Gå til innhold
Fiskersiden

SØ debutant


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Mens jeg venter på ny snelle til kystmeite, kan jeg jo like godt bruke søndagen til å debutere som SØ fisker. Jeg kjenner absolutt ingen som driver med dette. Så blir nok alene. Så læringskurven blir nok bratt, og som jeg har fortalt i en annen tråd må jeg klare meg med det jeg har av utstyr.

Men det viktigste er vistnok hva man tilbyr fisken, ikke hva man selv holder. Men her har jeg null peiling. Men plukket opp en 5 pakning med fluer i dag tidlig mens fruen var oppslukt av tilbudsklær på OBS.

Det ble altså fem fluer i en plastboks fra Vangen som lyder de artige navnene (nesten morsommere enn hestenavn):

Little Fat Fish

Nobody

Egra's Rabbit Shrimp

Glimmerrekken light

Egra's tangloppe

Børste petter.

Her er bilde:

DSC04292.jpg

Og området jeg har tenkt å forsøke er stranda ved kvitnes camping ved Tjeldsundbrua i Sør Troms. Ta en titt på sat-bildet under og si hva dere tror om sjansene der...

NGU266491.jpg

Jepp...enda en holde lanken tråd fra meg, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor ca en time unna og har kjørt forbi dær flere ganga og det ser jo helt ok ut dær.

Men går ikke SØ på noe som mere leopardbuna?

Kveita kommer jo opp så sånner grunne plassa i desember - januar-

Når er det i grunnen best å fiske:

Full fjære?

Full flo?

Når det flør?

Ebbe?

Dag/natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den plassen jeg bruker å fiske på er det mest ørret å se på grunne når den mitt i mellom på vei ned men når han bit best har jeg ikke anelse om :D

Okay, men til seinar bruk da, skulle det vel la seg gjøre å først kystmeite og slukfiske mens det flør...og bytte til SØ fiske mens det fjære....supert.

Hvor er det du fiske henne da?

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det i grunnen best å fiske:

Full fjære?

Full flo?

Når det flør?

Ebbe?

Dag/natt?

Hei Gimbo,

Hvis du sjekker litt inne i forumene vil du finne masse nyttig info om SØ fiske i saltvann. De fluene du har skaffet deg bør kunne fungere de. Hvilke fluer som fungerer best under hvilke forhold må du nesten prøve deg frem med. Hvis SØ virkelig er på hugget skal det mye til for at den ikke prøver seg. Er den tregere må man kanskje gå ned i størrelse og prøve en liten reke/ marflo imitasjon eller lignende, eller provosere den skikkelig med et fargerikt beist. Selv har jeg best erfaring med å prøve en forsiktig tilnærming først, så kan man heller gå opp i størrelse og kanskje bruke en flue med friske farger hvis det ikke vekker ørretens interesse.

Bildet du legger ved viser en stor bukt. Den ser fin ut den og du trenger ikke la deg skremme av at det ikke er såkalt leopardbunn over alt der. Sandbunn er ofte fint det også men da streifer/ patruljerer SØ ofte mer enn hvis det er mer uensartet terreng under vann. Det er mitt inntrykk. Men ingen regel uten unntak. Vær også spesielt obs på marbakkene, slik at du ikke vader ut til nærmeste uten å fiske av kanten skikkelig først. Hvis SØ patruljerer inne i bukta på dagtid er det en viss sjanse for at den følger marbakkene eller har tilhold der. Ved overskyet vær, vind/ bølger og i døgnets mørke(re) timer, vil den godt kunne sige helt inn på grunt vann for å jakte småfisk og krepsdyr.

Jeg synes hele bukta ser fin ut men vær spesielt obs på steder der det er mer tang/ steiner enn andre steder. Det kan tiltrekke SØ. Det samme med spesielt strømutsatte steder, slik som odder. Øverst til høyre på bildet synes det som at det er en litt dypere bukt. På grunn av strømforhold kan det samles opp en del drivende skapninger (les: byttedyr) der og veien er kort til dypet hvis SØ skulle ha lyst til å stikke av/ finne skjul. Mitt forslag er at du setter av tid til virkelig å observere eventuell aktivitet, og at du forbereder deg på bevegelig fiske. Hva som er "hotspots" for SØ i bukta/ ved nesene kan variere fra dag til dag, avhengig av vindretning, strømforhold, etc. Noen ganger kan det være helt dødt over hele fjøla, andre ganger kan fisken stå ekstremt konesentrert eller spredt utover hele området. Her må du bare prøved deg frem.

Personlig liker jeg best periodene mellom full flo og full fjære best, enten det flør eller faller. Det skaper drag i vannet, god kontakt med flua, og generelt mer aktivitet på fisken. Full fjære kan også være gunstig hvis stedet kun lar seg vade effektivt da (med det mener jeg at man kommer ut til marbakker og renner og kan avfiske disse effektivt). Det viktigste er allikevel å obersevere godt, gjerne med en liten kikkert, samt at man fisker, fisker og fisker på ulike steder man antar SØ foretrekker.

Lykke til i jakten på SØ og husk at det er gytetid for en del av dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gimbo,

Hvis du sjekker litt inne i forumene vil du finne masse nyttig info om SØ fiske i saltvann. De fluene du har skaffet deg bør kunne fungere de. Hvilke fluer som fungerer best under hvilke forhold må du nesten prøve deg frem med. Hvis SØ virkelig er på hugget skal det mye til for at den ikke prøver seg. Er den tregere må man kanskje gå ned i størrelse og prøve en liten reke/ marflo imitasjon eller lignende, eller provosere den skikkelig med et fargerikt beist. Selv har jeg best erfaring med å prøve en forsiktig tilnærming først, så kan man heller gå opp i størrelse og kanskje bruke en flue med friske farger hvis det ikke vekker ørretens interesse.

Bildet du legger ved viser en stor bukt. Den ser fin ut den og du trenger ikke la deg skremme av at det ikke er såkalt leopardbunn over alt der. Sandbunn er ofte fint det også men da streifer/ patruljerer SØ ofte mer enn hvis det er mer uensartet terreng under vann. Det er mitt inntrykk. Men ingen regel uten unntak. Vær også spesielt obs på marbakkene, slik at du ikke vader ut til nærmeste uten å fiske av kanten skikkelig først. Hvis SØ patruljerer inne i bukta på dagtid er det en viss sjanse for at den følger marbakkene eller har tilhold der. Ved overskyet vær, vind/ bølger og i døgnets mørke(re) timer, vil den godt kunne sige helt inn på grunt vann for å jakte småfisk og krepsdyr.

Jeg synes hele bukta ser fin ut men vær spesielt obs på steder der det er mer tang/ steiner enn andre steder. Det kan tiltrekke SØ. Det samme med spesielt strømutsatte steder, slik som odder. Øverst til høyre på bildet synes det som at det er en litt dypere bukt. På grunn av strømforhold kan det samles opp en del drivende skapninger (les: byttedyr) der og veien er kort til dypet hvis SØ skulle ha lyst til å stikke av/ finne skjul. Mitt forslag er at du setter av tid til virkelig å observere eventuell aktivitet, og at du forbereder deg på bevegelig fiske. Hva som er "hotspots" for SØ i bukta/ ved nesene kan variere fra dag til dag, avhengig av vindretning, strømforhold, etc. Noen ganger kan det være helt dødt over hele fjøla, andre ganger kan fisken stå ekstremt konesentrert eller spredt utover hele området. Her må du bare prøved deg frem.

Personlig liker jeg best periodene mellom full flo og full fjære best, enten det flør eller faller. Det skaper drag i vannet, god kontakt med flua, og generelt mer aktivitet på fisken. Full fjære kan også være gunstig hvis stedet kun lar seg vade effektivt da (med det mener jeg at man kommer ut til marbakker og renner og kan avfiske disse effektivt). Det viktigste er allikevel å obersevere godt, gjerne med en liten kikkert, samt at man fisker, fisker og fisker på ulike steder man antar SØ foretrekker.

Lykke til i jakten på SØ og husk at det er gytetid for en del av dem nå.

Tusen takk, akkurat et sånt svar jeg ønska meg.

Kom meg ikke ut etter SØ idag desverre, da en kompis ringte i dag tidlig, og absolutt ville ha meg med til en kystmeiteplass som han hadde hørt skulle være bra. Så vi dro og blanka der isteded. Ingenting, absolutt ingenting...

Kunne tenke meg å prøve etter SØ i kveld...får se hvor god sofaen er....

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, akkurat et sånt svar jeg ønska meg.

Kom meg ikke ut etter SØ idag desverre, da en kompis ringte i dag tidlig, og absolutt ville ha meg med til en kystmeiteplass som han hadde hørt skulle være bra. Så vi dro og blanka der isteded. Ingenting, absolutt ingenting...

Kunne tenke meg å prøve etter SØ i kveld...får se hvor god sofaen er....

Røyk på en smell søndag kveld, da jeg fikk nyrestein. Det ble to turer til legevakta, hvor den siste endte med inleggelse da det gjorde noe så inn i h.... vondt at de der smertestillende greiene som de forsikra meg skulle virke fort...ikke virka i det hele tatt. Så de måtte til med noe intravenøse greier for å få bukt med smertene + at det ble CT scan. Det hele var over i løpet av mandag formidag, og nå er jeg i fin form. Men kjerringa lar meg ikke dra noe sted allene de nærmeste dagene, så her må det ventes til en av kompisene greier å ordne barnevakt...

Noen som trenger grus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

På denne tida ville jeg kosentrert meg om de to nesene i hver sin ende.

SØ på høsten er ikke like villig til å gå inn på sandgrunner, men de liker overganger og strøm, det får du rundt de to pyntene. Det du er ute etter er såkalt gjeldsfisk som ikke skal gyte i høst. Midt på dagen prøver du mest rundt nesene\overgangene, men hele bukta kan være aktuell i grålysning\skumring.

Alle fluene dine kan være gangbare, men de må tilpases fiskeform... Marflo på flyt eller sinktip, smårykk og pauser imellom. De større fiskeimitasjoner med varierte lange drag og pauser enten på flyt, Int eller synkesnøre.

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo min tråd jo!

Og må med skam bekjenne at jeg enda ikke har kommet med ut etter noe sjø ørret. Jobbing, kjerring, unger som skal på fotball og garasjeband øving, og kompiser som ut å kystmeite på plasser totalt kjemisk renset for alt marimt liv, tar på. Desuten skal jeg gutse etter flyndre...øh....vent nå litt!

Det må da være flyndre og i den bukta!

Meitetakkel og surfstang slenges ut og ligger og koser seg, mens jeg vasser rundt etter ørret!

Øh...prøver jeg for my på en gang nu!

Men fyll på med gode råd om SØ alt mottas med stormende jubel her i gården...og SØ skal jeg fiske uansett. Har sett meg ut snelle og stang allerede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh, er det noen som har kuppet tråden din???

Gjør som Lars Lenth, lei en polakk :)

Han passer på pod'en din mens du vasser rundt etter SØ..

Neida, neida, jeg har bare sett denne tråden opp igjen, men avskrev den som lest eller ett eller anna...og oppdaga plutselig at det var jeg som starta den...

Ellers fint lite med polakker her. Men får kansje gjøre som formannen i båtforeninga her da mannskapet sviktet han, og finne meg noen fra asylmotaket. Kan jo være fin integrering det :-)

http://www.ht.no/fritid/b_t_og_fritid/article297632.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
Den 6.10.2009 at 17.29, Gimbo skrev:

Neida, neida, jeg har bare sett denne tråden opp igjen, men avskrev den som lest eller ett eller anna...og oppdaga plutselig at det var jeg som starta den...

Ellers fint lite med polakker her. Men får kansje gjøre som formannen i båtforeninga her da mannskapet sviktet han, og finne meg noen fra asylmotaket. Kan jo være fin integrering det :-)

http://www.ht.no/fritid/b_t_og_fritid/article297632.ece

Blei det noe SØ på den plassen? 

Jeg prøver meg på å bynne med SØ fiske, men veit ikke helt kor eg ska bynne. 

Finnes de noe andre plasser rundt ofotfjorden som er bra nu på høsten eller ska jeg vente till vår,sommer?

Vill gjerne ha tips om plasser nært Östervik/Bogen/Bjerkvik så blir de ikke så lang kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frabol skrev:

Blei det noe SØ på den plassen? 

Jeg prøver meg på å bynne med SØ fiske, men veit ikke helt kor eg ska bynne. 

Finnes de noe andre plasser rundt ofotfjorden som er bra nu på høsten eller ska jeg vente till vår,sommer?

Vill gjerne ha tips om plasser nært Östervik/Bogen/Bjerkvik så blir de ikke så lang kjøring.

Tror ikke du kan forvente svar på en 9 år gammel tråd :-D

Men....alle de plassene du nevnere r jo kjente SØ plasser. Ta en titt på flyfoto på f.eks google maps eller norgeskart og se etter såkalt leoparbunn, dra til de plassene og prøv :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.9.2018 at 8.56, Rubjo skrev:

Tror ikke du kan forvente svar på en 9 år gammel tråd :-D

Men....alle de plassene du nevnere r jo kjente SØ plasser. Ta en titt på flyfoto på f.eks google maps eller norgeskart og se etter såkalt leoparbunn, dra til de plassene og prøv :-D

 

Noen svarte jo:D Takk! Letet nu i noen daga, bare fått småsei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.