Gå til innhold
Fiskersiden

Sommernatt og morgenstemning i karussvannet


HåkonS
 Share

Recommended Posts

Var en tur i Oslo uka som var nå, så det måtte bli litt meitefiske i favorittvannet igjen. Var faktisk nå 2 år siden jeg hadde en suter på land sist, og 3 år siden siste karuss. Sprøtt hvor fort tida går!

De første kveldene gikk det kun i plagsom avkroking av mort. Utrolig hvor irriterende denne fisken kan være! Hadde en karuss som var oppe å titta på meg et par ganger, en suter var oppe å rulla en gang, samt noe bobling og skjelving i liljene en sjelden gang... Klarte å miste en fin fisk, ellers var det veldig dødt.

27062009040134f2ba881d58413691.jpg

27062009043797bdd979a3614ee08a.jpg

Hadde nå bare en natt igjen til fisking - som måtte utnyttes. Var på plass i "sivmyra" litt over midnatt. Knotten var veldig plagsom mens jeg holdt på å knytte opp dupptackelet, men tilslutt var duppen uti blant liljene som nå kun var noen mørke skygger på overflaten.

2706200903057e8c112d931b4a34b3.jpg

Mye tyda på at det var en karuss på foret, og det ble bekrefta da den kom opp å titta. Alltid like spennende når disse fiskene er rett under stangtuppen. Klokka to på natta får jeg brått ett tydelig løftenapp rett utfra ingenting og skjønner kjapt at det er karuss. De første 2-3 sekundene minner ofte om en 200 grams mort, men så kjenner man tyngden. Like gøy vær gang! Fisken blir håva kjapt, litt over kiloen ca, og den går i sekken. Blir for mye mas å finne kamera og diverse i "mørket"..

De neste par timene blir det kun mort, men det var nok en karuss til inne på swimmen innimellom.

Det begynner å bli lysere, fantasisk stemning før sola kommer opp og disen ligger over vannet.

2706200903181ca3d4429fa54748a8.jpg

Noen meter bortenfor foret mitt der hvor det begynner å bli dypere bobler det nå kraftig, store skyer av bobler kommer opp i disen på overflaten. Kanskje karpe...

Så kommer de første solstrålene.

270620090323bd385925e00748a392.jpg

I 4 tida på morgenen er det en større fisk som spiser på foret mitt, boblene lager ett spor som viser hvor fisken befinner seg. Den syltynne duppen stiger opp, noe har løftet blyhaglet på 0,1 gram. Når tilslaget gis er det som å sette seg fast i bunn, bare at bunnen glir bortover mot liljene. Suter med andre ord. Litt kjemping blant vannplanter senere så ligger den utrolig nydelige fisken i håven. Ligger på rundt halvannen kilo. 5 minutter senere blir duppen vippa uti igjen, og den går under med en eneste gang. Det var visst bunnen igjen. Ganske lik størrelse. Utrolig hva ett bittelite jorbærmaiskorn kan gjøre.

Nå var jeg så fornøyd at jeg valgte å gi meg. Fotografering, og fiskene får svømme ned i "dypet".

1075 gram og 35 cm, legg forresten merke til den noe spesielle ryggen. Var nok ett gammelt gjeddebitt.

27062009035562b7949110a14419a6.jpg

270620090332f014daa61cf34ef6ad.jpg

270620090352014d333681814257b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde endel bobling + karuss og suter som var oppe og "vinket" til meg.

Har fått greit med fisk der før i år,men de siste turene har vært en smule frustrerende.

Et og annet boblebad på swimmen og suter som fyker forbi(type "nisevak")....har hatt boblebad rundt duppen uten at det har resultert i noe fisk..

Suterne jeg har fått der før i år har vært gode og runde...chris77 tok en slunken fisk på 1975 der i går.

Regner med at det er litt gyte-relatert surr fra suteren sin side.Fisket vil forhåpentligvis ta seg opp igjen ila en uke eller to

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.