Gå til innhold
Fiskersiden

Gullfisk


havtryta
 Share

Recommended Posts

Siden jeg flytta til Kristiansand i august har planen vært å krysse gullfisk av på artslista. Jobb i Flekkefjord, med medfølgende ukependling har dessverre ført til at jeg rett og slett ikke har hatt tid, men denne helga var fruen borte og gullfisken skulle taes!

Jeg rigga meg til i gullfiskvannet lørdag kveld, lempa ut noen never mais og nøyt utsikten til, og støyen fra, E-18. Tida gikk og lite skjedde, men kaffen var god. Etter hvert var det etpar løftenapp i dobba, men ingen fisk på land. Litt seinere var det også noen mikroskopiske bevegelser i dobba, samt et kjapt drag i frilinemeitestanga, men ei heller dette ga uttelling. Slukøret dro jeg derfor hjem på morrasida, med bøyd nakke og myggstikk i øret. Med tanke på at jeg dagen før hadde hatt en skikkelig bomtur til en plass i Hægebostad jeg har fått tips om, hvor bekkerøyene og ørreten skulle være av akseptabel størrelse, mens jeg kun fikk fisk under 100g, begynte selvtilliten å få seg en knekk.

Søndag ettermiddag dro jeg ut igjen for å kikke på plassen i dagslys, og jammen lå det ikke endel mais der ennå. Tydeligvis ikke sykt mye fisk som hadde vært innom i løpet av natta altså.... Plutselig dukker en av de to store gullvederbukene opp, men den oppdager meg og blir borte. Jeg trekker opp til gullbukvannet i rein frustrasjon og tenker at jeg i det minste kan nappe om noen av de, men da fisken som dro dobba under dukker opp mellom vannliljene viser det seg jaggu at det er en gullfisk. Latter og high-fives med meg selv følger, kanskje i overkant stor glede over liten fisk! Men sånn er det når man har havnet på artskjøret.... Jeg nappa deretter opp 4 til, hvorav den største på 535g desverre var kroka i kinnet og dermed ikke teller, samt en liten gullbuk.

Bildene viser den første (415g) og den største (445g). Hipphurra for ny art!

85790_s.jpg

85791_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul den oransje gullfisken ja! Litt misunnelig på den da jeg bare har fått kobberfargede og 50/50 oransj/kobber i de to vanna...

Kult du så den ene av de to store gullbukene. Den største av dem har jeg fått fire ganger siden 2006, tok den sist i mai i år. Den kommer faktisk ofte bort til meg før jeg har rukket å kaste uti maisen, som om den bare venter på mat, haha. Men den har blitt jævla skeptisk til krokagnet, virrer bare rundt med noia og oppfører seg som en slags blanding av Vingle-Petter og Narko-Jarle..

Endret av HåkonS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.