Gå til innhold
Fiskersiden

Svart i Tana?


PerH
 Share

Recommended Posts

Det er ikke forsket på dette i det hele tatt. Ingen vet hvor lenge smolten oppholder seg i munning og brakkvannssonen føre den setter kursen til havs. Og det er siden 2000 tallet blitt flere oppdrettsanlegg. Og en kan spørre seg om noe av det samme skjer her som flere steder på vestlandet. Lkaselus og annet tar kverken på

smolten føre den er avklimatisert. Da går det dårlig å høste like mye som før om rekrutteringen ikke overlever. Samtidig er det nå krangel mellom Norge og Finnland på grensesetting i elva og dermed grunneiser rettigheter etc. Så da kan en glemme evnt samarbeid om laksens fremtid. Og desverre så tror jeg at det er svært vanskelig å få de lokale til å se noe som helst grunn til å stoppe fiske med stenglser og annet. Da vil de heller droppe stangfiskere.

Forskningsrapporten som linkes i første innlegg er helt klar på at den totale beskatningen av gytefisk er for høy. Spesielt gjelder dette for de sideelver der storlaksen har dominert og hvor det også kan bedrives effektivt landfiske i tillegg til båtfiske og beskatning gjennom andre, tradisjonelle fangstinnretninger. Hvem som får innskrenkede rettigheter i sitt fiske er da egentlig uvesentlig, enten det nå er stengsler, garn eller stang, så lenge beskatningsgraden reduseres til et rimelig, bærekraftig nivå. Død laks gyter ikke!

Lakselus er sikkert nok et problem for smolten der oppe også, i alle fall ettersom o-industrien har blitt mer intensiv de senere år. Men problemene med lus og relaterte sykdommer som f. eks. immunhemmende mikrosporidier som lusa sprer mellom laksen er neppe like store som i varmere farvann langs kysten. For lusa betyr kaldere vanntemperatur lengre utviklingstid fra egg til voksen lus, slik at generasjonstiden og formeringssylusen tar lengre tid og gir mindre grunnlag for epidemiske tilstander som vi har opplevd andre steder. Dette gjelder også luserelaterte sykdommer som rammer laks som f. eks. mikrosporidier, som er avhengig av en viss vanntemperatur for å infisere og formere seg effektivt - og dermed skape sykdomsproblemer hos laksen. Det kalde vannet i Barentshavet tjener derfor som en slags garantist for at effekten av lakselus relativt sett blir mindre enn i sørligere farvann.

Men at det forskes for lite på laksesmoltens liv og eventuelle vanskjebne i saltvannsfasen er vi skjønt enige om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forskningsrapporten som linkes i første innlegg er helt klar på at den totale beskatningen av gytefisk er for høy. Spesielt gjelder dette for de sideelver der storlaksen har dominert og hvor det også kan bedrives effektivt landfiske i tillegg til båtfiske og beskatning gjennom andre, tradisjonelle fangstinnretninger. Hvem som får innskrenkede rettigheter i sitt fiske er da egentlig uvesentlig, enten det nå er stengsler, garn eller stang, så lenge beskatningsgraden reduseres til et rimelig, bærekraftig nivå. Død laks gyter ikke!

Veldig veldig rett! Vi brukte for øvrig 70 % som tall i rapporten, men jeg gjentar tidligere innlegg fra egen hånd i denne tråden: Beskatningen for bestandene øverst i vassdraget kan antagelig være helt oppe i over 90 %. Og når det har fått fortsette i mange tiår, så burde ingen la seg overraske over siste års nedgang. Jeg gjentar også at man skal være ytterst forsiktig med å omtale garn som ensidig synder i dette, ettersom man også ser en høy effektiv beskatningsrate på stangfisket (for det meste finsk) som foregår fra båt på riksgrensestrekningen. Vi er kommet så langt ned nå i Tana at her må gjøres noe over hele linja, fra den ytre kyst hele veien opp til gyteplassene i Karasjohka/Iesjohka hvis vi skal ha håp om å snu utviklingen. I denne sammenhengen må alle bidra.

Når det gjelder årets sesong: Et forsiktig estimat på årets fangst, basert på hvordan fangsten til de norske turistene har fordelt seg til nå tilsier i underkant av 30 tonn norsk fangst i 2009. Men store usikkerheter her, så vi kan fort ende med pluss/minus 5 tonn. Antagelig en liten stigning på smålaks fra de to siste årene, mens mellom- og storlaks går kraftig tilbake. Men sesongen er helt katastrofe i øvre del, eksempelvis er det rapportert bare 15 kg turistfanget laks i Iesjohka, det er vel kanskje omtrent 1 % av hva det burde vært...

Og til de i tråden som spekulerer rundt fisket og "syndebukker", les gjerne litt mer i rapporten PerH lenket til. Det ligger en hel del informasjon der om eksempelvis fiskeutøvelsen på finsk side som er ganske viktig om man skal ha håp om å forstå helheten her. Og er man ekstra interessert, så kan disse 3 rapportene være gode referanseoppslag (men det må her advares om at de har en litt vanskelig tilgjengelig språkføring...): http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=1887&amid=2719258

Men at det forskes for lite på laksesmoltens liv og eventuelle vanskjebne i saltvannsfasen er vi skjønt enige om!

Mye spennende foregår på dette i Alta nå, blant annet en doktorgrad fra UiT ganske rundt hjørnet.

Apropos rundt hjørnet, vitenskapsrådets første rapport er også straks her, det blir en tykk lefse med mye interessant bestandsstoff fra norske vassdrag, ikke minst Tana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos rundt hjørnet, vitenskapsrådets første rapport er også straks her, det blir en tykk lefse med mye interessant bestandsstoff fra norske vassdrag, ikke minst Tana.

Noen av oss ville vært veldig interessert i slikt lesestoff. Kan man kanskje få tilsendt i papirform/pdf etter hvert? I tilfelle får du adresser per PM.

Alltid bedre å gå til kildene enn til massemedias skrudde fortolkninger av sammendragene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som trodde vi skulle ta vare på laksen, ble vel lurt til å tro at verden stadig fobedrer seg. Alt skal liksom bli så mye bedre. Nå må regjeringen eller hvem pokker som egentlig har innflytelse gjøre noe.

Husker som liten når vi så Tanaelva på våre turer i Finnmark, alle visste at dette, dette var verdens beste lakselv. En stolthet som renner gjennom den vakre naturen, den fører laks i mangfoldige mil innover. Nå er det negativt og man vet ikke elva kommer opp på høyden igjen.

Bra tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ikke feil det :) Står i Gaula så kommer det en luring "Ute i fjorden er det observert mengder av flak som venter på å gå opp, trenger bare vann" Vann kommer, ingenting skjer :) Når man spør hvem har observert dette, så er det alltid "Nei, noen forskere..." hehe

Var noen "søringer" som var på havfiske ved sørøya for ei uke siden,hadde vært digre flak med storlaks.. Og jeg bor selv i munningen av Repparfjordelva,så jeg vet hva jeg selv ser :) Fjordene på finnmarkskysten har fyltes med sild de siste ukene,og vanligvis så følger laksen med "åta" inn mot elvene...

Virker jo som garnfiske er helt greit i MortenJoh sine øyne... skremmende nok... La Tanaværingene surre med sitt i Tana,det går jo helt flott ser vi.... Men la andre foreninger og lag gjøre som de mener er best i de vassdrag de forpakter...

Hørte forresten en skrekkhistorie her om dagen. Når fisket var på sitt beste for noen år siden fikk de med rettigheter til land og vann så mye laks på drivgarnene og stengslene at de solgte laksen for 5 og 10 kr/stk for hhv smålaks og storlaks. Og det de ikke fikk solgt ble dumpet i skogen. Men de fortsatte fisket for å "berge parten". Hvis dette var tilfelle er det ikke så rart at det begynner å lukte krise der øst.

Den historien er nok dessverre sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som garnfiske er helt greit i MortenJoh sine øyne... skremmende nok...

Vet sannelig ikke hva som er mest skremmende... Enkeltes manglende evne til å lese kanskje? Det jeg prøver å si er ikke akkurat "rocket science", men jeg bør kanskje ikke la meg overraske over at det finnes mennesker som ikke evner sette sammen 2 og 2 og tenke utover sin egen boks. For å gjenta meg selv: Stangfisket har en størrelsesorden over seg på riksgrensestrekningen i Tana som gjør at INGENTING blir reddet i Tana dersom vi fjerner garnfisket. Det gjelder også om vi fjerner garnfisket i både sjø og elv, ettersom en svært stor del av gevinsten blir tatt opp av stangfiskerne uansett. Stort tydeligere kan det ikke sies, og om den logikken stadig er for vanskelig, ja da vet jeg sannelig ikke hva slags språkføring som skal til.

Men la andre foreninger og lag gjøre som de mener er best i de vassdrag de forpakter...

Så lenge de gjør jobben sin, så må de gjerne det. Det er da sannelig derfor dere fikk A-stemplet i Repparfjord også. Men gjør nå for all del en bedre jobb enn dere gjorde i fjor om den kategorien skal opprettholdes.

Den historien er nok dessverre sann.

Jaså? Det har vært gjort mange forsøk på å finne fram til kilden i en del av de historiene, kan ikke se at noen har kommet nærmere enn typen "vel, jeg kjenner en som kjenner en som fortalte at...". Folk uten magemål finnes det garantert mer enn nok av. Men er denne typen historier egentlig bare noe annet enn historier som vi som selvgode stangfiskere kan bruke til å peke litt finger og utøve den klassiske "de andre har skylda og herrejemini så barbarisk lavmål forferdelig de er"-øvelsen? Tana trenger en samordnet og koordinert helhetsløsning som starter ute på kysten, går inn fjorden, opp hovedelva og ender opp på gyteplassene øverst i vassdraget. Og den løsningen må inkludere en pris for alle som deltar i fisket i vassdraget, uavhengig av redskap.

Noen av oss ville vært veldig interessert i slikt lesestoff. Kan man kanskje få tilsendt i papirform/pdf etter hvert? I tilfelle får du adresser per PM.

Alltid bedre å gå til kildene enn til massemedias skrudde fortolkninger av sammendragene...

Vitenskapsrådets rapport blir nok ganske umiddelbart publisert på DNs sider. Innspurt i disse dager, så en eller annen gang i siste halvdel av august! Ellers er det bare å ta kontakt om det er noe som behøves (eller om man for eksempel bare er nysgjerrig på om noe er på vei)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet sannelig ikke hva som er mest skremmende... Enkeltes manglende evne til å lese kanskje? Det jeg prøver å si er ikke akkurat "rocket science", men jeg bør kanskje ikke la meg overraske over at det finnes mennesker som ikke evner sette sammen 2 og 2 og tenke utover sin egen boks. For å gjenta meg selv: Stangfisket har en størrelsesorden over seg på riksgrensestrekningen i Tana som gjør at INGENTING blir reddet i Tana dersom vi fjerner garnfisket. Det gjelder også om vi fjerner garnfisket i både sjø og elv, ettersom en svært stor del av gevinsten blir tatt opp av stangfiskerne uansett. Stort tydeligere kan det ikke sies, og om den logikken stadig er for vanskelig, ja da vet jeg sannelig ikke hva slags språkføring som skal til

Nei garnfiske er jo ikke skadelig for et vassdrag... Tilogmed Stevie Wonder ser jo hva som skjer med vassdrag som blir utsatt for rovdrift med garn... Jeg gidder snart ikke svare folk fra Tana som prater laks,fordi de er verdensmestere i å skyve skylda for dritten de selv har stelt i stand på alle andre.

Så lenge de gjør jobben sin, så må de gjerne det. Det er da sannelig derfor dere fikk A-stemplet i Repparfjord også. Men gjør nå for all del en bedre jobb enn dere gjorde i fjor om den kategorien skal opprettholdes.

Og hva mener så o høyverdige Morten Johansen at V.J.F.F gjorde som var så hårreisende galt ifjor... Kom gjerne med det,for nå er vi veldig spent,Kan ta med at jeg sitter i styret i nevnte forening,og vi har ikke i noen tilbakemelding fra fylkesmannen fått noensomhelst negative tilbakemeldinger (unntatt storvannet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan si det, det humoristiske med denne tråden, er at det gjentatte ganger er påstått med store bokstaver, at stangfisk, ja damer og herrer, STANGFISKE tar opp like mye, eller MER!!!! hørhør, MER enn garnfiske. Dette er helt utrolig, dette må være en lokalt begrenset stamme av overjordiske sportsfiskere som får mer på stang enn i garn! WOW! Og for å toppa heila saken, stangfiskerne i elva får mer enn garnfisker i elv OG sjø faktisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan si det, det humoristiske med denne tråden, er at det gjentatte ganger er påstått med store bokstaver, at stangfisk, ja damer og herrer, STANGFISKE tar opp like mye, eller MER!!!! hørhør, MER enn garnfiske. Dette er helt utrolig, dette må være en lokalt begrenset stamme av overjordiske sportsfiskere som får mer på stang enn i garn! WOW! Og for å toppa heila saken, stangfiskerne i elva får mer enn garnfisker i elv OG sjø faktisk......

Og dette blir påstått av en forsker som er i nært samarbeid med fylkesmannen i finnmark,og har sterk innvirkning på hvordan forvaltningen legges opp... slå den!!!!!! Er det rart man er bekymret for sportsfiskets framtid??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan si det, det humoristiske med denne tråden, er at det gjentatte ganger er påstått med store bokstaver, at stangfisk, ja damer og herrer, STANGFISKE tar opp like mye, eller MER!!!! hørhør, MER enn garnfiske. Dette er helt utrolig, dette må være en lokalt begrenset stamme av overjordiske sportsfiskere som får mer på stang enn i garn! WOW! Og for å toppa heila saken, stangfiskerne i elva får mer enn garnfisker i elv OG sjø faktisk......

Er jo ikke bare stangfiske på norsk side. Vassdraget er laaangt og fiskes hardt. Finnene har nærmest fritt frem når laksen passerer grensen, for der er fisket råbillig og lite regulert. Der harles det overalt med båter som ikke har noen begrensning i antall stenger, tror også at sesongen er lenger (?) på finsk side.

Logikken er dermed at hvis man f. eks. vedtar å fjerne garnfisket i sjø og elv, så vil stangfisket ta en god del av den fisken som ble spart ved å innføre restriksjoner i det mer tradisjonelle garn-/stengselsfisket. Dermed er man om ikke akkurat like langt, så i alle fall nesten, siden et par tonn spart ved forbud mot visse redskapstyper effektivt sett kanskje bare resulterer i et tonn eller mindre av gytefisk etter at stangfiskerne har tatt sin del. Det er totalbeskatningen fra alle redskapsgrupper som må ned, så derfor må også stangsvingerne tåle begrensninger, her som ellers i laksenorge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare stangfiske på norsk side. Vassdraget er laaangt og fiskes hardt. Finnene har nærmest fritt frem når laksen passerer grensen, for der er fisket råbillig og lite regulert. Der harles det overalt med båter som ikke har noen begrensning i antall stenger, tror også at sesongen er lenger (?) på finsk side.

Logikken er dermed at hvis man f. eks. vedtar å fjerne garnfisket i sjø og elv, så vil stangfisket ta en god del av den fisken som ble spart ved å innføre restriksjoner i det mer tradisjonelle garn-/stengselsfisket. Dermed er man om ikke akkurat like langt, så i alle fall nesten, siden et par tonn spart ved forbud mot visse redskapstyper effektivt sett kanskje bare resulterer i et tonn eller mindre av gytefisk etter at stangfiskerne har tatt sin del. Det er totalbeskatningen fra alle redskapsgrupper som må ned, så derfor må også stangsvingerne tåle begrensninger, her som ellers i laksenorge!

Det jeg hører her er "vi vil ikke redusere,da får bare de andre mer"..... Hvor i himmelens navn skal man starte innskrenkninger hvis det ikke er på garnfiske??????? Og hvorfor ikke starte klekkeri i de øvre delene? eller er det bedre at stammen dør ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne etter å ha gått langs breddene av Tanas side vassdrag sammens med Nordmenn bosatt i Finnmark er enkel. Menneskene her oppe er unlatt loven, deres voldtekt av finmmarksviddas mange gode vann, deres voldtekt av laksen, forblir og foregår uhemmet. Ingen støtter problematikken uten konsekvenser, ingen politikere har guts nok til å ta den opp, lennsmann i bygda tør ihvertfall ikke bry seg. Det virker som at i det norske samfunnet er det like greit å la det gå upåmerket hen. På den måten blir problemet mindre smertefullt. Alle vet at atv'ens fødsel, var spiren til et langt større, og mer utbredt voldtekt mot naturen i denne delen av landet. Plutselig ble det mye lettere å frakte fangst og båter lengre, og lengre inn enn noen sinne før. At ørretfiskere må påbergne en dagsmars lengre ferd år etter år ettersom vannene blir tømt, det vet vi, det vet politikerene, men ingen gjør noe. Og slik er det vel i Tana også. Hva som skjer i de øvre delene, forblir i de øvre delene. Vi må ikke bry oss, for vi orker ikke den smertefulle og delikat vanskelig prosessen det medfører :) Det er politikk på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne, etter å ha gått langs breddene av Tanas sidevassdrag sammens med Nordmenn bosatt i Finnmark, er problematikken overraskende enkel. Menneskene her oppe er unlatt loven, deres voldtekt av finmmarksviddas mange gode vann, deres voldtekt av laksen, forblir og foregår uhemmet. Ingen støtter problematikken uten konsekvenser, ingen politikere har guts nok til å ta den opp, lennsmann i bygda tør ihvertfall ikke bry seg. Det virker som at i det norske samfunnet er det like greit å la det gå upåmerket hen. På den måten blir problemet mindre smertefullt. Alle vet at atv'ens fødsel, var spiren til et langt større, og mer utbredt voldtekt mot naturen i denne delen av landet. Plutselig ble det mye lettere å frakte fangst og båter lengre, og lengre inn enn noen sinne før. At ørretfiskere må påbergne en dagsmars lengre ferd år etter år ettersom vannene blir tømt, det vet vi, det vet politikerene, men ingen gjør noe. Og slik er det vel i Tana også. Hva som skjer i de øvre delene, forblir i de øvre delene. Vi må ikke bry oss, for vi orker ikke den smertefulle og delikat vanskelig prosessen det medfører :) Det er politikk på sitt beste.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne etter å ha gått langs breddene av Tanas side vassdrag sammens med Nordmenn bosatt i Finnmark er enkel. Menneskene her oppe er unlatt loven, deres voldtekt av finmmarksviddas mange gode vann, deres voldtekt av laksen, forblir og foregår uhemmet. Ingen støtter problematikken uten konsekvenser, ingen politikere har guts nok til å ta den opp, lennsmann i bygda tør ihvertfall ikke bry seg. Det virker som at i det norske samfunnet er det like greit å la det gå upåmerket hen. På den måten blir problemet mindre smertefullt. Alle vet at atv'ens fødsel, var spiren til et langt større, og mer utbredt voldtekt mot naturen i denne delen av landet. Plutselig ble det mye lettere å frakte fangst og båter lengre, og lengre inn enn noen sinne før. At ørretfiskere må påbergne en dagsmars lengre ferd år etter år ettersom vannene blir tømt, det vet vi, det vet politikerene, men ingen gjør noe. Og slik er det vel i Tana også. Hva som skjer i de øvre delene, forblir i de øvre delene. Vi må ikke bry oss, for vi orker ikke den smertefulle og delikat vanskelig prosessen det medfører :P Det er politikk på sitt beste.

Lukter litt av fordommer, Remy, men jeg er hjertens enig i at "de lokale" i Finnmark er politikkens og forvaltningens "Untouchables". Så snart det er "hevdvunne rettigheter" eller "urfolk" vi snakker om, så er den offentlige handlingslammelsen åpenbar. Vi så dette i saken om sjølaksefisket også, der representanter for sametinget troppet opp i Oslo og faktisk fikk sitte ved forhandlingsbordet (!!! :lol: ) i en sak som strengt tatt gjaldt forvaltning av villaksbestanden - ikke forvaltning av samiske rettigheter. Ved aktiv hjelp av Bærekraftige Helga fikk de da også skåret kraftig ned på de bestandsmessig nødvendige, foreslåtte reguleringene. Helt utrolig!

Men endringer i politisk kjøreplan dannes også på grunnlag av påvirkning fra "andre", men det viktigste er vel å fremlegge veldokumenterte data for situasjonen i f. eks. Tana. Mye av faktagrunnlaget finnes allerede tilgjengelig, så da ligger vel litt av utfordringen i å målbære og popularisere problemkomplekset for opinionen og politikere. Spesielt burde dette vært en mer prioritert oppgave for forskerne/forvalterne, men også vi andre lakseinteresserte burde vel prøvd å skape mer blest om situasjonen i Norges viktigste laksevassdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter litt av fordommer, Remy, men jeg er hjertens enig i at "de lokale" i Finnmark er politikkens og forvaltningens "Untouchables". Så snart det er "hevdvunne rettigheter" eller "urfolk" vi snakker om, så er den offentlige handlingslammelsen åpenbar. Vi så dette i saken om sjølaksefisket også, der representanter for sametinget troppet opp i Oslo og faktisk fikk sitte ved forhandlingsbordet (!!! :lol: ) i en sak som strengt tatt gjaldt forvaltning av villaksbestanden - ikke forvaltning av samiske rettigheter. Ved aktiv hjelp av Bærekraftige Helga fikk de da også skåret kraftig ned på de bestandsmessig nødvendige, foreslåtte reguleringene. Helt utrolig!

Men endringer i politisk kjøreplan dannes også på grunnlag av påvirkning fra "andre", men det viktigste er vel å fremlegge veldokumenterte data for situasjonen i f. eks. Tana. Mye av faktagrunnlaget finnes allerede tilgjengelig, så da ligger vel litt av utfordringen i å målbære og popularisere problemkomplekset for opinionen og politikere. Spesielt burde dette vært en mer prioritert oppgave for forskerne/forvalterne, men også vi andre lakseinteresserte burde vel prøvd å skape mer blest om situasjonen i Norges viktigste laksevassdrag?

Er vaskeekte finnmarking selv,men er hjertens enig i beskrivelsen over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter litt av fordommer, Remy, men jeg er hjertens enig i at "de lokale" i Finnmark er politikkens og forvaltningens "Untouchables". Så snart det er "hevdvunne rettigheter" eller "urfolk" vi snakker om, så er den offentlige handlingslammelsen åpenbar. Vi så dette i saken om sjølaksefisket også, der representanter for sametinget troppet opp i Oslo og faktisk fikk sitte ved forhandlingsbordet (!!! :lol: ) i en sak som strengt tatt gjaldt forvaltning av villaksbestanden - ikke forvaltning av samiske rettigheter. Ved aktiv hjelp av Bærekraftige Helga fikk de da også skåret kraftig ned på de bestandsmessig nødvendige, foreslåtte reguleringene. Helt utrolig!

Men endringer i politisk kjøreplan dannes også på grunnlag av påvirkning fra "andre", men det viktigste er vel å fremlegge veldokumenterte data for situasjonen i f. eks. Tana. Mye av faktagrunnlaget finnes allerede tilgjengelig, så da ligger vel litt av utfordringen i å målbære og popularisere problemkomplekset for opinionen og politikere. Spesielt burde dette vært en mer prioritert oppgave for forskerne/forvalterne, men også vi andre lakseinteresserte burde vel prøvd å skape mer blest om situasjonen i Norges viktigste laksevassdrag?

Har dessverre ikke særlig tro på noen snarlig løsning på dette så lenge Reidar Varsi sitter som leder for laksebreveierforeningen i Tana. Et kjapt søk over hans mange og motstridende uttalelser av ymse art bekrefter vel egentlig mine (og muligens andres?) fordommer mht "lokalt selvstyre" der oppe i Finnmark.... :P

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei garnfiske er jo ikke skadelig for et vassdrag... Tilogmed Stevie Wonder ser jo hva som skjer med vassdrag som blir utsatt for rovdrift med garn... Jeg gidder snart ikke svare folk fra Tana som prater laks,fordi de er verdensmestere i å skyve skylda for dritten de selv har stelt i stand på alle andre.

Begynner å bli kjedsommelig å gjenta seg selv: Jeg har ALDRI sagt at garnfiske ikke er skadelig. Men jeg våger å si at en død laks er død, uavhengig av redskap. Og i Tana har det vært for mange døde laks over tid.

Og hva mener så o høyverdige Morten Johansen at V.J.F.F gjorde som var så hårreisende galt ifjor... Kom gjerne med det,for nå er vi veldig spent,Kan ta med at jeg sitter i styret i nevnte forening,og vi har ikke i noen tilbakemelding fra fylkesmannen fått noensomhelst negative tilbakemeldinger (unntatt storvannet da).

Fangststatistikken skal eksempelvis fordeles på uker.

Om jeg kan si det, det humoristiske med denne tråden, er at det gjentatte ganger er påstått med store bokstaver, at stangfisk, ja damer og herrer, STANGFISKE tar opp like mye, eller MER!!!! hørhør, MER enn garnfiske. Dette er helt utrolig, dette må være en lokalt begrenset stamme av overjordiske sportsfiskere som får mer på stang enn i garn! WOW! Og for å toppa heila saken, stangfiskerne i elva får mer enn garnfisker i elv OG sjø faktisk......

Hmmm, kanskje noen burde ta seg et grunnleggende kurs i prosentregning før de tabber seg ut offentlig med å skrive slikt? Jeg gidder ikke engang ta fram igjen den remsa du kom med etterpå i tråden, for i sum representerer de to siste innleggene dine et mer useriøst lavmål enn noe jeg har sett knyttet til forvaltning av laks i Finnmark.

PerH har fått det meste rett (bortsett fra det med sesongen, som er lik på norsk og finsk side av riksgrensen, og at han for Tanas del er litt optimistisk med hva som ville blitt spart):

Er jo ikke bare stangfiske på norsk side. Vassdraget er laaangt og fiskes hardt. Finnene har nærmest fritt frem når laksen passerer grensen, for der er fisket råbillig og lite regulert. Der harles det overalt med båter som ikke har noen begrensning i antall stenger, tror også at sesongen er lenger (?) på finsk side.

Logikken er dermed at hvis man f. eks. vedtar å fjerne garnfisket i sjø og elv, så vil stangfisket ta en god del av den fisken som ble spart ved å innføre restriksjoner i det mer tradisjonelle garn-/stengselsfisket. Dermed er man om ikke akkurat like langt, så i alle fall nesten, siden et par tonn spart ved forbud mot visse redskapstyper effektivt sett kanskje bare resulterer i et tonn eller mindre av gytefisk etter at stangfiskerne har tatt sin del. Det er totalbeskatningen fra alle redskapsgrupper som må ned, så derfor må også stangsvingerne tåle begrensninger, her som ellers i laksenorge!

Regnestykket er enkelt. 90 % av laksen som skal gyte i Karasjohka/Iesjohka/Anarjohka tas før gytingen slik fisket i dag er regulert. Hvis vi fjerner sjølaksefisket, men beholder elvefisket slik det er, så synker beskatningsraten til noe over 80 %. Det betyr at fisket i elva er så effektivt at det i hvert enkelt område tar en stor prosentandel av laksen som passerer på tur oppover.

Hvis vi i tillegg til sjølaksefisket fjerner garnfisket i Tanaelva, så blir fremdeles 70-75 % av laksen som skal gyte øverst i vassdraget tatt før gyting. Det er fremdeles en uakseptabel høy beskatningsrate! Og derfor MÅ det gjøres noe også med stangfisket, det nytter ikke leve i den illusjonen at garnfisket ALENE har ansvaret. Det er da heller ikke rart at det er slik, i de gode fiskeårene i Tana så er kortsalget på riksgrensestrekningen i Tana mellom 40 og 50 000 fiskedøgn, det aller meste med båt og flere stenger. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at dette i seg selv gir et formidabelt trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Er enig i at fisketrykket må ned. Og at alle må begrense seg - inklusive stangfiskerne. Men jeg tror det blir svært vanskelig å få til et samarbeid med så mange vidt forskjellige interessegrupper til elva. Finlenderne har jo bare ei elv i landet og vil neppe gi fra seg noen rettigheter i den elva. Og jeg har inntrykk av at de med hevdvunne rettigheter er mer opptatt av å berge parten sin enn å berge elva. Da blir eneste alternativet å innføre tvungne restriksjoner, evt frede hele vassdraget. Men jeg er usikker på hvem som har myndighet til det. Er det fylket, FEFO eller staten? Jeg kommer ihvertfall til å støtte et forslag om fredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

............ Da blir eneste alternativet å innføre tvungne restriksjoner, evt frede hele vassdraget. Men jeg er usikker på hvem som har myndighet til det. Er det fylket, FEFO eller staten? Jeg kommer ihvertfall til å støtte et forslag om fredning.

Det er kongen det, Harald V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at det bare er garnfiske som er problemet i Tana,men hvis man sammenligner Tanaelva med et 100 meter langt bord på et severingssted,og maten serveres fra den ene siden,så vil de som sitter på den siden hvor maten serveres svømme i mat,mens de som sitter i andre enden sulter ihjel. Kjenner maaaaange folk som bor i de øvre delene og fisket i Karasjohka,Iesjohka og Anarjohka m\sideelver som har sluttet fullstendig og fiske,og ønsker hele elva fredet i 5 år minst.t.o.m ordføreren i Karasjok har sagt at elva MÅ fredes for å kanskje berge det som er igjen. Men synes fremdeles det er utrolig at man ikke ser at første steg er å avvikle garnfiske.

Fangststatistikken skal eksempelvis fordeles på uker.

Fangststatistikken er fylt ut på den måten vi har blitt bedt om å sende den inn. Her er fangstrapporten som ble sendt inn 7.10-2008

87964_s.jpg

Kanskje du må klage til noen andre hvorfor du ikke har fått tilsendt den fangststatistikken som vi sendte til Muladal?

Var det mere vi hadde gjort galt?

Har dessverre ikke særlig tro på noen snarlig løsning på dette så lenge Reidar Varsi sitter som leder for laksebreveierforeningen i Tana. Et kjapt søk over hans mange og motstridende uttalelser av ymse art bekrefter vel egentlig mine (og muligens andres?) fordommer mht "lokalt selvstyre" der oppe i Finnmark.... :D

Enig.. Regner med det første forslaget som kommer er å forby vadebukse.. Når man vader i elva forstyrrer man garnfisket... Kommer ikke til å bli overrasket av noe fra den kanten...

Endret av Repparfjording
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevnte prosentregning så satte jeg meg ned å regnet litt på fangsttallene på norsk side fra 2000-2006 og fikk følgende fangstprosent av totalfangsten på garn..

2000- 50 %

2001- 46 %

2002- 53 %

2003- 65 %

2004- 65 %

2005- 67 %

2006- 45 %

Fant ikke tallene for garnfanget laks fra 2007 og 2008.

Prosenten blir vel da følgende for stangfiske

2000- 50 %

2001- 54 %

2002- 47 %

2003- 35 %

2004- 35 %

2005- 33 %

2006- 55 %

Totalfangsten i perioden 2000-2006 er på 537442kg og av dette er 288959kg tatt i garn,noe som utgjør i underkant av 54 %......

Og i en annen tråd nevnte du at garnfiske er så redusert i tall at det må jo være en sinnsykt skjev fordeling på fangstene i tana??? Hvis et stakkars fåtall garnfiskere tar opptil 67% av all fangsten foran nesen på myriader av grufulle stangfiskere må jo fangsten pr garnfisker være mange ganger høyere enn pr stangfisker?

Endret av Repparfjording
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at det bare er garnfiske som er problemet i Tana,men hvis man sammenligner Tanaelva med et 100 meter langt bord på et severingssted,og maten serveres fra den ene siden,så vil de som sitter på den siden hvor maten serveres svømme i mat,mens de som sitter i andre enden sulter ihjel.

Men dette er jo aldeles helt riktig, og noe av det som er viktig å få fram.

Siden du nevnte prosentregning så satte jeg meg ned å regnet litt på fangsttallene på norsk side fra 2000-2006 og fikk følgende fangstprosent av totalfangsten på garn..

2000- 50 %

2001- 46 %

2002- 53 %

2003- 65 %

2004- 65 %

2005- 67 %

2006- 45 %

Fant ikke tallene for garnfanget laks fra 2007 og 2008.

Prosenten blir vel da følgende for stangfiske

2000- 50 %

2001- 54 %

2002- 47 %

2003- 35 %

2004- 35 %

2005- 33 %

2006- 55 %

Totalfangsten i perioden 2000-2006 er på 537442kg og av dette er 288959kg tatt i garn,noe som utgjør i underkant av 54 %......

Og i en annen tråd nevnte du at garnfiske er så redusert i tall at det må jo være en sinnsykt skjev fordeling på fangstene i tana??? Hvis et stakkars fåtall garnfiskere tar opptil 67% av all fangsten foran nesen på myriader av grufulle stangfiskere må jo fangsten pr garnfisker være mange ganger høyere enn pr stangfisker?

Alt det der er vel og bra og i seg selv rett. Men dessverre heller ikke så relevant, av to grunner: 1) Regnestykket blir meningsløst uten at det finske fisket er inkludert, og 2) Du setter to streker under mitt poeng om å lære prosentregning, ettersom du nå går i en klassisk prosentfelle.

Jeg skal starte med et eksempel. Forestill deg at du sitter i et rom sammen med tre kompiser. Inn kommer det en kake. Dere er alle fire noen ordentlige kakemomser, og har som fast prinsipp å alltid ta 60 % av kaka som står på kakefatet. Hva blir da størrelsen på hvert enkelt kakestykke?

Førstemann tar 60 % av hele kaka og får, naturlig nok, et kakestykke som er 60 % hele kaka.

Nestemann tar 60 % av den gjenværende kaka. Hans kakestykke er da på størrelse med 24 % av den opprinnelige kaka.

Den tredje tar 60 % av den gjenværende, og får et kakestykke som er 9,6 % av den opprinnelige kaka.

Sistemann tar 60 % av den lille slumpen som er igjen, og får et kakestykke som er 3,8 % av den opprinnelige kaka.

En urettferdig kakeverden med andre ord. Men dette eksempelet er helt parallelt med det som skjer i forhold til laksen.

Laksen som skal øverst i Tana tas i etterfølgende soner: Først fisket det på den ytre kysten (1), så fiskes det i fjorden (2) , så fiskes det i nedre norsk del av hovedelva (3), så fiskes det på riksgrensestrekningen (4), så fiskes det øverst i hver enkelt elv (Anarjohka/Karasjohka/Iesjohka) (5). Laksefiskeriet i hver av disse sonene fisker på det som er igjen av hele kaka etter at laksefiskeriene foran i kjeden har tatt sin del av kaka. Når du da skal tolke for eksempel fisket på riksgrensestrekningen, så må du ikke gå i fella (slik du gjør i ditt regnestykke) at du vekter fisket mot helheten. Du må vekte fisket i forhold til den fisken som passerer den aktuelle sona.

Derfor, når man de siste årene har tatt over halvparten av den totale elvefangsten i Tana på riksgrensestrekningen, så ender dette fisket opp med å få en svært høy effektivitetsprosent av helheten. Dette fordi det tar en stor andel av det som er igjen etter at garnfisket har gjort sitt (eller sagt annerledes, en stor andel av den laksen som har overlevd garnfisket og når fram til riksgrensestrekningen, blir der tatt på stang). Denne andelen er IKKE det samme som prosentandel av totalfangsten, slik du regner ut.

Da burde det være åpenbart hvorfor det faktisk vil være meningsløst å BARE fjerne garnfisket (som i hovedsak foregår på nedsiden av det tunge stangfisket). Det eneste du vil gjøre med å fjerne garnfisket er å endre på fordelingen av laksefangsten. Forøvrig interessant nok i denne sammenhengen er at dersom noe skulle gjøres veldig raskt i dag i Tana, så ville en ensidig fjerning av båtfisket på riksgrensestrekningen (og beholde garn) gi en mye større effekt enn ensidig fjerning av garn (og beholde stang). Men det får være en avsporing, for det er ikke realistisk å jobbe for å FJERNE noe, all den tid det på finsk side er lokal sterk støtte for å beholde et omfattende turistfiske, og det på norsk side er sterk lokal støtte for å dempe turistutviklingen og opprettholde den lokale tilgangen til vassdraget (inkludert næringsfisket). Og vi kan mislike det så mye vi bare vil, men de ønskene som råder blant de som fysisk bor langs vassdraget hele året må tillegges en viss vekt, og da må målet for forvaltningen gå i retning av en helhetsløsning som gir plass for de forskjellige ønskene.

For Tanas del så må løsningen altså være noe som gir plass for 1) et visst næringsfiske, 2) et visst turistfiske, 3) gode vilkår for at de som bor oppe i vassdraget kan få fisk, og 4) nok fisk på gyteplassen. Det blir, i siste instans, et spørsmål om hvor stort kakestykke hvert ledd skal få, et spørsmål om hvor stort kakestykke som skal stå igjen og et spørsmål om hvem som skal få være med på kakefesten.

Fangststatistikken er fylt ut på den måten vi har blitt bedt om å sende den inn. Her er fangstrapporten som ble sendt inn 7.10-2008

87964_s.jpg

Kanskje du må klage til noen andre hvorfor du ikke har fått tilsendt den fangststatistikken som vi sendte til Muladal?

Var det mere vi hadde gjort galt?

Tydeligvis. For det er ikke dette som ligger inne på dere i den nasjonale lakseregisterbasen, der står kun totalfangst registrert, i tillegg til at Repparfjord er satt opp på liste over vassdrag med mangelfull statistikk for 2008. Jeg finner heller ikke et slikt brev fra dere i saksregisteret for fangststatistikk 2008, så et eller annet sted har noen bommet. (Men nå har jeg da fått tallene, så takk! )

Endret av mortenjoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo selvfølgelig klar over at regnestykket blir ganske villedende uten de finske tallene,men jeg mener at garnfiske i elv er en ting som høre fortida til,og ingen burde få lov til å drive på med ett sånt fiske når bestanden er så lav at den er på kanten av stupet.

Det vi ikke blir enig om er hvor effektivt garnfiske er kontra stangfiske,har selv sett fangster tatt under ulovlig fiske med garn i andre elver (som vakt) og de mengdene ville aldri kommet på land om det stod 20000 stk å fiska på de samme fiskene. Er også yrkesfisker på havet,og det er en grunn til at jeg fisker kvota mi opp med garn,uten tvil det mest effektive redskapet pga at fisken trenger ikke å være i "humør" til å bite på...

Og jeg synes ennå at det det virker mest som at man ikke vil gjøre grep i Tana,og derfor synes jeg ikke så veldig mye om "tvangsbruken" mot de andre elvene i fylket som prøver å gjøre en god jobb..

Man burde heller forske mer på hva laksen gjennomgår i sjøen,fikk høre fra sørøya i Mars måned allerede at det kom til å bli en laber sesong. De som fisker der ute med drivgarn(ja,jeg vet det er ulovlig) etter laks måtte helt ut til 12mila for å finne laksen,først de siste par ukene har det begynt å komme laks innover i fjordsystemene. Enkelte år kommer ikke laksen før i midten av september,og disse fiskene kommer ikke med i noen regnestykker for gytebestandsberegning.

Vi skal forresten prøve oss med gytefisktelling for første gang iår i repparfjordelva.. Er spent på hvordan det går :P

Endret av Repparfjording
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.