Gå til innhold
Fiskersiden

Er denne surfstanga noe å bruke penger på?


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg ble satt på Daiwasporet og sett en del bilder på nett har jeg fått bekreftet at det er en Daiwastang. Det stemmer at den har en rimelig solid diameter, og nok også er så stiv at den ikke kan detektere napp uten videre.

Jeg har ikke noe surfutstyr fra før og vil ikke kjøpe utstyr som er så dårlig at jeg mister lysten på surffisket før jeg kommer ordentlig i gang med det.

Planer om bruksområdet er kystmeite på dyp større en 60m og også plasser med mye strøm, for de lokalkjente i Ofoten kan jeg nevne Skjomenbrua og bruene i Efjorden som gode eksempler...

Jeg har også sett at de fleste Surf stenger er 13" mens denne "bare" er 12". Har dette noen stor betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig grei pris da, og ved Skjomenbrua spesielt vil du nok trenge minst 200 gram bly for å holde bunnen!

Men ville ikke satset på så stive(uten å kjenne til stanga) stenger hvis du tenker på å bruke de til lettere meite også.

Men med sirkelkrok og rimelig hard brems, så vil vel musa sitte uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg gått til innkjøp av de to stengene de hadde inne, så får tiden vise om det var et bomkjøp... Jeg vet ingenting om disse stengene og har heller ikke klart å finne data på internett som gjelder akkurat disse.

De er merket med "High Performance Sensor-Z S120F" og videre med Euroangling.

Lengde: 12"

Kastevekt: 4-8oz

2-delt

Hvis noen vet noe mer om disse, gjerne også ideelle kastevekter og anbefalinger for gode og rimelige sneller blir jeg veldig glad for å motta denne informasjonen.

De skal som tidligere nevnt brukes på dypere steder, både med og uten strøm, og snellene bør tåle tung pumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall billige strtstenger. Jeg startet med noen billige surfstenger kjøpt for et par hundrelapper under ferie i Danmark. Siden har jeg skaffet noe litt lettere og smekrere mer tilpasset det fisket jeg ser ut til å bruke de mest til. En kurant tilnærming som ikke skader lommeboken i vesentlig grad før du finner ut hva du liker. Som mine billigstenger har nok denne solid diameter i butt-delen som Vilhelm nevner, men det var ikke noe negativt det forsåvidt annet enn at det var litt upraktisk i enkelte tilfeller. Sånn kastemessig hadde det lite å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Daiwa Sensor-Z som er ca.8 år gammel, regner med at det er samme stanga du har. Personlig blir den litt tung for mitt bruk, så den brukes ikke så ofte. Har kasta 85m med 250gr bly på en fotballbane, brukte OTG kast. Største fisk jeg har kjørt på den var en 6kg torsk, det gikk lett.

En helt grei stang til middels lengder og som takler bruk av tunge søkker. Trur ikke du skal forvente deg kast på 100m, men det trenger man jo ofte ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha pendelkast for å pælme 200 gram bly et godt stykke, selvom det går lengre hvis du gjør det. Hvis du skal kaste der det er lite plass å bevege seg på holder du stanga på strake hender og slipper tuppen ned en halvmeter før du kaster, da får du en eklstra snap som gir noen meter ekstra. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå vendt med ansiktet i kasteretningen med begge armer opp og stangen pekende rett bakover. Slipp bakre arm bittelitt ned så stangtuppen senker seg litt ned og dra til...

Evt kan du, med samme utgangspunkt på retning og armer, legge søkket på bakken mellom deg og stangtuppen og gå bakover til snøret er stramt mot stangen og dra til... OTG-variant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du, med samme utgangspunkt på retning og armer, legge søkket på bakken mellom deg og stangtuppen og gå bakover til snøret er stramt mot stangen og dra til... OTG-variant...

Den teknikken fungerer saa det griner. Hvis det i tilleg er litt plass bruker jeg ofte og pendle sokket slik at det lander paa bakken med stramt snore. (Dvs slipp det ned paa bakken lengst mulig fra deg og gaa framover til du har stramt snore).

Med bruk av disse har jeg ogsaa ofte merket at du kan ha litt lengre avstand mellom stangtupp og sokke for litt ekstra drag. Og jeg har ogsa en stang med halvmeter tykk bunndel, men det er ingen hindring. ;)

Ovelse gjor mester naar det kommer til dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.