Gå til innhold
Fiskersiden

Tur Etter Piggskata Ute Til Havs


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Untitled-2.jpg

Begynner å bli en stund siden jeg har posta rapport her nå, så tenkte kanskje jeg skulle prøve å legge ut noen bilder fra turen etter piggskata i går?

Har lenge hatt lyst til å teste piggskata ute ved Frøya, og i går bød det seg endelig en mulighet. På gpsen min har det i lengre tid ligget et waypoint kalt "piggskate" som ikke hadde blitt besøkt, men det skulle det endelig bli en ordning på.

Søndags formiddag dro jeg og Magnus utover til hytta hans. Planen var å fiske innaskjærs søndag, og dra å teste piggskata mandagen. Resultatmessig ble det ikke mye å skryte av søndag, og forventninger til piggskatefisket mandag hadde jeg heller ikke i det vi tøffet utover i 11-tiden. Det hadde jo vært morsomt å komme i kontakt med arten?

Forholdene var mildt sagt perfekte med flatt hav, blå himmel og strålende sol, faktisk nesten litt for mye av det gode. Etter et kort stopp for å fiske agnsei tøffet vi videre, og vel framme kastet vi dreggen og jeg rigget opp stanga. Et enkelt glidene takkel med en ssw sirkelkrok i størrelse 5/0 ble agnet med en halv småsei og sendt til bunns. Stanga ble plassert i stangholderen og så var det bare å vente...

DSC000544.jpg

Etter drøye 20 minutter så jeg noen forsikte bevegelser i stangtuppen og tok stanga i hendene. Noen nykk til og fisken begynte å gå. Liten tvil om hva det var som hadde tatt seien.. Tålmodigheten var som den skulle, og når jeg begynte å sveive var det fast fisk! Bra tyngde var det også. Etter en liten stund kunne jeg se noen glimt av hvitsida nede i det klare vannet, og det kom ikke som noen stor overraskelse at det nettopp var ei piggskate. Halvgrei størrelse også..

DSC00060.jpg

Flott huskate på 4730g som selvfølgelig ble gjenutsatt etter å ha blitt avkroka og veid.

Turen var allerede en suksess for min del, vi hadde fått kontakt med skata etter under en halvtimes fiske! Men det skulle ikke gi seg med det...

Sirkelkroken fikk seg en ny, halv småsei og ble senket til bunns. Denne gangen skulle det ikke gå mer enn to minutter før det begynte å tikke i snella. Etter å ha ventet akkurat lenge nok ble skate nummer to sveiva på, nok en gang fast fisk! Og denne lå det betraktelig mer tyngde bak. Et stykke opp i vannlagene ombestemt fisken seg tydeligvis, men etter noen friske fraspark med vingene var den nok en gang på vei oppover. Jeg mumlet ganske tidlig noe om "pers". Persen var på dette tidspunktet bare 5,1kg, og jeg har lenge hatt mål om piggskate på 6+. Et mål som har stått ganske høyt for meg, og som nå det muligens kunne bli bukt med. Etter noen minutters pumping kunne jeg nok en gang skimte ei hvit side litt nede i vannet, i strømningene bak båten. I det fisken bryter vannflata fastslår jeg at dette er nødt til å være ny pers før jeg løfter den ombord!

94cm.jpg

Med sine 94cm fra snute til hale, og 71cm fra vingespiss til vingespiss var jeg spent på vekta...

"Tror du den tipper 6?" spurte jeg Magnus i det jeg hekta veienettet på electro samsonen.. Oh jesh!

skatepers.jpg

Ikke bare tippa den 6kg, skata veide faktisk over 7kg!

7160 herlige gram med specimen-skate! Trenger vel ikke legge til at jeg var fornøyd :P

Jeg følte vel egentlig ikke at jeg hadde så mye mer å oppnå etter denne fisken, men når vi først var her ute var det jo bare å fortsette. Og skatene fortsatte å komme opp i tur og orden...

Untitled-6.jpg

4430g

Untitled-5.jpg

Flott hannskate på drøye 4kg

Untitled-8.jpg

Nok ei real hannskate på drøye 4kg

Etter å ha dratt opp 7stk av arten gikk jeg over til å bruke en hel 6-7hg's småsei i håp om at den skikkelig store piggskata skulle ta seg en tur opp på dekk. Det gikk ikke lang tid før noe bestemte seg for å smake på den, og runnet gav oss hakeslep! 30m snøre føyk av snella i en helt utrolig hastighet, før fisken bestemte seg for å snu og gå 30m mot båten, for å snu og gå 30m ut igjen. Nå jeg strammet opp snøret ble det en helt utrolig tyngde før det slapp noen meter over bunnen. Slapp seien ned igjen og håpet fisken ikke hadde blitt skremt. To-tre minutter senere skjer det igjen, snøret fyker av snella. Jeg får satt fisken, stanga står i bue og snøret fyker ut - før det nok en gang blir slakt. Dette skjer enda en gang, og agnfisken kommer opp klipt på midten, den andre gangen er hele seien borte. Forsøkte både å stoppe den med en gang den runnet, og gav den også tid til å svelge agnfisken. Prøver også shad uten hell, bytter til J-krok-takkel med assistkrok, men jeg kommer ikke i kontakt med fisken flere ganger. Jævlig irriterende at jeg ikke fikk sett hva det var, men jeg antar det var ei anstendig kveite som forsøkte lykken. Morsom opplevelse okke som, håper den er på plass når jeg drar tilbake neste gang - for tilbake til denne plassen skal jeg!

Til sammen fikk jeg 8 piggskater, hvorav 5 av disse var over 4kg. Må vel kunne kalles absolutt godkjent! Alt i alt en flott tur i finværet.

Selvfølgelig gikk speilrefleksen tom for batteri når jeg skulle ta bilder av den første skata, så bildene er tatt med mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.