du godt kan vente til det begynner å skje noe før du tar deg kort der oppe. Å kalle det akvarium nå er galskap. Alle akvarier inneholder mere fisk enn det som står der nå. Husk at du får ikke fisket oppe i selv kulpen der laksen samles.

Fisker du på sone 4 eller 5 kan du i det minste prøve flere plasser i løpet av en dag, blir fort litt enformig oppe på 5b når det er stille.

Lure meg som kjøpte kort i sone 3A, vet ikke helt om jeg var helt fornøyd med valget. Men kansje jeg bare skal være litt tålmodig å fiske der. Jøss, er det en plass i sonen der borte man ikke har lov å fiske? Takk for tips, må finne ut litt mer om det, sånn at jeg ikke fisker ulovlig.

Har du noen gode tips til makkfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det en plass i sonen der borte man ikke har lov å fiske?

Ja, det går en grense hvor høyt opp man får gå - og mye av laksen står selvsagt ovenfor den grensa. Og det er også forbudt å kaste oppover mot kulpen.

Ser ellers det er tatt fisk der i dag, men reklamen er i veien (skikkelig profft ;) ) så jeg får ikke sett hvor stor den er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går en grense hvor høyt opp man får gå - og mye av laksen står selvsagt ovenfor den grensa. Og det er også forbudt å kaste oppover mot kulpen.

Ser ellers det er tatt fisk der i dag, men reklamen er i veien (skikkelig profft :) ) så jeg får ikke sett hvor stor den er

Hehe, skikkelig proft ja ;) Men da står det greit merket der oppe, sånn at ikke snøret mitt havner i kulpen og jeg får en illsint oppsynsman etter meg :)

Du som fisker med makk, pleier du lagre dem hjemme og hva forer du de evt med????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker bla.a med mark etter laks, men fisker veldig allsidig på laksefiske så mark er bare en av flere metoder som ble testet på lørdag.

Marken plukker jeg om natta på vått gress (duggmark) og oppbevarer i kjelleren fram til like før jeg skal fiske. Finnes flere tråder om oppbevaring av mark så det er bare å søke.

Elv som har steget litt og blitt litt grumstete etter regnvær er drømmeforhold for markfiske, men marken fungerer ofte brukbart under alle forhold

Når det gjelder sone 5b foreslår jeg du svinger innom der en dag det er folk og titter litt så ser du hvordan det ser ut. Er ikke lange biten å gå fra bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker bla.a med mark etter laks, men fisker veldig allsidig på laksefiske så mark er bare en av flere metoder som ble testet på lørdag.

Marken plukker jeg om natta på vått gress (duggmark) og oppbevarer i kjelleren fram til like før jeg skal fiske. Finnes flere tråder om oppbevaring av mark så det er bare å søke.

Elv som har steget litt og blitt litt grumstete etter regnvær er drømmeforhold for markfiske, men marken fungerer ofte brukbart under alle forhold

Når det gjelder sone 5b foreslår jeg du svinger innom der en dag det er folk og titter litt så ser du hvordan det ser ut. Er ikke lange biten å gå fra bilen.

Jeg leste litt om duggmarken, fasinerende at den faktisk kommer opp frivilling for å gjøre det enklere for oss fiskere.....LOL :lol:

Jeg har fisket med makk for det meste, selv om jeg har alt annet av utstyr også, synes vel at det har sin sjarm det der.

Kommer garantert til å svinge innom der en tur, kansje plukke opp noen tips i jakten på min første laks. Sa til dama at jeg skulle stoppe den ut, men fikk ett klart NEI om å ha den over senga :) Fikk heller ikke lov å oppbevare makk i kjøleskapet, er vel ikke så ekkelt det :):) hehe

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt bør du bytte ut dama hvis hun nekter deg å ha mark i kjøleskapet....

Med disse visdomsord takker jeg for meg og stikker på... fisketur :D

Haha, godt sagt da:)

Driver nok litt med fiskepropaganda på henne, så skal få henne hekta på fisking. Ble det noe på deg i går? Fisk altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk likedan som i Otra - kjørte på laks.... og mista den ;)

Ser ut til at laksefiskelykken har forlatt meg

Bra det finnes andre fiskeslag :)

Det er typisk. I det minste har du jo fått noen tilslag. Noe som jeg enda venter på, i jakten på min første laks ever. Har hørt man skal være mye tålmodig :)

Skal man kroke en laks? Mulig ett dumt spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et dumt spørsmål, og det er jo i den fasen (krokingsfasen) det ofte avgjøres om du kommer til å få laksen eller ikke.

Det er mange meninger om det, og det er jo avhengig av du fisker med. Står sikkert litt om dette på forumet fra før, ellers kan du jo spørre i en egen tråd. Men vanligvis gjør man et forholdsvis kraftig tilslag umiddelbart man merker det napper når man fiske rmed sluk, venter litt (og gjerne senker stanga) før man gjør tilslag når man fisker med mark, og venter til man merker tyngen av fisken før man løfter stanga (ikke røsker til) når man fisker med flue. Men dette er et emne det kunne vært skrevet et 15 binds verk om - det er utrolig mange forskjellige situasjoner og mange ulike meninger osv.

Men å være bevisst på hva du gjør når det napper på det du sikker med er i hvert fall veldig lurt. Prat gjerne med folk du møter langs elva om dette. Er mange som har tanker om krokingsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et dumt spørsmål, og det er jo i den fasen (krokingsfasen) det ofte avgjøres om du kommer til å få laksen eller ikke.

Det er mange meninger om det, og det er jo avhengig av du fisker med. Står sikkert litt om dette på forumet fra før, ellers kan du jo spørre i en egen tråd. Men vanligvis gjør man et forholdsvis kraftig tilslag umiddelbart man merker det napper når man fiske rmed sluk, venter litt (og gjerne senker stanga) før man gjør tilslag når man fisker med mark, og venter til man merker tyngen av fisken før man løfter stanga (ikke røsker til) når man fisker med flue. Men dette er et emne det kunne vært skrevet et 15 binds verk om - det er utrolig mange forskjellige situasjoner og mange ulike meninger osv.

Men å være bevisst på hva du gjør når det napper på det du sikker med er i hvert fall veldig lurt. Prat gjerne med folk du møter langs elva om dette. Er mange som har tanker om krokingsprosessen.

Det er nok som du sier at det er en masse meninger om akkurat den biten, så skal høre med de lokale fiskerene når jeg drar ut å fisker i morra. Men kommer nok til å lese litt om det i tillegg oxo.

Jeg tror nok det kan være lurt å høre med lokale fiskere når det gjelder tips osv. Men ikke alle er like lette da, skal være hemmelighetsfulle,sikkert redd noen skal ta fisken deres:)

Får satse på at det blir fast fisk i morra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det nettopp, hvordan er det med fisk i elva for tida. Er ikke hjemme fa ferie enda så er litt spent?!

Gratulerer forresten!

Takk for det :) Er vel ikke helt på topp i elva enda, men er da noen som drar litt. Vannstanden er ikke så langt unna det vi liker. tror det kan bli en spennede sommer dette:)

Gratulerer ja! Vel fortjent og skikkelig moro! Nå er du i gang :)

Det var helt konge, har enda adrenalin i kroppen etter det i går. Første laksen jeg får tross alt, de var mer spreke enn det jeg hadde forestilt meg. Vel, må vel innom elva en tur før Start kampen i dag.

Vært noe ute du ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen i den sizen er ganske så drøy å kjøre. Jeg fisker mest i Mandal og de andre vestlge elvene i Vest Agder, men det som skjer i Otra er jo interessant selvfølgelig. Har vel ikke vært tiårets beste sesongåpning ette hva jeg har forstått, men smålaksen krysser jeg fingrene for!

Tenk hvor moro om de kommer i det antallet de gjorde til og med 2006 sesongen, da blir det herlig å være sørlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen i den sizen er ganske så drøy å kjøre. Jeg fisker mest i Mandal og de andre vestlge elvene i Vest Agder, men det som skjer i Otra er jo interessant selvfølgelig. Har vel ikke vært tiårets beste sesongåpning ette hva jeg har forstått, men smålaksen krysser jeg fingrene for!

Tenk hvor moro om de kommer i det antallet de gjorde til og med 2006 sesongen, da blir det herlig å være sørlending.

Har vært en tur i Hauge C i mandalselva uten hell, ganske tidlig i sesongen, fint der borte:)

Jeg fikk jo sjokk av hvor sterk den saken var, fikk den på sluk, sluken satt heldigvis godt på den.

Hva fisker du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Jeg fisker med det som jeg føler for i øyeblikket, noen ganger er det sluken. Fks midt på dagen i solsteiken er toby sølv28gram meget fin på treg laks.

Ellers er det mark og flue, jeg liker godt alle metoder. Men fisker mesteparten av tiden med flue da selva kastinga og måten den ta kunstagnet på er et kick. Men laksen fighter ofte bra på sluk og det kan være ett å miste de da.

Hva fikk du din laks på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.