Gå til innhold
Fiskersiden

Atter en gang, uer eller lusuer?


Recommended Posts

Ble litt usikker da jeg så over bildene fra en tur tidligere i uka. Når jeg temker meg om, var ikke piggene på gjellelokkene særlig spisse og de nederst var helt runde.

Fanget på 200m (like over bunnen) i Griphølen. Eneste fangsten der den dagen så jeg har ikke andre å sammenligne med. Har tidligere fått uer på plassen.

Vekt ca 300gr, lengden ble ikke målt og fisken endte opp i magen på en svartbak.

85079_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34176/85079.jpg

Desverre eneste bildet jeg tok av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nå denne lignet på en lusuer. Men er langt fra 100% sikker.

Sakset fra annet nettsted.

Beskrivelse: Arten ligner meget på den mer kjente ueren (Sebastes marinus). Lusueren er betydelig mindre; 25-30 cm. Ryggen og kroppssidene er gulrøde/røde, noe lysere enn ueren. Buken hvit. Gjellelokket har ofte en svart flekk i bakkant. Den har på oversiden av sidelinjen 5-6 mer eller mindre synlige, mørke uregelmessige tverrgående flekker. Kan skilles fra våre tre andre uere ved at alle de 5 piggene på forgjellelokket er bakoverrettet og spisse. Uerens pigger er butte, og den nederste peker nedover eller fremover. Lusueren har 70-80 skjell langs sidelinjen, mens ueren har 80-90 skjell. En tredje art, blåkjeften (Helicolenus dactylopterus) kan skilles fra de to andre på at munnhulen og innsiden av gjellelokkene er svarte

Endret av øysteiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederste piggene er kanskje ikke så spisse, det tyder på fisken er gammel. Men ut fra bildet ser det ut som den øverste peker bakover, da sier vi lusuer. Resten tilsier også det.

Uer er ofte lysere rød, og med lys buk i forhold til overside.

Kred for godt bilde til artsidentifisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Som sagt var det kun de runde nedre piggene som fikk meg til å tvile. Normalt har piggene på gjellelokkene en lei tendens til å trekke blod, men ikke denne gangen :)

Kred for godt bilde til artsidentifisering!

Dere kan jo bruke det på Fiskipedia om dere vil. Fant ikke svar der, og Pethon ligger på hybelen i Ålesund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Som sagt var det kun de runde nedre piggene som fikk meg til å tvile. Normalt har piggene på gjellelokkene en lei tendens til å trekke blod, men ikke denne gangen :)

Dere kan jo bruke det på Fiskipedia om dere vil. Fant ikke svar der, og Pethon ligger på hybelen i Ålesund :P

Ja, mangler uerfiskene ja. Vet du, det bildet var såpass bra at vi gjerne bruker det i fiskipedia. Mailadressene min ligger i profilen. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.