Gå til innhold
Fiskersiden

Laks på 24,7


truttakiller
 Share

Recommended Posts

Skulle skjemmes!!!!!! slik fisk skal settes UT IGJEN!!!!

Hehe du er ironisk nå eller?

Hvis ikke mener jeg du tar feil....

Sett heller ut 8-12 kilos hunnfisk.

En slik laksehanne har ikke mer å bidra med enn gode gener, men de regner jeg med han har bidratt med på tidligere gytinger :)

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du er ironisk nå eller?

Hvis ikke mener jeg du tar feil....

Sett heller ut 8-12 kilos hunnfisk.

En slik laksehanne har ikke mer å bidra med enn gode gener, men de regner jeg med han har bidratt med på tidligere gytinger :)

nei ikke ironisk, at den "BARE" har noen enormt flotte gener å bidra med er vel en av de beste grunnene.

Jeg hadde nok aldri tatt en slik laks selv, jeg hadde satt den ut igjen etter et kjapt bilde.

Dessuten er vel dette bildet noe av det styggeste man kan se, en pinne gjennom kjeften og gjellene, dohhh. show of!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke ironisk, at den "BARE" har noen enormt flotte gener å bidra med er vel en av de beste grunnene.

Jeg hadde nok aldri tatt en slik laks selv, jeg hadde satt den ut igjen etter et kjapt bilde.

Dessuten er vel dette bildet noe av det styggeste man kan se, en pinne gjennom kjeften og gjellene, dohhh. show of!

De har vel tenkt å stoppe ut laksen å da kan de ikke henge den i et tau. Det er holaksen som er verdifull å ha i elva. Dette er vel alle som fisker laks drømmer om. Jeg håper det går en å venter på meg også i elvens dronning Namsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at holaksen er viktigst fordi den har mange egg, men dersom den blir befruktet av småhanner med suboptimale gener vil den genetiske konsellasjonene i bestanden også bli suboptimal. Forøvrig mener jeg etterhvert at folk bør få lov å velge selv om de kakker en fisk eller ikke, spesielt dersom det ikke utgjør noe fare for bestanden. Selvsagt hadde det vært best for stammen om denne laksen fikk svømme videre, men det å bastant si at slike lakser SKAL uti igjen blir litt feil fokus. En hyggeligere tone gjør nok budskapet langt mer mottakelig :)

Dessuten, laks blir så tappet for energi etter en fangsthendelse slik at sannsynligheten for overlevelse er liten. Dette er selvsagt et debattert emne, og det er klart at det ofte er lurt å hvertfall gi den en sjanse. Men på en stor skala kan det tenkes at C&R på laks ikke har ønskelig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at holaksen er viktigst fordi den har mange egg, men dersom den blir befruktet av småhanner med suboptimale gener vil den genetiske konsellasjonene i bestanden også bli suboptimal. .

Skulle ønske flere kunne se dette åpenbare poenget.

Hunnene bidrar med halvparten av genene, resten er da selvsagt hannenes bidrag. Og det er hunnene som velger hann etter gitte, individuelle kriterier. Skal dette bli bra, er det viktig med et stort utvalg hanner hun kan velge blandt. Dette med hunner som eggmaskiner er gjerne viktig i elver hvor bestandene er på eksistensminimum, men utover det blir det noe kunstig å bare frede ett kjønn, og att på til ofte spesielle størrelsesgrupper innen for det ønskede kjønn.

olav

EDIT: PS skal man se på hvilke fisker som er viktige, og spørre seg om hvorfor, er det kanskje ikke det at den er over 20 kilo som er viktig, men heller at dette kan være en vinner som har gytt kanskje 2 eller 3 ganger. Og da har den jo hatt samme genetikk som smålaks, mellomlaks og storlaksgyter. Vi kan altså kakke disse supergenene som smålaks også.

Så, er dette et argument for ikke å kakke noen laks i det hele tatt?

Nei, men et forsøk på nok en gang å gjenta at det ikke er spesiellt opplagt, eller lett å definere hvilke fisker som skal kakkes for å ha å beholde de gode populasjonene.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven til flott laks.

Og så er det på'an igjen når en eller annen får en svær jævel av en laks.

Her piper det i krokene om pinne gjennom kjeften, må sette den ut igjen osv osv. Fan så grinete. Skjerpings please. Det blir så bingokjærring og måtte finne feil/åsted for egne meninger knyttet til en spesifikt flott fangst. For det er nettopp det det er. Ta det i en egen diskusjon, for det er ingenting negativt med denne fangsten.

Det er heller ikke noen her inne som hadde satt denne ut igjen. Meg inkludert faktisk..

Om bildet er bra/dårlig.......spar meg for fanken. Jeg ser jevnt og trutt møkkabilder av blodige lakser her inne, som i tillegg er både rufsete og ufokuserte. Har dere ikke annet enn å lete etter bagatellfeil, så hold kjeft.

Tilbake til gampelaksen. Flott laks dere. Og jammen imeg godt å se sånne igjen i disse sårbare tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven til flott laks.

Og så er det på'an igjen når en eller annen får en svær jævel av en laks.

Her piper det i krokene om pinne gjennom kjeften, må sette den ut igjen osv osv. Fan så grinete. Skjerpings please. Det blir så bingokjærring og måtte finne feil/åsted for egne meninger knyttet til en spesifikt flott fangst. For det er nettopp det det er. Ta det i en egen diskusjon, for det er ingenting negativt med denne fangsten.

Det er heller ikke noen her inne som hadde satt denne ut igjen. Meg inkludert faktisk..

Om bildet er bra/dårlig.......spar meg for fanken. Jeg ser jevnt og trutt møkkabilder av blodige lakser her inne, som i tillegg er både rufsete og ufokuserte. Har dere ikke annet enn å lete etter bagatellfeil, så hold kjeft.

Tilbake til gampelaksen. Flott laks dere. Og jammen imeg godt å se sånne igjen i disse sårbare tider.

er helt enig med deg der :D herlig laks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte.

storfin fisk, fiskerglede, fangstbilde adskillig over gjennomsnittet, ultratradisjonell måte å henge/bære fisk i Norge (pinne/kvist fra gjeller og gjennom kjeften). Finner man noe galt med noe av dette i det hele tatt, er det vel egentlig bare for oss andre å pakke sammen fiskeutstyret for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte.

storfin fisk, fiskerglede, fangstbilde adskillig over gjennomsnittet, ultratradisjonell måte å henge/bære fisk i Norge (pinne/kvist fra gjeller og gjennom kjeften). Finner man noe galt med noe av dette i det hele tatt, er det vel egentlig bare for oss andre å pakke sammen fiskeutstyret for godt.

HALLELUJAHHH..!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske flere kunne se dette åpenbare poenget.

Hunnene bidrar med halvparten av genene, resten er da selvsagt hannenes bidrag. Og det er hunnene som velger hann etter gitte, individuelle kriterier. Skal dette bli bra, er det viktig med et stort utvalg hanner hun kan velge blandt. Dette med hunner som eggmaskiner er gjerne viktig i elver hvor bestandene er på eksistensminimum, men utover det blir det noe kunstig å bare frede ett kjønn, og att på til ofte spesielle størrelsesgrupper innen for det ønskede kjønn.

olav

EDIT: PS skal man se på hvilke fisker som er viktige, og spørre seg om hvorfor, er det kanskje ikke det at den er over 20 kilo som er viktig, men heller at dette kan være en vinner som har gytt kanskje 2 eller 3 ganger. Og da har den jo hatt samme genetikk som smålaks, mellomlaks og storlaksgyter. Vi kan altså kakke disse supergenene som smålaks også.

Så, er dette et argument for ikke å kakke noen laks i det hele tatt?

Nei, men et forsøk på nok en gang å gjenta at det ikke er spesiellt opplagt, eller lett å definere hvilke fisker som skal kakkes for å ha å beholde de gode populasjonene.

Takk, ikke et uvesentlig poeng! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte.

storfin fisk, fiskerglede, fangstbilde adskillig over gjennomsnittet, ultratradisjonell måte å henge/bære fisk i Norge (pinne/kvist fra gjeller og gjennom kjeften). Finner man noe galt med noe av dette i det hele tatt, er det vel egentlig bare for oss andre å pakke sammen fiskeutstyret for godt.

Slett ikke alltid jeg er enig med deg, DrFish, men her støttes du helhjertet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge fisk, gratulerer til fiskeren/ roeren.

Kjempelakser Namsen (kilde Namdalsavisa):

Den siste kjempelaksen ble tatt lørdag 6. juni fra båt av fisker Ragnar Tenvik med Tor Kjetil Nagelhus som roer. Laksen veide 24,7 kilo. Den var 1,29 meter lang og med omkrets på 72 cm der den var tykkest.

Laksen ble tatt på Wobbler på Øvre Vibstad i Overhalla. Dette skal være den største laksen som tatt i Namsen siden 1984.

Den aller største laksen på tatt på Jørem i Grong 13. juni 1924. Den veide 31,5 kilo og kan sees som avstøpning ved Namsen Laksakvarium.

Den nest største i Namsenvassdraget ble tatt 28. juni 1955 i Bjøra av danske Kai Jacobsen med overhallingen Johan Kværnø som roer. Den veide 31,2 kilo og var 135 cm lang. (Bilde)

Legg merke til utstyret !!!!

:)

Endret av Rørosguten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke noen her inne som hadde satt denne ut igjen. Meg inkludert faktisk..

hvordan kan du påstå at ikke noen andre her inne ville sette denne ut igjen?!?!

rett og slett latterlig av deg å skrive det, jeg hadde garantert satt denne ut igjen med mindre den var så skada at jeg ikke trodde den ville overleve. Jeg setter ut det aller meste av mine fangster, tar et kjapt bilde og setter ut. Det betyr ikke at jeg har mere rett enn noen andre, men det er min MENING

Flott fangst er det garantert, er jo en megalaks av klasse, men at noen poengterer at den burde vært gjennutsatt er jo helt normalt, det skjer jo hver gang noen viser fangstbilder her på forumet.

men av deg å si at ingen andre her inne ville heller sette den ut igjen blir totalt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du påstå at ikke noen andre her inne ville sette denne ut igjen?!?!

rett og slett latterlig av deg å skrive det, jeg hadde garantert satt denne ut igjen med mindre den var så skada at jeg ikke trodde den ville overleve. Jeg setter ut det aller meste av mine fangster, tar et kjapt bilde og setter ut. Det betyr ikke at jeg har mere rett enn noen andre, men det er min MENING

Flott fangst er det garantert, er jo en megalaks av klasse, men at noen poengterer at den burde vært gjennutsatt er jo helt normalt, det skjer jo hver gang noen viser fangstbilder her på forumet.

men av deg å si at ingen andre her inne ville heller sette den ut igjen blir totalt feil!

Nei CHAMP, det er ikke bare din mening at fisken skal ut igjen. Om du tar en titt på ditt innlegg over, er det faktisk en påstand du kommer med om at denne laksen SKAL settes ut igjen. Din egen ordlyd finner du under

Skulle skjemmes!!!!!! slik fisk skal settes UT IGJEN!!!! Med en slik bastant ordlyd blir det kanskje mer enn bare en mening? :)

Forøvrig er det vel opp til den enkelte selv og avgjøre om han vil sette fisken tilbake?

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... blir heller ikke overrasket om det kommer større, f.eks fra Namsen- det er og blir en bamseelv og wobbler er også et godt tips....

Tipset går mot neste uke på valdet ovenfor :) ***********

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.