Gå til innhold
Fiskersiden

Mer gitar: Jukse F en gang i blandt?


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Prøver å øve inn den sekvensen i Iggy Pop sin Passenger som går Am, F, C, G.

Den går jo, etter mine begreper, relativt kjapt. Er for treg til å få lagt barren tidsnok. Men så fant jeg ut at jeg kan gå kjapt fra Am ved å legge finger nr1 over to nederste strengene og skyve finger nr 3 over på tredje bånd (har da byttet streng på finger 2 og 3 på Am for å "være parat" for "jukse F").

Da får jeg en F som har de fire nederste strengene, høres helt fint ut så lenge jeg ikke dasker på basstrengene.

Dessuten gjør jo "jukse F" at jeg ligger svært så bra ann til C, som kommer etterpå. Alt i alt veldig forenklende.

Bruker barre F på alt annet jeg spiller, men her syns jeg det går for fort til at jeg har sjangs. Bør jeg drille i 6 mnd til for å få barre F til på denne låten, eller skal jeg jukse litt akkurat her?

Er det noen andre løsninger jeg ikke har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo lyden/musikken... om du fikser låta med en "jukse F" så er det bare å kjøre på med det.

Kurt Nilsen spiller jo skjeivhendt med bass strengene nederst av alle ting...

1209721702043_998.jpg

så det finnes ikke noe feil/juks så lenge klangen blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Iggy Pop du skal spille og det skal skrangle litt.

Bruk Fmaj7

E x

a x

d 3

g 2

h 1

e 0

x= spilles ikke

Eneste forskjellen er at jeg dekker e og h strengen med 1 fingeren. Så det blir nesten identisk.

Syns Fmaj7 ble litt lav og for lik Am (alt under den forutsetning at jeg er verdens dårligste gitarist og antagelig tonedøv).

Men takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jukse f hadde vært noe ja :) klarer bare ikke barre grep,og har spilt mye de siste månedene. f blir ikke bedre :) Jeg er helt selvlært på det lille jeg kan,og den fordømte f en ødelegger så mye..... ;)

Blir vel å hive gitaren på finn snart når begeret er nådd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jukse f hadde vært noe ja :) klarer bare ikke barre grep,og har spilt mye de siste månedene. f blir ikke bedre :( Jeg er helt selvlært på det lille jeg kan,og den fordømte f en ødelegger så mye..... :angry2:

Blir vel å hive gitaren på finn snart når begeret er nådd :D

Aner ikke hvilken gitar du har men jeg gikk fra nylonstrenger til stålstrenger med relativt smal hals, da løsnet mye selv om fingertuppene verker som byller i en periode.

JukseFen blir altså grepet beskrevet ovenfor, jeg vrir ned hånda litt så får jeg dekket to av strengene greit med pekefingeren. Det er jo i og for seg et greit og "lovlig" grep, er bare basstrengen som ikke brukes så man får jo rett tone og alt i orden.

Brukte selv 6 mnd. for å få til barregrepene på en slik måte at de hørtes bra ut, men er fortsatt "captain slow" når jeg skal sette barregrep, dog går det ørlite fortere for hver uke.

Grunnen til at det løsnet for meg var at jeg leste en eller annen plass at man skulle fokusere på hvor lett/løst man klarte å holde barregrepet uten ulyd. Jeg brukte mer og mer krefter og sleit meg jo ut i hånda etter et par barregrep :blush: . Men ved å trene på "løs barre" så løsnet det.

Logikken er vel at man må ha riktig teknikk for å sette en løs barre. Får man til det så bruker man vel på sett og vis rett teknikk og da går det lettere.

Dog ligger B et stykke unna enda... skjønner bare ikke hvordan det er mulig.... men det skjønte jeg ikke med F heller, for å ikke glemme C, som jeg syns var en hard nøtt til å begynne med.

Akkurat nå sliter jeg med å være rask nok i overgangen G-Am på den Iggy greia. Det er hakke meg en feit låt som jeg ser frem til å kunne skrike ut i fylla mens gitaren "går automatisk". Stakkars jævler som må være i nærheten av meg. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Sikker på at gitaren du bruker passer til hendene du har da, Bjørn? En gitarhals som ikke passer til hånden som skal betjene den, er en faktor som avliver ekstremt mange skal-lære-meg-gitar prosjekter.

Er halsen for tynn og hånden for stor, så blir det feil. Er halsen for tykk og hånden for liten, så blir det også feil. Det er mange ting som kan spille inn.

For ikke snakke om strengehøyde. Man skal ikke måtte ta i eller få vondt for å klemme inn strenger, dekke bånd osv. Får man vondt må man enten se om man gjør noe feil eller få sjekket om gitaren har altfor høy strengehøyde.

Hvordan man holder venstre hånd og arm kan også avgjøre om man klarer å forme f.eks. et barregrep; man får rett og slett vondt i hånden om vinkelen er feil.

Det beste er nok å trene musklene i fingrene slik at man klarer å dekke det meste på ett bånd, ved barregrep. Får man øvd inn "støtten" dette gir, så faller de andre fingrene i posisjon relativt kjapt når man har blitt vant til å dekke flere strenger med en finger.

Forsøk å dekk ett bånd med pekefingeren. Legg den flat så den ligger over alle strengene, press så mye det er nødvendig og høre hvilke strenger du får klar lyd fra. Om ingen strenger skurrer, så se om du nå får manøvrert de resterende fingrene til å få betjent resten av grepet. Finn den vinkelen som er behagelig å holde hånden i og som ikke gjør det vondt å presse de andre strengene inn.

Øv en stund med dette (særlig det med å dekke ett bånd med en finger) og ganske snart bør både teknikk og muskler i pekefingeren duge til å forme et barregrep (og andre grep) i en fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så får man gjøre som Hendrix

Spille E og A strengen med tommeln. Resten av barre grepet med pekefingern og jamme vilt med tre ledige fingrene. Dette krever en smål stratocaster og store hender, men duverden så fett det blir ;-)

Neida...det er som gutta sier. Barre F kan bli litt skranglete hvis gitaren ikke er helt lettspilt. Kan brukes som test når du er ute og prøver gitarer. Når det gjelder strengehøyden så er det som regel mulig å justere det med strammeskruen i enden av gitarhalsen. (Inne i lydhullet og normalt umbrako format)

bare vær forsiktig så høyden ikke blir for lav. Da vil strengene kunne sperre mot de øvre båndene og det låter ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at gitaren du bruker passer til hendene du har da, Bjørn? En gitarhals som ikke passer til hånden som skal betjene den, er en faktor som avliver ekstremt mange skal-lære-meg-gitar prosjekter.

Er halsen for tynn og hånden for stor, så blir det feil. Er halsen for tykk og hånden for liten, så blir det også feil. Det er mange ting som kan spille inn.

For ikke snakke om strengehøyde. Man skal ikke måtte ta i eller få vondt for å klemme inn strenger, dekke bånd osv. Får man vondt må man enten se om man gjør noe feil eller få sjekket om gitaren har altfor høy strengehøyde.

Hvordan man holder venstre hånd og arm kan også avgjøre om man klarer å forme f.eks. et barregrep; man får rett og slett vondt i hånden om vinkelen er feil.

Det beste er nok å trene musklene i fingrene slik at man klarer å dekke det meste på ett bånd, ved barregrep. Får man øvd inn "støtten" dette gir, så faller de andre fingrene i posisjon relativt kjapt når man har blitt vant til å dekke flere strenger med en finger.

Forsøk å dekk ett bånd med pekefingeren. Legg den flat så den ligger over alle strengene, press så mye det er nødvendig og høre hvilke strenger du får klar lyd fra. Om ingen strenger skurrer, så se om du nå får manøvrert de resterende fingrene til å få betjent resten av grepet. Finn den vinkelen som er behagelig å holde hånden i og som ikke gjør det vondt å presse de andre strengene inn.

Øv en stund med dette (særlig det med å dekke ett bånd med en finger) og ganske snart bør både teknikk og muskler i pekefingeren duge til å forme et barregrep (og andre grep) i en fart.

Om man ikke greier å holde rundt en alminnelig gitarhals (som de aller aller fleste er) kan man like greit la være å begynne.

Det som dreper nybegynnere er ikke tykkelsen på halsen, det er dårlig action på strengene.

Dvs: Strengene er for høye. De ligger for høyt over bånda..Veldig vanskelig for nybegynnere å spille, da de ikke har den styrken som trengs for å presse ned strengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.