Gå til innhold
Fiskersiden

Ny art - og den er flat


obbien
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Vi var en tur på isen i dag for å guide en gruppe irlendere. Målet var flatfisk og karene fikk nok av det. Så ut til at de satte pris på opplevelsen selv om det var nokså kald vind.

101113_s.jpg

101114_s.jpg

En av karene hadde en veldig lett stang og det ble med ett tungt i enden av snøret hans og god bøy i stanga. Opp av hullet kom denne:

101115_s.jpg

Ikke verst på sin første tur på isen noensinne. En specimenkloskate på 1,3 kg. Fisken tok på en liten flyndrekrok med reke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var langt inne i fjorden i dag. Ca. 10 cm overvann under snøen, men isen var sikkert 60 cm tykk. Der ute i fjorden vil jeg ikke anbefale noen å fiske lenger, en av de lokale har frarådet noen å gå ut der nå. Vi var nok de siste som testet det nyeste laget der ute, var bare 15 cm med mest sørpe midt i uka og nå begynner det å brytes opp i råker der.

Hvor lenge isen inne i fjorden varer tør jeg ikke å si. Meldes 4-5 grader og stekende sol mot slutten av uka og vanligvis bruker isen i fjorden å forsvinne fort ved mildværsperioder. I år er den unormalt tykk, men det behøver jo ikke å bety at den er trygg om noen uker likevel..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye flat fisk... Flotte bilder og fangster!

Skate står høyt på ønskelista! Har du/dere noen tjuvtriks mtp. type bunntopografi, dybde, rigging, etc..?

Tja, mudderbunn som i Kattfjorden.

Vi har fisket på mellom 30 og 40 meter, men skatene jeg tok i Tromsøysundet i fjor ble vel tatt på omtrent 20 meter.

Jeg har fått alle mine fem skater i år og alle fem i fjor på glidende tackel, agnet med sei eller hvitting.

De tar nok andre typer agn også, men problemet med annet agn er at torsken og hysa elsker de!

Sei og hvitting får stort sett ligge i fred for kattfisken! :innocent:

En ting som er viktig er å ikke gjøre tilslag på første "utraset", la skata få gå en del meter om den vil, den stopper opp igjen for å fortære agnet. Så la den få litt tid før du gjør tilslag.

Slakk brems eller fritt snøre er et godt triks!

Her finner du flere bilder av skater og andre flate fisker.

Flatjakt

Jakt etter gapeflyndra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og som GStrike sier, agnet må få ligge helt i ro. Altså ingen smånapping eller stangløft, bare la godsakene ligge på bunnen til skata kommer. Å surre inn agnet med elastisk tråd er ikke dumt. Skal man sjekke agnet (vent helst en halvtime eller mer), sveiv inn slakken og gjør et mothugg. Av og til kan skata sitte på uten at den har tatt snøre.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører med owner ssw kroker i størrelse 2/0-4/0 J-Krok. Ellers et to kroks oppsett ellers kjent som et tandemtakkel. Leita etter et bilde men fant ingen. Trur hel småfisk er best agn. Virker som det i allefall. Enten sei,sild eller hvitting. De jeg har fått har jeg fått på Øyepål og Uskrellede reker. Er ingen vits å pynte takkelet for mye med perler og diverse slanger da det ikke har noen som helst effekt. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på Kim, han får bare småskater!

Har fisket med 4/0 Varivas semi-circle i vinter, og et par av skatene har vært kroket litt dypt. Ikke verre enn at de har blitt løsnet med tang, men jeg har nå tenkt å gå over til sirkelkrok.

Har ingen bilder av tackel, men det er såre enkelt.

Tre en glidebom inn på hovedsena og knyt på en svivel eller hempe.

Selve tackelet er bare en svivel og ønsket krok på en 20-30cm fortom.

Trenger ikke være hel agnfisk, man tar det man har. Størrelsen på agnet er nok viktigere, 10-15 cm langt, 2-3 cm bredt. Surr godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar :thumbsup:

Skal teste noen steder jeg tror kan være skatebiotoper.

Prøvde litt i fjor, men endte opp med hvitting, brosme og steinbit i bøtter og spann...

Synes bunnmeite etter små "eksotiske" rakkere er vel så spennende som mye annet.

Spesielt flyndre og andre små bunnfisker er fascinerende... Man vet jo ikke hva som kommer opp :lolu:

Har forøvrig fått noen gode spots etter rødspette, hvor det ble tatt mange i 4-5 kilos-klassen sist sommer med småkveiter som bifangst. Lover utvilsomt godt :growl:

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått alle mine skater på glidende, varivas semi 3/0, 20cm krokfortom uten pynt og fiskeagn.

Hørtes kjent ut! :thumbsup:

Kjenner absolutt til fasinasjonen for de flate, samt små rare bunnfisk.

I og med at elva "mi" er stengt i år, så skal nok den 80 meter dype fjordtarmen utenfor hytta testes i sommer.

Ser for meg at den kan huse litt av hvert. Kloskater er det nok garantert, og håpet er at det kan være smørflyndrer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten snartur på sjøen i dag.

101174_s.jpg

101175_s.jpg

Marcus hadde lovet å svømme til Håja hvis han fikk en ulke over 90 gram.. Denne var 95.

101176_s.jpg

Litt mye strøm så han holdt på å ende opp på Sessøya.

Det ble en del ulker, sandflyndrer og torsk.

101182_s.jpg

Storfjære når vi kom inn.

101178_s.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.