Gå til innhold
Fiskersiden

Flytende vann i Tydal, jaggu!!!


cb
 Share

Recommended Posts

Endelig tok sommeren en snartur innom isødet her oppe. Etter 40 år i Oslo må jeg innrømme at det er noe uvant med snøfall i begynnelsen av juni, men nøye. I løpet av pinsen ble faktisk fjellbygda systematisk torturert via 26 varmegrader og vindstille på 1100 meters høyde. I skyggen målte vi over 35 varmegrader. Svetten silte, og alle forundret oss over at vi ikke hadde stimer med laks hoppende oppetter ryggraden.

Hele Tya er bortleid; jeg applauderer det, alle andre i bygda buer, jeg gir da faan. Det finnes nok av fisk oppe på 1000+ meter også.

85437_s.jpg

85438_s.jpg

85439_s.jpg

85440_s.jpg

Fantastisk natur, og fantastiske fiskemuligheter.

Vinteren har levert for gutta:

85441_s.jpg

Kjell med fisk på 1,9 og 2,75

85442_s.jpg

Runes legendariske og releasa gigant på 4,4

Får satse på å knuse til sommeren!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takes one to know one! Mistet ei røye på 2-3 kilo her om dagen mens jeg geleidet den langs land i retning håv og kamera. Skulle release den uansett, så det var ikke noen katastrofe. Fikk nøye meg med bildene jeg har på netthinna. Harald ble turens vinner med både røye og ørret rundt kiloen. Jeg fikk en ørret, Vilma fikk to ørret og ei røye mens både Kjell og Håvard blanka. Ivan fikk vel også noe fisk på rundt halvkiloen. i går blanka jeg og Vilma, men jeg hadde på en fin ørret noen sekunder. Men nå er vanna tatt over av myggen for en stund. Lider omtrent av anemi her, og klør overalt. Om man ikke bruker solkrem blir man omsvermet såpass at man knapt trenger solbriller og solkrem heller.

Nyydelige fisker!

Fint vann dere har funnet.

Det er flere vann enn ett her oppe skal du vite...

:)

Faktisk ganske mange om man ikke er redd for å gå litt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa premieretur med skuta i dag. Kim og Jan Vidar hang med, og fisk ble det:

86211_s.jpg

86212_s.jpg

Ble 7 ørret og to røyer i alt. Røyene var små, ørreten fra ca 700 gram og oppover. Fint vær og flotte omgivelser. Maling av garasjevegg og plenklipp får vike når værgudene er i godlune her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye turer siden siste rapport. Torsdag dro jeg og Stig en snartur opp til et vann ingen av oss hadde testa før. På første kastet lugga det til etter tre veiv på snella, og etter en artig fight kunne jeg plukke opp ei røye på rundt 800 gram.

86235_s.jpg

Stygt kroket og blødde stygt, så den ble med hjem. På tredje kastet satt en trehektos, men den fikk svømme. På femte kastet kjente jeg først et lite dunk, så ble det tyngre. Kjørte ei fin røye på rundt kiloen til den var like foran beina mine, så ristet den på hodet og forsvant. På vei hjem ble vi nesten spist opp av knott!

For å slippe unna blodsugerne fant vi ut at vi skulle teste et annet vann fra båten til en kompis av Stig som hadde båtrett der. Når kvelden var over kunne vi notere 5 hogg, derav to fisk som ble med hele veien, den største en ørret på snaut 1,3 kilo, ergo ikke noe å bruke kamera på. Next time!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell og vakker natur, klart vann med fin bris og fisken biter. Kan ikke bli bedre :P

Og da får man bare ta med knotten og myggen på kjøpet. Har sin sjarm det også :D

Gleder meg til Femundsmarka når jeg ser dette !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg og knott slipper man stort sett unna utpå vannet, så vi tok en ny tur utpå i dag. Ikke alltid enkelt med nybegynnere i båt (ei knekt stang og et knust videokamera), men Ivan og Stig klarte seg bra. Gutta fikk hver sin før denne hogg for meg:

86270_s.jpg

En så vakker fisk fortjener ikke å bli klubbet i hodet, så den fikk leve videre.

86271_s.jpg

Gutta beholdt heller med en kilosfisk hver, samt ei røye.

Litt senere på kvelden fikk Stig flg friskus:

86272_s.jpg

Og den fikk også svømme tilbake

86273_s.jpg

Ny pers for Stig! En båt i nærheten kom selvsagt kjørende for full guffe under fighten. Aner ikke hva han trodde han skulle få ut av det.

Kvelden ble avsluttet med at Ivan også perset, men den fisken tok vi ikke bilde av. Totalt 6 ørret og ei røye. 4 ørreter fikk svømme videre. Kun to hardt krokede ble beholdt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobbler å plannerboard som ga best resultat den dagen jeg var med iallefall. Vi kjørte wobbler fort midt utpå vannet, mens de lokale kjørte markdrag sakte langs land.

Wobbler funker litt mer målretta til stor fisk. Vi fikk sikkert færre fisk enn de, men snittet hos oss var nok noe helt anna ja :lol:

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var småguffent vær i dag med mye plaskregn. Tempen har også sunket betraktelig. Regnet roet seg først ved sjutida, så det ble bare en tulletur med fluestanga for å finpusse tilslag og presentasjon. Fisket en snau time på et lite vann oppi lia her, og fikk 14 ørret, alt på tørt. Greit å få bekreftet at tilslagrefleksen fortsatt lar seg tøyle. Hadde vel bare 3-4 slag jeg ikke kroket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdags ettermiddag dro jeg faktisk en tur med naboen. Skuta var på vannet rundt klokka åtte på kvelden, og når vi var inne igjen rundt klokka tre på natta hadde vi kun hatt fem hogg derav tre ble med hele veien. Naboen fikk med seg en matfisk på 1650 hjem:

86824_s.jpg

Mandag kom Kjell oppover. Da ble det ny båttur. Litt mer trøkk en siste tur, men ikke voldsomt. Det ble 8 hogg, hvorav 5 ørret og ei røye ble med til båtsida. Vi beholdt en ørret hver på hhv 1530 nog 1600. Kjells fisk hadde ei røye på rundt 15 cm i magen, ellers var de fulle av bugs.

86825_s.jpg

Dagen i dag ble mest en tulletur i Tya. Hadde 0 action på tørt, men fikk etpar fisk på en gullhodenymfe. Ellers etpar fisk på mark. Kun småtteri. Etterpå ble det gårsdagens ørret til middag, og selvsagt med en kald halvliter til. I dette tilfellet en kald halvliter med hvitvin! Stilrent?

86826_s.jpg

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.