Gå til innhold
Fiskersiden

800 kr for å fiske innlands i Trondheimsområdet


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Fikk nettopp se på inatur.no at det ikke er 400 kr for årskort ved innlandsfiske i Trondheim, slik jeg trodde, men 400 kr pr. sone. 400 kr for Jonsvatnetområdet og 400 kr for Bymarka og omheng. I tillegg er det jo ikke årskort som følger måned og dato, men fra 01.01 - 31.12.

Det jeg da lurer på, er om det i det hele tatt er verdt det? Jeg syns prisen er drøy og er egentlig de potensielle fangstene "bra" nok til å skulle betale såpass mye for de?

Når jeg ikke har planer om fiske etter annet enn gjedde og (stor) mort, så er det utrolig lite fristende å skulle betale 800 kr for de to artene. Samtidig vet jeg at er det noen som er uheldig nok til å bli tatt uten fiskekort, så er det meg..

Men å ha råd til å bruke nesten tusen kroner på dette så kloss opp mot sommerferien, og når det ikke gjelder et år fra datoen det er bestilt engang, er i grunn uaktuelt.

Spørs om jeg får satse på mer kystmeite fremover isteden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Nei, tanken er ikke hinting om tjuvfiske egentlig. :)

Dagskort er en mulighet, men også der er det noe som irriterer meg:

inatur.no har tydeligvis gått motsatt vei hva kjøp over nett angår og lagt til en gebyr på 20 kr ved kjøp av dagskort via nettstedet deres. Så et dagskort koster da 60 kr, ikke 40 slik det oppgis (før man skal betale).

Mulig jeg er vrang og vrien men jeg syns prisene er ganske dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er grisedyrt. Surt at interessene mine gjer at eg må ha begge. Mykje kunne ha blitt gjort dersom ein fekk mulighet til å få kvittering/betale på SMS. Då slepp ein det styret med kortnummer, kode, utskrift, papir og helsike. Når eg ser på året er det vel såvidt det lønnar seg med kr 800 i årskort. Men eg må få bort alle tersklar som han hindre meg i å forlate sofaen om kveldane, difor må eg ha årskort!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg hadde vel kjøpt om jeg hadde bedre råd, selv om jeg syns prisen er helt dust. Hadde det enda vært mulig å fått rabatter eller "fiskekort light"; at man kunne betalt for arten(e) man fisket etter. Om man er interessert i kun gjedde f.eks. så er det irriterende å måtte betale så mye.

Men men..får heller prøve å planlegge turene på forhånd og kjøpe dagskort.

Hvorfor i alle dager inatur.no legger på en gebyr på 20 kr ved bestilling via nett, er jo noe å lure på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Aner ikke om hvordan det kan sammenlignes, men OFA koster 400 for hele dritten, og det er vaffal ganske mye å gape over av muligheter.

Hadde det vært 400 kr for alle områdene i Trondheim så hadde det vært noe helt annet. Men 400 kr pr. sone er latterlig! Om man kjøper for begge soner via inatur.no så koster det 840 kr i alt, pga gebyrene på nettstedet.

OFA tilbyr årskort som gjelder et helt år fra når du bestiller, et lass med arter og en tanke forskjell hva antall vann angår..

Positivt er det også å se at noen tydeligvis følger med i timen og ønsker å forandre litt holdninger:

Ellers så prøver vi ut en ordning med størstemål på gjedde. Her følger OFA etter Engerdal Statsallmenning som har hatt dette i 2008. Bakgrunnen er at de virkelig store rovfiskene er gamle og fåtallige, og at det øker sportsfiskeverdien voldsomt å ha flere slike i vannene. Da får man solgt flere fiskekort. Disse gamle (største) topp-rovfiskene har også så store problemer med luftbårne miljøgifter i kjøttet at det gis offentlige kostholdsråd mot å spise dem, så de har en mye større nytteverdi ute i vannene enn på matbordet. Størstemålet er satt såpass høyt som 80cm så det er sjelden at det blir aktuelt, men det er et sunt budskap å sende ut og det viser at man følger med på sportsfisketrendene og dagens forståelse av økologien i vannene.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofa er dessverre også fra gitt dato til gitt dato, mai til mai eller noe sånt. Latterlig teit. Jeg tjuvfiska i 4 måneder før jeg fant det ut, etter å ha kjøpt kort i oktober.

Jeg synes også Trondheim høres veldig dyrt ut. Ihvertfall i forhold til det som synes rimelig billige dagskort i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.