Gå til innhold
Fiskersiden

Svart i Tana?


PerH
 Share

Recommended Posts

Merk at dette er fra en tidsperiode (1974-1981) med betydelig høyere garntetthet enn i dag både i Tana og langs kysten, samtidig som antallet stangfiskere var mye lavere. I nedre norsk del var det omtrent 5 ganger så mange garn på 1970-tallet i forhold til siste 10 år. Så prosentandelene er ikke helt overførbare i dag.

Hvordan forklarer du dette da?

Og ifølge SSB ble det tatt i 2006 49 648kg laks i Tana, andelen av disse tatt i garn var 21 070kg og da er Finnsk side unlatt i siste tallet. Skulle vært spennende å sett andelen tatt fra land, vs stengsler, båt med 2 - 5 stenger og andre metoder.
42% tatt i garn, da andre yrkesmetoder samt ROVfiske fra båt i elv unnlatt!

Når Tana står for opptil 33% av Norges totale laksefangst er det selvfølgelig en Nasjonal tragedie om elvens laksestamme bukker under. Og alt i alt, hvem som har feilen, hvilken metode eller nasjonalitet er uvesentlig. Noe må gjøres nå, ikke i 2029!

Og estimater, lange lange forskningsperioder, byråkrati, mattilsynet og Helga. Alt i alt er det å hale ut tiden for så å komme med med løsningen når det allerede er for sent. Hvis man ikke stopper fisket i sjøen, alt av yrkesfiske i elvene, lakseoppdrett, overfiske i havet umiddelbart er vi etter alt å dømme den siste generasjonen med laksefiskere... men det for så bli, fordi vi må alle vike for vår kultur og tradisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan forklarer du dette da?

Og ifølge SSB ble det tatt i 2006 49 648kg laks i Tana, andelen av disse tatt i garn var 21 070kg og da er Finnsk side unlatt i siste tallet. Skulle vært spennende å sett andelen tatt fra land, vs stengsler, båt med 2 - 5 stenger og andre metoder.

42% tatt i garn, da andre yrkesmetoder samt ROVfiske fra båt i elv unnlatt!

Det er da ikke så mye å forklare? Finsk fangst er utelatt i statistikken til SSB, og i den finske fangsten dominerer stang og det meste tas på riksgrensestrekningen. I den norske fangsten står garn for en relativt sett høyere andel, og det meste tas i nedre norsk del av hovedelva. Rapporten jeg linket til gir mer info, også om utviklingen i fordelingen over tid.

Når Tana står for opptil 33% av Norges totale laksefangst er det selvfølgelig en Nasjonal tragedie om elvens laksestamme bukker under. Og alt i alt, hvem som har feilen, hvilken metode eller nasjonalitet er uvesentlig. Noe må gjøres nå, ikke i 2029!

Og estimater, lange lange forskningsperioder, byråkrati, mattilsynet og Helga. Alt i alt er det å hale ut tiden for så å komme med med løsningen når det allerede er for sent. Hvis man ikke stopper fisket i sjøen, alt av yrkesfiske i elvene, lakseoppdrett, overfiske i havet umiddelbart er vi etter alt å dømme den siste generasjonen med laksefiskere... men det for så bli, fordi vi må alle vike for vår kultur og tradisjoner

Vel, fra forskningens ståsted er det ikke så mye annet å gjøre enn å få fram så gode tall som mulig og gi de tallene videre på en måte som ikke lar seg misforstå. Men forbannelsen i Tana er IKKE kultur og tradisjoner og alle de tingene, forbannelsen ligger i noe så banalt at alt i vassdraget er regulert gjennom en internasjonal overenskomst. Og når denne overenskomsten er håpløst utdatert, samtidig som et av landene til nå har forsinket alle prosesser som har til hensikt å åpne for reforhandling, så blir det dessverre vanskelig å få til noe så raskt som det nå behøves... (For med det bestandsnivået vi har oppe i vassdraget, er det snart bråhast med å få gjort endringer som det ikke vil ta mange tiår å reversere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok aldri enig rundt dette med garnfiske. Et av problemene er jo at når gode år inntreffer i tana,så fiskes det så sinnsykt mye laks,og det er liten vits i å diskutere effektiviteten på stangfiske kontra garnfiske. Fisken må tross alt bite på ei flue eller en sluk. vet ikke om ei eneste elv som har blitt tømt med stang.. Husker meeeget godt et godt lakseår da elvene samtidig var svært vannfattige og det ble tatt obskøne fangster seint i sesongen på kastenot. Søppelfylliga i karasjok var oversvømt av laks som var litt brun og dermed ikke salgsvare.. Det tror jeg neppe kunne skjedd så mange andre plasser enn langs tanavassdraget,og det kommer av holdningen til laksen generelt. Må nok en gang si at jeg synes hele tana burde vært totalfreda i 5 år for alt fiske,men det er dessverre umulig så lenge det er ei grenseelv. Og la oss ikke engang begynne å snakke om oppsynet i tana,det er sannsynligvis større sjanse for å få 6 rette i Vikinglotto enn det er til å bli tatt av oppsyn hvis man skulle bestemme seg for å fiske ulovlig på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felet är så klart turistfiskarna och kobbarna...

Har fiskat i Tana i 10 år och sett denna nedgången.

När det sjunker från 120ton till ca 20 och ingen reagerar så börjar man undra hur det är ställt? Speciellt när alla andra älvar har rekorduppgång. Naturliga cykler har det alltid varit men när Tana går tvärt emot?

Tyvärr tror jag det är kört för Tanalaxen. Laxarna i biflöderna tror jag klarar sig bättre men den riktigt stora tidiga tanalaxen är nog snart helt borta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg vet ikke hvem som har hovedskylda.

Men, hadde jeg vært finne, hadde jeg sikkert følt det blodig urettferdig at jeg skulle begrense stangfisket så lenge man hadde ett så kraftig fiske i sjø og nedre deler av elva. Regner med at finnene føler eiendomsrett på laksen også, og føler seg berettiget tilå kritisere det i hvertfall de selv vil kalle rovfiske på bestander med blanda eierskap.

Her regner jeg med at det må forhandles.

Men hvordan er fansgtbegrensingene for stangfiskere i Tana? Har man bag-limit, eller kan man fiske frysen full? Hvis ikke dette finnes, er jeg jo enig i at dette er et fint sted å begynne, og at garnfiskerne ikke vil gi seg før stangfiskerne gjør det. Tiden med 4-5-6 fisker pr dag er over, noe som begynner å gjøre seg gjeldende i resten av landet. Joda, jeg vet at det finnes steder hvor dette ikke helt er på plass, men dette er en prosess som ikke kan stanses, og som de færreste er interesserte i at skal stanse. At man ikke gjør det overalt(enda), er verdens dårligste argument for ikke å gjøre det der det trengs. Derfor er ikke kvote noe problematisk. Om dette betyr bag-limit pr døgn/uke/sesong for stangfiskere, eller et tak på 20-50-100 laks pr garnfiskere er vel ett fett?

Hvis det så også er slik at de fleste garnfiske faktisk ikke driver næringsfiske, men snarer fiske til husholdning skulle det være enda mindre problematisk at man må gi seg etter 50 fisk. Så her preker jeg ikke engang om å forby garnfisket, men å sette et tak på uttaket. Samme i sjøen, selvfølgelig. Kvoter ER en måte å begrense uttaket, og har ihvertfall sin anvendelse i sårbare bestander som man av forskjellige grunner ikke går lenger i beskytte.

Ett alltid viktig poeng er at noen må begynne. Det kan til og med være på norsk side.......

Men at det ikke nytter å gjøre noe nede, for da blir bare flere fanget lenger oppe, det synes det er en defensiv holdning, og gir ikke helt de gode signalene om at man vil ha noe gjort.

Jeg skal tilstå at jeg ikke kjenner veldig godt til den lokale laksepolitikken mellom Finalnd og Nroge, men det skulle ikke forundre meg et sekund om man hadde litt mere med seg i forhandlinger hvis garnfisket i sjø og elv ble begrenset.

Eller vi kan stå på at det er finner og kobbe som har all skyld.

Kobba får alltid skylda :)

Olav

Ps for ikke å bli misforstått, så er jeg forsåvidt enig med MortenJoh i at det er ikke elvegarnfisket i seg selv som er problemet, men snarere at totaluttaket er for høyt i en lang, og veldig fiskbar elv. Men enda viktigere, synes det å være en total mangel, eller vilje til og erkjenne problemet og virkelig sette igang tiltak. Slutte å snakke stangfiske vs. sgarnfiske, Finsk fiske vs. norsk fiske, sjøfiske vs elvefiske.......

Noen må ta tak og iverksette tiltak, politiske så vel som praktiske. Å tro at dette skal regulere seg selv, eller at Helga skal bruke sin politiske tyngde til noe fornuftig, ja det er i beste fall naivt.

det ville vært trist om Tanalaksen bare skulle svinne hen.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg vet ikke hvem som har hovedskylda.

Men, hadde jeg vært finne, hadde jeg sikkert følt det blodig urettferdig at jeg skulle begrense stangfisket så lenge man hadde ett så kraftig fiske i sjø og nedre deler av elva. Regner med at finnene føler eiendomsrett på laksen også, og føler seg berettiget tilå kritisere det i hvertfall de selv vil kalle rovfiske på bestander med blanda eierskap.

Her regner jeg med at det må forhandles.

Men hvordan er fansgtbegrensingene for stangfiskere i Tana? Har man bag-limit, eller kan man fiske frysen full? Hvis ikke dette finnes, er jeg jo enig i at dette er et fint sted å begynne, og at garnfiskerne ikke vil gi seg før stangfiskerne gjør det. Tiden med 4-5-6 fisker pr dag er over, noe som begynner å gjøre seg gjeldende i resten av landet. Joda, jeg vet at det finnes steder hvor dette ikke helt er på plass, men dette er en prosess som ikke kan stanses, og som de færreste er interesserte i at skal stanse. At man ikke gjør det overalt(enda), er verdens dårligste argument for ikke å gjøre det der det trengs. Derfor er ikke kvote noe problematisk. Om dette betyr bag-limit pr døgn/uke/sesong for stangfiskere, eller et tak på 20-50-100 laks pr garnfiskere er vel ett fett?

Hvis det så også er slik at de fleste garnfiske faktisk ikke driver næringsfiske, men snarer fiske til husholdning skulle det være enda mindre problematisk at man må gi seg etter 50 fisk. Så her preker jeg ikke engang om å forby garnfisket, men å sette et tak på uttaket. Samme i sjøen, selvfølgelig. Kvoter ER en måte å begrense uttaket, og har ihvertfall sin anvendelse i sårbare bestander som man av forskjellige grunner ikke går lenger i beskytte.

Ett alltid viktig poeng er at noen må begynne. Det kan til og med være på norsk side.......

Men at det ikke nytter å gjøre noe nede, for da blir bare flere fanget lenger oppe, det synes det er en defensiv holdning, og gir ikke helt de gode signalene om at man vil ha noe gjort.

Jeg skal tilstå at jeg ikke kjenner veldig godt til den lokale laksepolitikken mellom Finalnd og Nroge, men det skulle ikke forundre meg et sekund om man hadde litt mere med seg i forhandlinger hvis garnfisket i sjø og elv ble begrenset.

Eller vi kan stå på at det er finner og kobbe som har all skyld.

Kobba får alltid skylda :)

Olav

Ps for ikke å bli misforstått, så er jeg forsåvidt enig med MortenJoh i at det er ikke elvegarnfisket i seg selv som er problemet, men snarere at totaluttaket er for høyt i en lang, og veldig fiskbar elv. Men enda viktigere, synes det å være en total mangel, eller vilje til og erkjenne problemet og virkelig sette igang tiltak. Slutte å snakke stangfiske vs. sgarnfiske, Finsk fiske vs. norsk fiske, sjøfiske vs elvefiske.......

Noen må ta tak og iverksette tiltak, politiske så vel som praktiske. Å tro at dette skal regulere seg selv, eller at Helga skal bruke sin politiske tyngde til noe fornuftig, ja det er i beste fall naivt.

det ville vært trist om Tanalaksen bare skulle svinne hen.

Ja, en bra dag kan man ju säkert få en lax / varannan gubbe i älven bästa sträckor (tanabru och storfossen)

Klart det ska begränsas...

Hur mycket båtfiskarna fångar törs jag inte säga men på tio års fiske som jag har haft där har jag inte sett många laxar fångade i båtarna.

Nä, bort med stängslen i älvarna.

MAX en dag i veckan och bort med drivgarnen tidigt på säsongen.

Det måste även stoppas nätfisket hägre upp i älven.

Likaså måste sjöfisket begränsas kraftigt.

Ge ***** i kobbarna, de var där innan oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rettighet følger vanligvis ansvar.

Når rettigheten ikke setter klare grenser, så tar en seg til rette innenfor rettigheten.

Klarer de ikke selv å ta ansvaret, så får noen andre sette grensene for dem.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En mulighed kunne være at ophæve lakserettigheder og lade staten overtage og forvalte rettighederne. Laks tilhører vel alle og ikke kun de som tilfældigvis er født ved en elvebred eller er af særlig afstamning???.

Og det er vel et fælles ansvar også beskytte disse resourcer??.

Men det kræver en lille revolution!?.

Og money rules it all these days!.

I mere end 15 år har vi skrevet (namsen.dk) om opdrættslaksen skadelige indflydelse på vildlaksen - for mere end 10 år siden blev det skrevet i NA (Namdalsavisa) af førende forskere, at Namsenlaksen, i dens oprindelige form, var tabt for evigt, på grund af udvandingen med opdrætslaks.

I lige så lang tid har entusiaster, fiskere og mijøorganisationer gjort myndighederne opmærksom på problemerne for vildlaksen. Ingen bliver taget alvorligt.

Snak, snak, undersøgelser hid og did, markedsføring af superlaksevande, blev der sat penge af til. Men ikke noget handling, der virkelig batter til bevarelse og styrkelse af vildlaksen er sat i værk!.

Ansvarsforflygtigelse, alene på grund af modstridende økonomiske interesser og så "kultur"-beskyttelse!.

Det lyder jo godt altsammen, men det ændrer intet ved udviklingen!.

Tana er det næste eksempel på en vanvittig omgang med naturresourcer, uden mål og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vet ikke om det stemmer , men de sa da vitterligen at laksen kom for fullt på elva igjen på TV igår. Pga. at vindretningen snudde og laksen var på vei opp elva allerede etter 6 timer :) Eller var dette en gedigen bløff (eller en naturlig overdrivelse) ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det stemmer , men de sa da vitterligen at laksen kom for fullt på elva igjen på TV igår. Pga. at vindretningen snudde og laksen var på vei opp elva allerede etter 6 timer :) Eller var dette en gedigen bløff (eller en naturlig overdrivelse) ? :)

Vel, det skal vel være et avsindig godt race av laks nå for å kompensere for den dårlige sesongen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skal vel være et avsindig godt race av laks nå for å kompensere for den dårlige sesongen så langt.

Tana er fremdeles en skygge av seg selv. Noen av mine finske (wobbler)venner har fisket finsk side og river seg i håret over elendige fangster. Historisk dårlig fiske i følge dem!

I Norge er situasjonen for fisket i Tana uke 21-31 til sammen 2,5 tonn, fordelt på 1076 laks. Herav hele 901 smålaks, 121 mellomlaks og mikroskopiske 54 storlaks. Dette er jo ikke akkurat en smålakselv heller da...

Her er det mer enn nordavind og kobbe som må ta skylda for det en nok må kalle et alvorlig laksekrakk i landsdelens aller viktigste vassdrag. Selv i nordavind skulle garn og stengsler ta laks (noen av disse laksene er faktisk med på børsen - ikke bare stangfangede), noe de heller ikke gjør. Surværet vil nok legge en demper på stangfangster, men ikke i den grad det hevdes på Dagsrevyen. Så påstanden fra Dagsrevyen om at et væromslag over midten av sesongen plutselig skulle endre både oppgang og mengde laks på elva til et akseptabelt, bærekraftig nivå er bare sprøyt. Man må huske at mannen som uttalte dette driver med guiding og henter inntekter fra fisketurisme, så hvis inntektene skal opprettholdes er han jo programforpliktet til å omtale fisket i positive ordelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg hadde mistanke om ja. Man skal aldri tro på slike skrønehistorier på TV :blush:

Har fått endel telefoner også ang. at de nevnte at i Midt-Norge er laksen på full fart opp elvene (i innledningen av samme klipp fra Tana). Noen tror faktisk på dette, og de som VIL ha fiskere oppi elva er "flinke" til å hause det opp aldri så lite. At det har regnet i bøtter og spann her de siste ukene er riktig, men det er altså ikke ensbetydende med at nå vil det komme mye laks. Det har regnet nok før det også egentlig :hailfs:

Men når det er sagt, jeg kjenner noen karer som er oppe i Alta nå, har vært der snart en uke. Med nok antall søkere så kommer de som regel seg oppover hvert år :P

Og det har jo blitt smalahoved. Er blitt sommer der oppe nå tydeligvis og liten vannføring såvidt jeg har forstått. Og fangstene har vært heller labre. Han ene har fått en kilos s-ø, og det har han andre også. Og en gammel fiskekompis fra gamlevaldet var så "heldig" å få en harr (!) på kroken :) Beklager smiley`en, men vi hadde det så moro med dette at vi sendte en SMS og håpet snart at han fikk en gjedde, for det har han visst tilgode enda :P

Så det er ikke akkurat klondyke i Alta heller såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg hadde mistanke om ja. Man skal aldri tro på slike skrønehistorier på TV ;)

Har fått endel telefoner også ang. at de nevnte at i Midt-Norge er laksen på full fart opp elvene (i innledningen av samme klipp fra Tana). Noen tror faktisk på dette, og de som VIL ha fiskere oppi elva er "flinke" til å hause det opp aldri så lite. At det har regnet i bøtter og spann her de siste ukene er riktig, men det er altså ikke ensbetydende med at nå vil det komme mye laks. Det har regnet nok før det også egentlig :D

Men når det er sagt, jeg kjenner noen karer som er oppe i Alta nå, har vært der snart en uke. Med nok antall søkere så kommer de som regel seg oppover hvert år :P

Og det har jo blitt smalahoved. Er blitt sommer der oppe nå tydeligvis og liten vannføring såvidt jeg har forstått. Og fangstene har vært heller labre. Han ene har fått en kilos s-ø, og det har han andre også. Og en gammel fiskekompis fra gamlevaldet var så "heldig" å få en harr (!) på kroken :lol: Beklager smiley`en, men vi hadde det så moro med dette at vi sendte en SMS og håpet snart at han fikk en gjedde, for det har han visst tilgode enda :P

Så det er ikke akkurat klondyke i Alta heller såvidt jeg har forstått.

Alta ligger vel an til å få 25% av fjoråret,så det er ikke allverden. Mange elver i fylket er nå på smertegrensen når det gjelder vannstand,og laksen ligger nærmest under steinene og står under skum for å gjemme seg. Dårlige fangster,men ikke nødvendigvis lite fisk. Og det meldes også om store mengder laks ute fra sørøya og de andre øyene på finnmarkskysten,så det kan bli en fin avslutning på sesongen hvis vi får litt nedbør nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og det meldes også om store mengder laks ute fra sørøya og de andre øyene på finnmarkskysten,så det kan bli en fin avslutning på sesongen hvis vi får litt nedbør nå :D

Er ikke dette den gemene "håpet i hengende snøre" for laksefiskere i hele Norge? Tror ikke jeg har vært i én lakselv uten at dette har blitt nevnt når fiske er dårlig. Så for min del er dette noe jeg har sluttet å "tro" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette den gemene "håpet i hengende snøre" for laksefiskere i hele Norge? Tror ikke jeg har vært i én lakselv uten at dette har blitt nevnt når fiske er dårlig. Så for min del er dette noe jeg har sluttet å "tro" på.

Nettopp... Opplever akkurat det samme i Numedalslågen.. Vi opplever svart elv, mens rapportene nedenfra som alltid er meget oppløftende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp... Opplever akkurat det samme i Numedalslågen.. Vi opplever svart elv, mens rapportene nedenfra som alltid er meget oppløftende...

Slår ikke feil det :D Står i Gaula så kommer det en luring "Ute i fjorden er det observert mengder av flak som venter på å gå opp, trenger bare vann" Vann kommer, ingenting skjer ;) Når man spør hvem har observert dette, så er det alltid "Nei, noen forskere..." hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta ligger vel an til å få 25% av fjoråret,så det er ikke allverden. Mange elver i fylket er nå på smertegrensen når det gjelder vannstand,og laksen ligger nærmest under steinene og står under skum for å gjemme seg. Dårlige fangster,men ikke nødvendigvis lite fisk. Og det meldes også om store mengder laks ute fra sørøya og de andre øyene på finnmarkskysten,så det kan bli en fin avslutning på sesongen hvis vi får litt nedbør nå :)

Hva sier ryktene fra dem som har bruk i sjøen, da? Opplever de Bonanza nå som sjøen er "full" av fisk som venter på vann?

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier ryktene fra dem som har bruk i sjøen, da? Opplever de Bonanza nå som sjøen er "full" av fisk som venter på vann?

Olav

Har et par kompiser som fisker i Alta nå. Har en annen kompis som akkurat har kommet hjem fra Varangeren. I Alta har de fått 4 laks første døgnet samt hatt minst 10 påslag. Kompisen som har fisket i et par elver i Varangeren fikk 12 lakser på noen dager og sjølaksefiskerne her meldte om rekordfangster. Så på øst-Finnmarka er det visst laks nok. På Vest-Finnmarka er det litt mer variert, men hvis man absolutt skal sammenligne med fjoråret som nesten må regnes som et toppår er det tilbakegang.

Tana vil jeg ikke uttale meg om. Jeg anser Tana som en egen stat i forvaltningsmessig sammenheng og det er ingen tvil om at det drives rovdrift på denne elva.

Har inntrykk av at det er "in" å svartmale for tida. Jeg skal ikke uttale meg om elvene sør for Troms, men jeg har inntrykk av at det står godt til med de fleste elvene i Troms og Finnmark. Og er helt overbevist om at litt regn nå vil gi bonanza-tilstander i de fleste elver her nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det er "in" å svartmale for tida. Jeg skal ikke uttale meg om elvene sør for Troms, men jeg har inntrykk av at det står godt til med de fleste elvene i Troms og Finnmark. Og er helt overbevist om at litt regn nå vil gi bonanza-tilstander i de fleste elver her nord.

Overdreven svartmaling er ikke noen tjent med, det er sant nok.

Men, nøktern kan man alltid være, og akkurat i denne tråden spør jeg om status der oppe rett og slett fordi jeg har vanskelig for å orientere meg om hva som skjer, og faktisk bekymrer meg for Tana. Tana er ikke landsdelens viktigste lakseelv, men snarere landets og muligens verdens viktigste laksevassdrag. Ikke fisker jeg der, og ikke regner jeg med å fiske der, så det er bare et generelt engasjement.

Dessverre er det et et problem at når det virkelig ser ille ut i ei elv, så dukker ryktene opp om hvor vanvittig mye fisk som er ett eller annet sted. Alt står i sjøen, alt står i vannene osv. Man prøver i det lengste å ikke tenke på at det kanskje er fiskemengden det er noe i veien. Som det var med reisndyrene på Hardangervidda. I noen år var det 8-10 000 dyr man ikke kunne gjøre rede for. Man snakket alltid om hvor hovedtrekket var, men ville ikke erkjenne at dyra ikke fantes. Dvs, de som var på vidda kunne jo se at vi manglet mange, mange tusen dyr, men det var så som så med erkjennelsen. Skulle man virkelig skrive ned bestanden, ja da vil jo antal løyver bli redusert tilsvarende. Så, bare vinden snudde, ja da skulle dyrene komme :)

Når ørreten forsvant i mange elver hørte vi så mye om hvor store mengder som kom etter sesongen pga mye brisling i fjorden og at det ikke så så ille ut likevel. Ihvertfall ikke nok til å ta grep. Dykkere i elvene, derimot, så ikke så mye til all denne fisken som kom, så rykter om mye fisk på gang, eller i havet, bør man alltid behandle med nøkternhet. Vi får tro på fisken når vi ser den B)

Men når alt dette er sagt, har elvene vært tørre i hele sommer forklarer det jo i stor grad dårlige fangster, selv om hverken dette eller selen virker som noen god forklaring på de voldsomt små mengdene Tanalaks.

Men noe må gjøres i Tana, så kan noen andre enn meg bestemme hvem som må slutte å fiske; sjølaksefiskerne, elvegarnfiskerne eller sportsfiskerne på norsk og finsk side.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det er grunn til bekymring for Tana-vassdraget. Og det kan også være lurt å være bruke føre-var prinsippet ved forvaltning av alle elver. Men når det står godt til i elvene er det også lov å justere kursen underveis ved å løsne litt på restriksjonene.

Når det gjelder Tana har jeg fisket der en gang og aldri mer. Der opplevde jeg en lett blanding av samer, lokale helter, tilreisende og finlendere. Det var køfiske etter et et sinnrikt system som mer eller mindre ble overholdt med unntak av dem som ikke forstod norsk (finlenderne - de har en vikarierende språkforståelse). Jeg var forøvrig så uheldig at jeg prøvde å snakke med noen finlendere. De stirret på meg en stund før de gryntet og gikk.

Hørte forresten en skrekkhistorie her om dagen. Når fisket var på sitt beste for noen år siden fikk de med rettigheter til land og vann så mye laks på drivgarnene og stengslene at de solgte laksen for 5 og 10 kr/stk for hhv smålaks og storlaks. Og det de ikke fikk solgt ble dumpet i skogen. Men de fortsatte fisket for å "berge parten". Hvis dette var tilfelle er det ikke så rart at det begynner å lukte krise der øst.

For øvrig anbefaler jeg å les den store "Tana-tråden" i et annet forum : http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=11868&st=100 Her er mange dyktige "forfattere" og gode innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i denne tråden, og fant noen litt morsomme tall

Vet ikke helt hvordan jeg korrekt skal referere til ting fra andres innlegg, så jeg legger ved linken også som "referanse".

2000---119.322---60.410---45.699--- 13.214

2001---125.910---58.039---49.412--- 18.457

2002--- 99.547---53.541---34.999--- 11.007

2003--- 81.423---52.858---20.564--- 8.001

2004--- 33.184---21.489--- 9.879--- 1.816

Tallene viser fra venstre mot høyre:

Årstall, totalfangst, garnfangst(lokale), stangfangst (lokale) og stangfangst (tilreisende). Dette er vel de norske tallene, og ting er gjerne annerledes på fiskesiden, det kan jeg ikke uttale meg om.

Fantastisk nedgang i fangst de siste åra, skjønner ikke at det finnes noen som ikke ser på dette som vanvittig bekymringsfullt. Må si at jeg er nesten like imponert over hvor lite tilreisende bidrar med i den offisielle statistikken. Og hvis tallene lyver, så er det gjerne i det lokale fisket underrapporteringen er høyest også, kan jeg tenke meg. Regner vel også med at disse forholdstallene ikke har endret seg vesentlig de siste 5 årene.

Men hvorfor er det slik at de lokale tar så uendelig mye mer enn tilreisende? Bedre kjent ja, selvfølgelig, men jeg ville trodd at tilreisende skulle være såpass tallrike at det ikke burde gi slike utslag. Et slikt vassdrag burde ha tusenvis av tilreisende fiskere, med tilsvarende høye fangster. Er det sant som sure, bitre fiskere sier at det er en stor urettferdighet i hvordan og hvor fisket skal bedrives? Er det dårlig tilrettelagt for tilreisende?

Med så voldsomt store forskjeller i fangstene, kan det jo virke som om det er vanskeligere å være utenbygdsfisker, ihvertfall fangstmessig. Og det er ihvertfall vanskelig å argumentere med at det er grovt turistfiske(på den norske siden) som er spikeren i kista for laksen.

Og ikke minst, det forteller meg at potensialet for å bedre forholdene for turistfiske, og dermed inntjening og verdiskapning er stort.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i denne tråden, og fant noen litt morsomme tall

Vet ikke helt hvordan jeg korrekt skal referere til ting fra andres innlegg, så jeg legger ved linken også som "referanse".

2000---119.322---60.410---45.699--- 13.214

2001---125.910---58.039---49.412--- 18.457

2002--- 99.547---53.541---34.999--- 11.007

2003--- 81.423---52.858---20.564--- 8.001

2004--- 33.184---21.489--- 9.879--- 1.816

Tallene viser fra venstre mot høyre:

Årstall, totalfangst, garnfangst(lokale), stangfangst (lokale) og stangfangst (tilreisende). Dette er vel de norske tallene, og ting er gjerne annerledes på fiskesiden, det kan jeg ikke uttale meg om.

Fantastisk nedgang i fangst de siste åra, skjønner ikke at det finnes noen som ikke ser på dette som vanvittig bekymringsfullt. Må si at jeg er nesten like imponert over hvor lite tilreisende bidrar med i den offisielle statistikken. Og hvis tallene lyver, så er det gjerne i det lokale fisket underrapporteringen er høyest også, kan jeg tenke meg. Regner vel også med at disse forholdstallene ikke har endret seg vesentlig de siste 5 årene.

Men hvorfor er det slik at de lokale tar så uendelig mye mer enn tilreisende? Bedre kjent ja, selvfølgelig, men jeg ville trodd at tilreisende skulle være såpass tallrike at det ikke burde gi slike utslag. Et slikt vassdrag burde ha tusenvis av tilreisende fiskere, med tilsvarende høye fangster. Er det sant som sure, bitre fiskere sier at det er en stor urettferdighet i hvordan og hvor fisket skal bedrives? Er det dårlig tilrettelagt for tilreisende?

Med så voldsomt store forskjeller i fangstene, kan det jo virke som om det er vanskeligere å være utenbygdsfisker, ihvertfall fangstmessig. Og det er ihvertfall vanskelig å argumentere med at det er grovt turistfiske(på den norske siden) som er spikeren i kista for laksen.

Og ikke minst, det forteller meg at potensialet for å bedre forholdene for turistfiske, og dermed inntjening og verdiskapning er stort.

Olav

:o Nå har jeg vært noen dager i Namsen, og det går mot ett dårlig år der også. Som sist år så var det en meget bra oppgang av storlaks tidlig, og det ble fisket meget bra tidlig. Og det er stoppet rimelig opp. Ett døgn i fiskumfoss viser dette tydlig. Lite ny fisk som kom i forhold til normalen. Mye yngel å se i elva. Men for å skli denne frasen over til Tana så er det etter mitt syn det store problemet i namsen at det tas opp alt for mange store lakser de første 14 dagene i sesongen. Og når det blir lite fisk som nå så er det ikke nok laks til å dekke gytebestanden. En gjeng som har vært i Karasjokka har ikke sett EN Laks på 2 uker. De var av gårde tidlig en uke i juni, og en uke i juli. Det er første gang er skjedd for de. Tana mener jeg har ett mer sammensatt problem enn kun fiske i elva som jeg har nevnt før. Det har vært hardt fisket i Tana også tidligere med stengsler og alt mulig rart. Men elva klarte seg. Jeg tror en må se litt mer også utenfor elva. Jeg er usikker på om mye av ynglen som smoltifiserer seg overlever utvandringen. Det er ikke forsket på dette i det hele tatt. Ingen vet hvor lenge smolten oppholder seg i munning og brakkvannssonen føre den setter kursen til havs. Og det er siden 2000 tallet blitt flere oppdrettsanlegg. Og en kan spørre seg om noe av det samme skjer her som flere steder på vestlandet. Lkaselus og annet tar kverken på

smolten føre den er avklimatisert. Da går det dårlig å høste like mye som før om rekrutteringen ikke overlever. Samtidig er det nå krangel mellom Norge og Finnland på grensesetting i elva og dermed grunneiser rettigheter etc. Så da kan en glemme evnt samarbeid om laksens fremtid. Og desverre så tror jeg at det er svært vanskelig å få de lokale til å se noe som helst grunn til å stoppe fiske med stenglser og annet. Da vil de heller droppe stangfiskere.

Men jeg tror det er lite laks som tas fra land i Tana i forhold til de som fisker fra båt. Da med de lokale hevdene på garn/stengsler og harling. Karasjokka og sideelvene er nok høstingen med stang større. Pga at Finnamrk er som det er så gir det store utfordringer, og jeg tror ikke Fefo og andre parter er i stand til å gjøre tiltak for å redusere noe som helst som har med gamle hevder/rettigheter å gjøre. Det blir det for mye bråk av. Det burde vært satt i gang strakstiltak på forskning. Dette slik at en kunne finne ut hva det er som knekker bestanden. Når en elv detter hvert år fra det utrolige godt over 120 tonn på sitt beste og ned til kanskje under 30 tonn over en 10 års periode kan en ikke snakke lenger om kun normale variasjoner. Da skulle det vært noen år i mellom her da en dro opp i mot 100tonn. Særlig sett ut fra andre elver i Finnmark. Jeg tror nesten en må være involvert på næringssiden i tanadalen for ikke å begynne å få litt halsbrann av denne utviklingen. Og kanskej det mest bekymringsfulle av alt er at selv om det er dårlig laksebett i mange andre elver der en fisker med stang så fanges det fisk i Tana i andre redskaper. I andre elver kan dette gi laksen mulighet til å vandre langt opp i elva og finne sine plasser der det fiskes lite. Og dermed sikre bestanden. Se på Gaula, lite vann i lenger peroder gir laksen langt oppe i dalen mulighet for å vente på gyting. Og kan stå i fred. Blir det lite nok vann så er det kun lov med lett fiske. Dette gir bedre forutsetninger for å sikre bestanden.

Stabburselva gir laksen mulighet å vandre langt opp i Stabbursdalen. Og lite fiskepress. Gode gyteplasser. I Tana vil det så lenge det er lovlig fiskes med faststående og annen redskap.

Det spørs da om en elv som krever så stor gytebestand for å opprettholde rimelig mengde laks får nok fiske til å gjøre dette, eller knekkes smolten på vei ut? Kanskje er det begge deler, eller andre forhold. Men det bør opprettes kunnskap snarets mulig slik at denne elva som er utrolig viktig ikke dauer helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.