Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeite etter sik og harr


Audun
 Share

Recommended Posts

Og jeg kliner til med en ny tråd igjen, håper dere orker[ :D ]

Jeg har fått i oppdrag å fotografere sik og harr på sein-isen et eller annet sted. Er det noen som kan tipse meg om plasser? Trysil, Rena, Alvdal... Ganske spesifikke og nøyaktige plasstips mottas med stor takk, har kun en eneste helg til disp, bør ikke bli bomtur (uff, for et krav!)

Lengter fælt etter stor harr og sik, nydelige fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Cral. Men Jaren har jeg et par billioner timer på, med sikpers på 1,2 kilo, så dette er ikke stedet å satse på tror jeg. Storsik på Jaren er mer forbundet med rein flaks, noe som forøvrig er en vesentlig del av sportsfisket[ :D ] Beveger meg nok heller mot Østerdalen eller lignende tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på Glommaisen ved Rena er det alltid folk som fisker i mars (iallfall i helga), så om man ikke får harr eller sik selv, så er det alltid noen andre som får. Ellers bør det gi fisk i fore opp med mygglarver i et hull midt i strømmen der, og så fiske nedstrøms. Men siden jeg bor på Ås, vet jeg ikke hvordan isen er der nå.

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, Audun! Godt å komme over kilosgrensa[ :D ]

For øvrig: du var kanskje ute etter STORE sik/harr?....mmm...tja, i så fall tviler jeg litt mer på Rena: fisken der er ofte 200 - 500 gram har jeg inntrykk av. Men jeg står ved at du garantert får fisk på en helg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa ingen maate saa vidt jeg vet. Sier bare at det er forstaaelig at folk vil holde enkelte ting litt for seg selv. For min egen del har jeg lite aa skjule og ikke fisker jeg i Norge for tiden heller. Mer spesifisert har kara fra skogen noen spots som er hoeyst saarbare og enhver boer forstaa at informasjon om disse ikke legges ut her paa siden. Du er jo godt informert i utgangspunktet og det skal ikke vaere mange av de plassene folk i Raufjoeringen har faatt bra fisk paa som du ikke er bekjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hvor mye peiling du har på ismeite etter sik i elv og hvilke ting du anser viktig når du skal velge plass, agn, for, foringsmetode.

Men et stykke på nedsiden av Stai bru og helt opp til Tynset er det maaange plasser som gir fisk.

Har du Glommaguiden på cd er det bare å begynne å leite.

Det jeg ville sett etter er markerte strømkanter.

Og dypet bør være +2meter. Fiske i bakevjer har gitt lite fisk. Fiske i for mye strøm gir fort harr+ at forplassen din flytter seg lett nedover. 2stk AAA skal holde bunnen på 3 meteren.

Husk at det beste fisket ofte kommer dagen etterpå, ikke glem å fore før du pakker sakene første kvelden.

PS! Se opp for sand i isen.

På Jarenvannet er det vel best og løpe rundt med mormyshka og fiske i alle vannlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Takk for supert tips Arnt Aage! Har du landet noen bra ismeite-gjedder i løpet av sesongen?

Har bare blitt gjedder opp til 8kg på meg i vinter, så jeg har kun landet, veid og tatt bildet av andres storgjedder hittil i sesongen.

sitat:...og har du noen helt spesifikke plasstips i Alvdals-traktene å komme med?

Området rett ovenfor Høyeggadammen har gitt mye fisk. Der er det også billig hytteutleie på vestsiden av elva.

Ved Langodden-camping noen km nord for Høyegga er det også fine plasser både sør(østsiden) og nord(vestsiden) for gården. Veldig bra hytter til utleie her.

Ellers så er det et veldig bra område(et stykke nord for Alvdal-sentrum) fra ovenfor der Auma renner inn i elva på østsiden og opp til flyplassen som også ligger på østsiden av Glomma. Der er det mange steder med fint dyp(1,5-3m) og rolig strøm. Perfekt for ismeite og foring. I bakevjer der strømmen går litt hit og dit har det vært bedre å fiske aktivt med mormyska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Knallbra Arnt Aage! Har du noen egen fangststatistikk for disse områdene? Når er det godt fiske, bør vel vente litt til... Kan jeg forvente å få både kilosharr og kilossik?

Det er stort sett bra fiske da våren har fått litt tak der oppe. Det vil si at når det bare ligger igjen noen meter is langs land og elva går åpen midt i, da er det fart i både steinfluer og fisken. Har flere ganger opplevd å sitte og ismeite på et lite isflak mens resten av elva er åpen og fisken vaker overalt. Sik på 0,5-1,5kg kan man forvente å få en del av på mange steder, men kilosharren er vanskelig på ismeite. Det er tatt noen harr mellom 800-1270g under ismeite etter sik, men de store harrene går mer alene og er ikke så lette å fore inn som siken er.

Til harr er aktivt bunnmeite der elva går åpen mye bedre, men det skal jo sies at stor harr blir det bare færre og færre av med det håpløse uttaket/fisketrykket det har blitt der oppe om sommeren. Vi har fått harr opp til 1540g under slikt tidlig vårfiske, men det begynner å bli noen år siden nå.

Ellers fungerer det også med skikkelig grunnforing og statisk bunnmeite etter siken da den siste isen har gått. Noen av gutta i meitemiljøet gjorde dette for noen år siden og fisket med rodpod, alarmer osv., og fikk ca 30 relativt store sik om dagen som alle var tykke av grunnfor, mark og maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godplassene er ikke spesielt mange og som regel svært sårbare, og det er vel litt naivt å tro at de legges ut i detalj her på nettet...?

Glomma ved Alvdal er ikke hva det var. Fin harr kan du like gjerne fiske lenger sør i Storelvdal.

Stor sik må du til Trysil-elva for å få. Kontakt Snorre Grønnes, Gjerfloen fluefiske (http://www.fluefiske-trysil.com/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snipen!

Takk for godt råd. Så du kaller meg naiv...jaja. Jeg har ytterst stor respekt for gode fiskeplasser og behandler de deretter. Folk velger selv hvor mye informasjon de vil gi. Ved å gi infoen til meg løper de uansett ingen form for risiko, hva avsløringer om plassenes beliggenhet og hard avfisking angår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.