Gå til innhold
Fiskersiden

Team Sluk + 1 Gadus m.fl. på Yttersia


obbien
 Share

Recommended Posts

er jo bare å bruke seler?

j a hørtes jo vetting ut=) ja en som bodde nedfor oss på gammelhytta brukte hagle da man fisket kveite, man han hadde en drøss me historier hvor han faktisk skjøt løs kveita..men sku tru den daua uansett=P

Jepp, har tenkt å kjøpe meg noen billige seler til neste sommer. Eneste faremomentet jeg ser er hvis snøret tar en runde rundt stangtuppen mens jeg baler med kveitekroken, og den da setter av gårde. 50kgs topshot, jeg koblet fast til stanga, stor kveite på full fart ned i dypet.... Fryser litt på ryggen kjenner jeg....

Var på kveitefiske i Alaska, der er det vanligste å ha med seg skytevåpen for avliving av fisk. Det gikk imidlertid i fint kaliber, typisk .410 (dvs 'trostehagle'), på kloss hold. Dette holdt også til å ta livet av store salmon shark.

Ser for meg at kaliber 12 blir litt voldsomt ja :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har tenkt å kjøpe meg noen billige seler til neste sommer. Eneste faremomentet jeg ser er hvis snøret tar en runde rundt stangtuppen mens jeg baler med kveitekroken, og den da setter av gårde. 50kgs topshot, jeg koblet fast til stanga, stor kveite på full fart ned i dypet.... Fryser litt på ryggen kjenner jeg....

Var på kveitefiske i Alaska, der er det vanligste å ha med seg skytevåpen for avliving av fisk. Det gikk imidlertid i fint kaliber, typisk .410 (dvs 'trostehagle'), på kloss hold. Dette holdt også til å ta livet av store salmon shark.

Ser for meg at kaliber 12 blir litt voldsomt ja :)

jaa, ha alltid kniv på deg=P klart går jo ant og bruke en liv line også da=)

Jaa kaliber 12 blir litt mye, går jo eventuelt med k. 16, eller 22(salong rifle) men er usikker på om dette er lovlig bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video fra Alaska. Der skjøt de fisken på kloss hold med håndvåpen. I Skottland sto fyren og fightet håbrann fortsatt med stanga i stangbelte og veivet med ei rifle. Så skummelt ut. Ellers får man jo kjøpt flying gaff fra utlandet. Eneste jeg kan komme på i farta som muligens kan skaffe her i Norge det er vel Seeberg, og da Vivtek sin. Forøvrig grattis med fine plater, og kondolerer med mistet dronning. Next time! ;-)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så ble det en ny tur på oss.. Fiskesuget var såpass sterkt, og det ble jo ikke mindre etter å ha lest Team Penn-Fighters’ rapport fra lørdagen.

Så Team Sluk stilte på kaia klare til dyst søndag morgen kl. 09:00. Eller dvs., et litt redusert team, med Marcus og jeg. Kim og Truls kunne ikke være med av ulike årsaker.

Etter en drøy halvannen times tur kunne vi endelig dyppe jiggen. Det virket noe vanskelig å skaffe seg fersk sei, så vi gikk for jiggen i dag.

På de to første driftene skjedde det ingenting. Så flyttet vi oss litt, og på tredje driftet rak vi over en høle på ca. 45 meter. Det virket spennende. På tur opp av høla gikk det plutselig et søkk i stanga mi over 38 meters dyp. Dunk dunk. Ingen tvil om at noe var borti. Jeg senket stanga litt og holdt helt i ro. Så begynte det å nappe forsiktig, og dette varte mellom 5-10 sekunder før det ble litt tyngde. Jeg tok sjansen på at fisken satt og løftet stanga bestemt i et mothugg.

Fisken rykket hardt imot og etter noen sekunder kom det første utraset. Dette gjentok seg et par ganger. Det var ikke noen lange eller heftige utras, så jeg konstaterte fort at det ikke var stor fisk.

Men det var likevel morsomt å få opp fisken:

91438_s.jpg

110 cm / 13,5 kg. Fin matfisk.

Det var litt uventet å få denne fisken så tidlig i fisketida, ettersom det var omtrent halvannen time før full fjære. Hadde ikke regna med noe action før senere på dagen egentlig, men man vet jo aldri med kveitefiske.

Vi fiska videre, men det skulle vise seg vanskelig å få bra fart på driftene, så motoren måtte brukes litt av og til. Virka som det mest var drivvind og ikke noe særlig strøm i området.

Det gikk ganske mange timer uten noe liv. Ja, å si at det var dødt i de neste fire timene er nok ikke å overdrive.

Men så skjedde det saker i ganske rask rekkefølge. Først kjente jeg et dunk i jiggen noen meter over bunnen. Lignet litt på den første fisken, men denne gangen kom det aldri noe mer napping. En liten stund senere var det mer tydelig. Helt nede ved bunnen hogg det til i fire raske smell. Men fisken satt ikke denne gangen heller. Kanskje jeg burde gitt mothugg, det er vanskelig å si, men det kom fort og plutselig og var like fort over.. Så var det Marcus sin tur til å få et klart hugg, men denne fisken satt heller ikke.

Mer enn dette var det ikke, dessverre. Vi prøvde mange forskjellige drift som så meget bra ut, men ingen kontakter. Så litt etter solnedgang begynte vi på hjemturen.

Takk til skipper og Marcus for en fin tur. Vi holdt ut i 7,5 timer + gangtid, tross til dels hyppig snøfokk, sludd/haglbyger og vind i perioder.

Noen flere bilder:

91439_s.jpg

Marcus venter tålmodig på hugg

91440_s.jpg

Joikakaker måtte selvfølgelig settes til livs også i dag

91441_s.jpg

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med fin matkveite. Skulle også hatt ei i den størrelsen. Oppdaget at jeg har spist opp all kveita jeg hadde i boksen så jeg må sannsynligvis på sjøen et par turer til :) Har også opplevd sånne hogg som Dere beskriver. Kjennes nesten ut som slag i stanga. Tror ikke fisken tar ordentlig, men bare napper eller slår til jigen.

Tøft at dere holder ut i griseværet. Det bruker som regel å lønne seg. Men dere hadde kanskje en varm lugar å søke ly i når det ble kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk takk. Ja, det er greit å ha en varm lugar å gå inn i under hvert flytt. Samt varme joikakaker, de skal heller ikke undervurderes.

Blitt noen flere turer, Frank?

Det ble forresten tatt en kveite på 65 kg forrige helg av en engelskmann..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har man kommet seg hjem etter en dag på sjøen. Noe sliten og trøtt siden vi sto opp litt over 5 i morges. Klokka halv sju var vi på tur utover til kveiteplassene. Det ble en forblåst dag.. værmeldinga spådde liten kuling, men vi observerte jevn stiv kuling med sterk kuling i kastene i perioder. Det førte til at vi bare måtte snu fra den plassen vi egentlig hadde tenkt å prøve ut. Først da det nærmet seg solnedgang utpå ettermiddagen roet vinden seg ned.

De siste dagene har kveita tatt veldig i på vad, som vi har hørt. Men i dag virket den veldig forsiktig. Vi hadde flere fisk som bare bet i halen på jiggen, et par av dem avkuttet, samt lekte seg med silda. Men én fin matfisk klarte Marcus å få opp:

92532_s.jpg

105 cm/ 13,62 kg

92533_s.jpg

Nydelig mat..

Ut over dette var det dårlig. Vi hadde et par definitive kontakter, jeg mista en fisk som ikke satt ordentlig. Ellers så traff vi en kjenning på sjøen og han kunne fortelle at han hadde mista ei stor kveite i dag. Godt mulig rundt 100 kg. Han og kompisen skulle teste igjen i morgen, og da blir det nok bedre forhold for dem, samt de andre som evt. har tenkt seg utpå. Så skitt fiske til dere i morgen :=)

For Team Sluk er nok kveitefisket sannsynligvis slutt for i år...

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Synd at dere var litt uheldig med forholdene. Vi hadde også planlagt tur i dag, men likte ikke været. Litt irriterende når det har vært blanke stilla hele uka ;)

Fin fisk til Marcus. Satser på å få meg ei på den størrelsen i morra. Blir nok show i morra. Som dere sikkert vet tar ikke kveita i hver dag.

Men annenhver dag. Hehe hrmm, kremt..

Kan også nevne at det ble tatt 2 kveiter på 150kg på BÅrdset forrige helg.

Team Penn har forøvrig blitt enig om å utvide sesongen til 23 desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Det ble en nydelig dag i dag.. så nå er vi spente på hvordan det gikk med fisket?

Jeg kan svare litt på det, kjempetur, flatt hav, sol og nærmest vindstille, vi var helt på yttersia og hadde SørFugeln innen en armlengdes avstand, kveita var ikke i støtet, vi plagdes med å få noe drift, kom stort sett ikke over 0,5 knop og fisket virket døtt, vi hadde bare tre kontakter, ingen fisk i båten... :angry2: Driftet med kikkefiske bla over kveite på 7 meter dybde som bare lå flat og helt apatisk.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ikke ble fisk. Spennende med kikkfiske.. var det så klart at dere kunne se bunnen og fisken med det blotte øye, eller brukte dere vannkikkert? (hvor kan man forresten gå til anskaffelse av en sånn en?)

Ja, regnet med at det kanskje kom til å bli dårlig med drift i går. Prøvde dere å dorge/trolle da?

Men det var noen som fikk fisk i går. En kjenning som vi traff på lørdag var ute også i går og han fikk ei kveite på 120 cm. Det skulle vel tilsi ca. 22-23 kg + -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.