Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørrett på popper


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å bruke poppere på sø?

jeg har fått noen sø på nattefiske der jeg bruker store børstemarkimitasjoner som jeg striper raskt i vannskorpa.Sø pleier da å ta hart og med et plask (de bommer ofte da =).

Har bundet noen poppere som jeg skal teste.Er det noen som har fått sø på poppere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt burde jo fungere siden de tar børstisen når den stiper i vannskorpa.Jeg synes iallefall fisket blir noen hakk mer spennende når plutselig fisken tar med et plask eller når den bommer flere ganger på rad[ ;) ]Har foresten også fått noen som er kroket i halen ved denne tekniken.Virker som den noen ganger slår til flua med halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte i fjor og forsøker igjen i år. Min erfaring er at man venter til det er noe varmere i vannet. Har bundet noen børstemark ala Gartside Gurgler i år og er spent på å prøve de under fiske. Har testfisket dem for å sjekke gangen og det ser meget bra ut! Og popperfiske resulterer i en del bom, ja - men du verden så moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjent ved popperfiske blir fisken mer "aggresiv". Popperen trigger utrolige jaktinstinkter i fisker og når de som oftest bommer gang på gang før de sitter, noen ganger 4 -7ganger på samme inntrekket, er det en heftig opplevelse. Tok vel to havabbor under jaging på popper i fjor, i år blir det flere. men skal da kjøre STORE poppere for å trigge de store gutta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sjøørret på popper to ganger, den ene var på en gurgler i natta den andre tok en "fritidspopper" en varm mai kveld. Tror også den varme årstida er best for popperfluer, selv bruker jeg dem mest etter lyr da det piffer opp lyr-fisket mange hakk. Seien er også ganske ivrig etter poppere

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Espen har du bilde av den børstemarken ??

Nærmeste jeg kommer fra der jeg er nå: http://www.jackgartside.com/step_gurgler.htm

På min er alt sort. Lager en løkke av mono som halen hviler på - halen er sort zonkerstrips, resten er som vist i linken, bare i sort, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Prøvde poppere i går på sjøørreten, den tok men kroket ikke. Har laget popperhodet litt mindre, så popperen går rett under overflaten og striper. Billigeste popperhodene en får er å oppsøke en container på en byggeplass og finne en bit isolasjonsplate av den tette typen, kommer i lilla (ca 4 cm tykk) og hvit (ca 2 cm). Skjær hodene til selv, gjatt dem ut med fint sandpapir, og vips har en spart mange penger.

HAr hatt problemer med å få popperhodene til å tåle mye, ikke pga materialet, men de løsner fra krokskaftet når de får litt bank. Har limt de fast med epoxy, tenkte at jeg skulle prøve å legge surretråd på kroken før jeg limte hodet på nestegang.

Maling av popperhoder og andre ting: Oppsøk en lekebutikk, aller helst av den typen som har leker for "voksne" folk, (rollespill, tabletop etc) Og spør etter warhammer maling. Denne får du iet utall farger, inkludert metallfarger, popperhodenetåler denne malingen godt, den lukter lite, tåler sjøvann og gjør at du kan legge klarlakk over popperhodet etterpå. Butikker som selger denne: Games workshop i møllergata, Oslo, og eb games på ski storsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde popperene i helga, lørdag var det bare torsk, men kilos torsk som tar popper i overflaten er likevel morsomt. Søndag fikk jeg to på popper, en liten, ca 300g, og en medium 600g. Tok popperen som bare juling, popperen er ca 15 cm lang, og begge sø hadde slukt den så bare hodet stakk ut av munnen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som binder selv vil jeg anbefale Crease Fly som popper"alternativ". Enkel og binde, blir meget fin og plopper skikkelig. Har allerede notert fisk på dem og potensialet skal testes ut videre...

http://www.flyfishsaltwaters.com/Creasefly.htm

Jeg bruker forøvrig stort sett bucktail som hale på mine i kombinasjon med flashmaterialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd på våren med svart Streaking Caddis etter solnedgang. Den kan jo brukes som en popper med litt harde, rykkete inntrekk. Min erfaring er en del feilslag, men også fisk. Vanvittig spennende når plogen etter fisken kommer bak flua før det smeller til! *skumle strykere spiller musikken fra Haisommer*[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.