Gå til innhold
Fiskersiden

Otra


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal snart (innen 10 dager) fiske i enten Otra eller Tovdalselva :lol:

I Otra er det sone 3, og spesielt 4 og 5 som gjelder (sone 5 er todelt).

Å parkere på Vigelands gård og gå litt ned og over hengebroa og så litt opp - ja, da er du i paradis. Masse flotte plasser! For flue, mark, sluk - det du foretrekker

Finnes mange tråder om dette på forumet fra før. Bare søk så finner du.

Ellers bør du titte på Otralax.no

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart (innen 10 dager) fiske i enten Otra eller Tovdalselva :D

I Otra er det sone 3, og spesielt 4 og 5 som gjelder (sone 5 er todelt).

Å parkere på Vigelands gård og gå litt ned og over hengebroa og så litt opp - ja, da er du i paradis. Masse flotte plasser! For flue, mark, sluk - det du foretrekker

Finnes mange tråder om dette på forumet fra før. Bare søk så finner du.

Ellers bør du titte på Otralax.no

Hei, takker for svar:) Har vært i otra siden fredag, men har vært lite vann i elva. Testa ut den sone 5a i går uten hell i går. Lørdag fikk jeg en SØ på under kiloen i 3B. Fisker hovedsaklig med makk.

Vurderer å kjøpe sesongkort i elva. Men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Har hørt at 5A en mest trafikkert fra juli og utover og kan være trangt om plassen, men er ikke sikker. Har også tenkt litt på sone 4, men er ny innen laksefiske, så jeg vet ikke hva som er det beste. Noen tips????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5A er faktisk den sonen jeg har fisket i 2 ganger... sånn for leeenge siden.

Fin sone og jeg har ikke opplevd kø der i månedskifte juli/august (tror det var da jeg var der, begynner å bli noen år siden så jeg er ikke helt sikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du er enig i at det er flott på sone 5a? Problemet er som du nevner at det er mye folk, men det er det på sone 4 også. Har opplevd at det har vært så å si helt fullt der - og det er spesielt mye dansker der (på sone 4) som tydeligvis ikke er så vant til rullerende fiske.

Vil du unngå mye folk nytter det ikke med Otra rett og slett, da må du prøve Tovdalselva ovenfor sone 2. Men det har vel ikke skjedd så mye ovenfor fossen der enda. Eller så kan du kjøpe alle 4 kortene på en av strekkene i sone 2 i Mandalselva - da får du kanskje fisket i fred, bortsett fra de på andre siden da. Skal du kjøpe de kortene også blir det dyrt.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du er enig i at det er flott på sone 5a? Problemet er som du nevner at det er mye folk, men det er det på sone 4 også. Har opplevd at det har vært så å si helt fullt der - og det er spesielt mye dansker der (på sone 4) som tydeligvis ikke er så vant til rullerende fiske.

Vil du unngå mye folk nytter det ikke med Otra rett og slett, da må du prøve Tovdalselva ovenfor sone 2. Men det har vel ikke skjedd så mye ovenfor fossen der enda. Eller så kan du kjøpe alle 4 kortene på en av strekkene i sone 2 i Mandalselva - da får du kanskje fisket i fred, bortsett fra de på andre siden da. Skal du kjøpe de kortene også blir det dyrt.

Jeg synes sonen var kjempefin den. Fisket en del i Ålestrømmen med makk i går uten hell. Var også helt på toppen av sonen. Men det er nok litt for lite vann i elva akkurat ifølge ekspertene, er bare andre gang jeg fisker laks, men var spennende. Jeg har vært borte i Mandal en tur i Hauge C, kjempefin sone den der. Jeg synes Mandal er dyr å fiske i, men man betaler jo litt ekstra der borte:) Har lyst å teste ut akariet på toppen en dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5A er nydelig. Gikk ann å ta med ikke-fiskende venner dit og slappe av ved elven og grille i solen.

Ålestrømmen prøvde jeg bare såvidt, likte ikke den noe særlig.

Over hengebruen og rett ned ved siden av den ble det tatt en del mens jeg var der, samt inni vika rett på andre siden av elven for den gården som jeg ikke husker hva heter.

Stranda rett nedenfor gården ble ikke testet da det var en del som skulle bade ( :D ) mens vi var der for å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5A er nydelig. Gikk ann å ta med ikke-fiskende venner dit og slappe av ved elven og grille i solen.

Ålestrømmen prøvde jeg bare såvidt, likte ikke den noe særlig.

Over hengebruen og rett ned ved siden av den ble det tatt en del mens jeg var der, samt inni vika rett på andre siden av elven for den gården som jeg ikke husker hva heter.

Stranda rett nedenfor gården ble ikke testet da det var en del som skulle bade ( :o ) mens vi var der for å fiske.

Pussig situasjon her på jobb, dukket faktisk opp en laksefisker, så fikk pratet litt fiske. Han fisker i sone 3A ved Haus, å mener at dette er en kjempebra sone. Fikk ellers noen tips til makkfiske :)

Folk som skal bade mens man fisker er irriterende, skulle nesten svingt flua over hue på de....hehe.

Satt selv i Ålestrømmen i går å fiska, sittet der en stund, det var fisk der.....men til min store fortvilelse kommer det faktisk en båt (oopsyn)kjørende opp å skremte vel vannet av den, svømte sikkert rett opp i akvariet på toppen.......

Hva fisker du med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 5A hadde blitt mitt valg om jeg skulle hatt sessongkort i Otra.

Sonen er en km lang og variert, noe som gjør at når badegjestene inntar stranden nedenfor gården har du muligheter lenger ned mot ålestrømmen (selvom jeg ville prøvd med under hengebrua før jeg gikk ned i strømmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 5A hadde blitt mitt valg om jeg skulle hatt sessongkort i Otra.

Sonen er en km lang og variert, noe som gjør at når badegjestene inntar stranden nedenfor gården har du muligheter lenger ned mot ålestrømmen (selvom jeg ville prøvd med under hengebrua før jeg gikk ned i strømmen)

Jeg tror nok at det kommer til å bli i 5A jeg havner :) Stopper sonen etter Ålestrømmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det er all verdens bra fiske der borte nå, ifølge fangststatistikken ser det jo ut til at det enda ikke er tatt laks der denne uka.

http://www.laksefisk.no/fangstrapport/default.aspx?ID=6

Har for øvrig ikke vært på sone 3A enda.

Det har ikke vært tatt så mye i denne sonen enda ser det ut til. Er usikker på hva jeg skal velge av sone. Dette er første året jeg skal fiske, jo mer jeg spør folk, jo mer usikker blir jeg. Når du fisket tidligere i 5A, var det mye folk der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes det var plagsomt mye folk i sone 5 til tider men det var det på sone 4 også.

Foreslår du velger sone utifra hvilke plasser du liker best og ikke mengde folk - for det er en del uansett.

Begge sonene er gode valg, men jeg vil anbefale at du satser på sone 5 og gjør deg godt kjent med fiskeplassen Sagjordet (men selvsagt de andre plassene også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes det var plagsomt mye folk i sone 5 til tider men det var det på sone 4 også.

Foreslår du velger sone utifra hvilke plasser du liker best og ikke mengde folk - for det er en del uansett.

Begge sonene er gode valg, men jeg vil anbefale at du satser på sone 5 og gjør deg godt kjent med fiskeplassen Sagjordet (men selvsagt de andre plassene også)

Ja der har du ett godt poeng, eneste sonen jeg ikke har teste ut er sone 4. Grunnen fo rat jeg vurderer sone 3A er at jeg traff en kar nylig som kunne gjøre meg kjent i området. Jeg var der for første gang i går, men vet ikke helt om jeg likte plassen. Men har vært ett par ganger i sone 5A, den er jo nais da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fisket 15 år i Otra, og 12 av disse med årskort i sone 4. I mange år var dette den minst befolkede sonen i elva, men de siste år har det desverre blitt trangere om plassen også her. I mine øyne er strekket rundt hengebrua ved Skjebua noe av det vakreste jeg kan tenke meg. Har fisket i mange av landets elver, men strekket over brua har disse årene gitt meg over 100 laks på flue.

Jeg kan anbefale deg denne sonen på det varmeste. På vestsiden vader du ut til en stein og følger grunnen ca 40 m oppover. Herfra kan du nyte et fantastisk fint drag ned til brua. På østsiden starter du ved muren og kan kose deg nedover dyprenna ned til brua. Et lite pulshopp kan du også forvente deg daglig når du står på hengebrua og observerer laksen som hviler litt på vei oppover.

Lykke til med valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette området du tenker på?

270820072232NHjqO5xBuR5y65zRkB.jpg?17

270820072237ZXFTlSqe3hTWxTKRAW.jpg?65

Også fint nedover på sone 4

270820072233e9d7zNM8u4qThGVhoW.jpg?84

Men likevel har nå sone 5 flere fine plasser (synes jeg) og når tettheten med folk er lik (dersom den er det - og det er mitt inntrykk etter noen turer i elva der) er det kanskje et bedre alternativ?

Uansett hva du velger av sone 4 og 5 gjør du et godt valg - kast mynt og krone om du ikke greier å bestemme deg :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette området du tenker på?

270820072232NHjqO5xBuR5y65zRkB.jpg?17

270820072237ZXFTlSqe3hTWxTKRAW.jpg?65

Også fint nedover på sone 4

270820072233e9d7zNM8u4qThGVhoW.jpg?84

Men likevel har nå sone 5 flere fine plasser (synes jeg) og når tettheten med folk er lik (dersom den er det - og det er mitt inntrykk etter noen turer i elva der) er det kanskje et bedre alternativ?

Uansett hva du velger av sone 4 og 5 gjør du et godt valg - kast mynt og krone om du ikke greier å bestemme deg :)

Etter mye frem og tilbake så falt valget på sone 3A, men jeg kommer nok til å ta turen innom de andre sonene oxo. Grunnen for valget er en lokal fisker som ville gjøre meg kjent med elva på en plass det er mindre folk. Er jo min første sesong som laksefisker, så litt veiledning er jo bare gunstig. Kommer nok til å fiske litt i mandalselva i tillegg. Nå er det bare vadere som hindrer meg fra å ut å fiske :(

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.