Gå til innhold
Fiskersiden

Skitt fiskes fotokonkurranse


Oz
 Share

Recommended Posts

Skitt fiske arrangerte ikke bare en fotokonkurranse for barn (en som var noe uklar, var det bilder av barn eller tatt av barn? Hvem vet...) men også en for de litt eldre fotografer/sportsfiskere. Jeg er jo en slik, så jeg sendte inn et par bilder, noe jeg så flere herfra gjorde. Det var et knippe virkelig gode bilder å velge mellom der, og jeg så for meg at juryen ville få en rimelig vrien oppgave. Jeg hadde såvisst ingen forhåpninger om å vinne, eller havne på pallen, men å bli slått av noen som er bedre er jo som kjent ingen skam... Nå er altså vinnerne kåret, og som ventet ble det ingen premie på meg. Det ble det dog heller ikke på noen av de bildene jeg hadde sett meg ut som virkelig gode... Med fare for å virke som en forsmådd taper (noe jeg altså ikke føler meg som, det er mer oppgitthet på vegne av alle dem som hadde sendt inn veldig, veldig gode bilder) gir jeg dere resultatet i konkurransen: http://www.nettavisen.no/imagevote/skittfiske/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Her var det nok mange som gikk i baret. Det var i hvertfall ikke mulig å finne ut hvilken eller hvilke sted disse havnet. Og jeg fant ikke mine bilder, men de jeg trodde hadde havnet på junior lå på senior, og jeg klarte ikke å se forskjellen.

Så for å være ærlig tror jeg denne konk. gikk litt av skaftet, og var helt uten menykontroll og visuell info på hvor og hva en la inn. Så ikke overrasket at noen kommer med dette. Jeg ringte og lurte på hvor mine bilder lå hen, jeg fant de ikke.

Jeg trodde det kun var meg som var ute på sykkeltur. Det gikk nok ikke så mye på bildekvaliteten tror jeg. Det var nok litt annt som var kriterie også her. Selv om de som kom på lista viste glede mm. Så når jeg trodde jeg la inn på junior så havnet de ett annet sted. Så hverken familie eller venner klarte å finne de bildene.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig med Oz, som forøvrig hadde lagt inn et bilde som gikk utenpå de tre vinnnerne, både fototeknisk og visuellt og som også fikk min stemme. Så vidt jeg kan erindre av konkurransereglene var dette en fiskefotokonkurranse der det var mulig å stemme underveis, men at en jury hadde siste ord. Noe av poenget med denne løsningen må jo være å unngå at konkurransen blir en stemmesankingskonkurranse i stedet for fotokonkurranse slik det er ved mange andre konkurranser på nett der det viser seg at den som er flinkest til å sanke stemmer og legger ut poengsanketråder på flest mulige nettsteder vinner.

Som interssert fiskefotograf hadde jeg slengt med et par bilder selv og kikket gjennom alle de andre bildene for å få en indikasjon på hvordan nivået lå an. Og som Oz sier var det bra nivå på bilder både komposisjonsmessig, interessante fiskebilder, gode fiskehumoristiske og stemningsmessige formidlinger så når jeg nå kikket inn ble jeg mildt sagt ovverrasket. Her er det flere gode fotografer som må føle seg kraftig forbigått.

Vi har på sidene her hatt et par fotokonkurranser der vi mener å ha tatt hensyn til både formidling, det fototekniske og totalintrykk. En skal kanskje være forsiktige med å uttale seg om andre juryer, men når jeg ser vinnerbildet her må en som engasjert foto- og fiskeentusiast lure på hva de faktisk har tenkt? Vinnerbildet, som er av et gjeddelik med stort hode, slank kropp og solide kakkemerker i hodet, hvor komposisjonen er totalt midtstillt, fiskeren klippet ved knærne og bakgrunnen nok må se seg forbigått av bakgrunnen til begge de to andre pallplasseringene, trenger i hvertfall jeg en solid forklaring på hvorfor er vurdert foran minst 80% av de andre bildene.

Jeg klikket meg i hovedsak inn for å kunne se hvem av de jeg kjenner, som i mine øyne hadde levert inn soleklare topp 5-plasseringer, jeg kunne gratulere som premievinnere, istedet ble jeg sittende å måpe i 5 minutter.

Beklageligvis ser de andre bidragene ut til å være fjernet slik at det er vanskelig for andre å vurdere nå i etterkant, men det hadde vært interessant å høre hva evt andre som har vært inn og klikket seg gjennom bildene mener og om jeg og OZ er helt på villspor med våre fiskefotografiske vurderinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Dette gikk tror jeg helt skeis for de. Jeg kontaktet de og fikk telefon fra Skitt fiske. Dette pga at jeg ikke hadde anelse om hvor div bilder hadde havnet. fant de ikke. Tror ikke de skjønte hva som skjedde. Bilder ble lagt inn i feil kategori, og folk så ikke hvilke kategori de la inn i. Samt at en stund ute i konkurransen så hadde de 3000 bilder. Og jeg tror ikke de hadde tjans til å evaluerere dette. Så jeg tror at dette er litt av grunnen til at det ble slik. Det så en tydlig også på bildene. Da det lå stort sett bilder i det som skulle ha noe med junior å gjøre at det var nesten like mye voksenbilder som barne bilder. Så mitt inntrykk er at mange fant ikke ut i hvilken kategori de la inn bilder, noen fant ikke bildene i etter tid da de ikke så et det var to katergorier, og jeg tror antallet bilder ble alt for stort. Det var nettavisen som styrte dette. Og noen ganger tok det ett døgn fra en la inn bilder til de var inne, noen ganger tok det 3-4 dager før de kom inn. Slik at da blir jo stemmegiving etc langt fra reelt. De som kom inn siste dag/er av konkurransen, hvordan ble disse evaluert til eks?? De kunne jo ikk få mye stemmer fra almenheten. Dette gikk nok litt over stokk og stein tror jeg. For om folk trykket på en av posterne på nettavisen var det vilkårlig hvem du havnet i om en ikke fulgte med. Den ene linket slik: http://www.nettavisen.no/imagevote/skittfiske/ og den andre linket slik http://www.nettavisen.no/imagevote/skittfiske/junior. Der den ene skulle være senior, og andre junior, men som nevnt. Hvar det meningen at de som var med i junior skulle være bilder tatt av barn eller bilder med barn?? Ikke mulig å se dette i det hele tatt.

Fulgte man ikke med på dette på toppen så la man bilder inn feil sted. Og det tydelig at de aller fleste traff junior. Selv om de skulle vært i senior "som da ikke het senior", men kun "skittfiske". (ikke lett dette her)Ene konkurransen med ca 240 bilder(senior) og den andre med over 3000 bilder sier vel sitt. Så vi får gratulere de som fikk premie, også kan en jo håpe at de som arrangerte dette lærer av informasjonsmangel, og har nok folk og kvalifiserte folk til å håndtere slikt en annen gang. Vi kan vel de aller fleste være ening i at det ikke var de beste bildene som vant kvalitets messig i hvertfall. Men det er mye værre ting som dårlig laksebett og annet. Så de får holde på. Så kan en håpe at det kommer noe ok ut av dette til en annen gang!

Så er det en gang slik at skulle det være for almenheten eller for proffe/halv proffe fotgrafer. Men i gjen; da burde reglene vært tydeligere, konkurranse infoen, og klasse infoen vært mye klarere enn her!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, å poste riktig bilde i riktig konkurranse synes jeg virkelig ikke vær særlig vrient. Hovedproblemet var nok heller mangelen på retningslinjer. Juniorkonkurransen for eksempel, skulle det være bilder av barn, eller bilder barn selv hadde tatt? Umulig å si...

Det er selvsagt mulig Skitt fiske og Nettavisen selv mista oversikten, hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vinnerbildet var jo en klassikker! Det hadde død gjedde, hage i bakgrunnen og en lykkelig fisker. Strengt tatt kunne det vært slått av et godt kjøkkenbilde av en dau hyse, eller det klassiske pølsefingre og ørretpinne bildet. Men jeg er helt enig med jurien, vinnerbildet gir følelsen av å lese jakt og fiske fra tidlig 90-tallet. Hadde han i tillegg brukt sølvkrokenvadere, så hadde det lukta forsidebilde.

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.