Gå til innhold
Fiskersiden

Team Sluk + 1 Gadus m.fl. på Yttersia


obbien
 Share

Recommended Posts

Ja, da var det tid for en liten rapport fra meg igjen.

Forrige helgs utflukt måtte utsettes p.g.a. storm og temmelig ufyselige forhold, men med melding om etter hvert skiftende bris kunne vi gjennomføre klubbtur denne lørdagen i stedet. Kl. 08:00 om morran var vi klare til utror. Værmessig var det litt kjølig, og skyene antydet at det ville komme nedbør, men vi regnet med at sola ville komme fram utpå dagen. Vi fordelte oss på to båter som skulle ta oss ut på jakt etter havets dronning.

På den ene båten var Kim, Marcus, Truls og jeg. Altså 3 medlemmer av Team Sluk + 1 medlem av Team Gadus. På båt nr. 2 var Kurt, Thormod, Morten og hans kompis. Kveita har ikke vært helt lett å lure den siste tida, så vi var spente på om vi ville treffe på noe bett i dag. Før vi la i vei møttes vi til et felles møte på brygga. Planen var å gå ut til et ganske hett sted for kveite. Vi hadde hele floa å fiske på.

Imidlertid bestemte vi oss i min båt for å skille lag med den andre båten og heller utforske et annet område på egenhånd. Dette skulle bli spennende.

Spenning i båten før utror.

91008_s.jpg91009_s.jpg91010_s.jpg91011_s.jpg

Truls, Kim, Marcus og meg

91012_s.jpg

Meg og Truls. Foto: Truls

På tur utover traff vi på en annen båt og ombord var ikke ukjente persa og Nikolassisen her fra forumet. Vi stoppet ved siden av dem for å si hei. Hyggelig å møtes, selv om vi ikke hadde tid til en lang prat. Da vi traff dem hadde de fisket i et par timer og hatt et par kontakter. Om de fikk kveite i løpet av dagen vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg :lol: (Edit: lest rapporten deres nå. Synd med de tapte kveitene..)

91013_s.jpg

Fin båt og dyktige fiskere!

Vel vel. Vi tok et stopp på en måseknute og hentet opp noen minisei. Deretter var det inn for å rigge tackler og kvesse kroker :D

De første timene skjedde det ikke så mye. Marcus fikk et napp, men det var bare en ganske grei torsk.

91014_s.jpg

Ellers var det stille og rolig. Området virket spennende så vi fisket videre. Fra den andre båten fikk vi den første rapporten over VHF’en. Kurt hadde fått en liten kveite på i underkant av 10 kg. De hadde også hatt føling med fisk. Skulle de slå oss i dag?

Været var fortsatt noe småhustrig. Det hadde blåst litt på morran, kanskje frisk bris, som raskt minket til laber bris og det falt noen snøfiller her og der. Etter hvert gikk det over til regn. Vi var ganske kalde på hendene så skipper kom ut med kaffe til alle. Vi bestemte oss så for å prøve en litt annen plass.

En del forskjellig agn og utstyr ble testet, bl.a. sei, makrell og ulike jigger. Jeg hadde agnet en hel makrell på et tandemtakkel med en glidebom, uten å kjenne noe antydning til fisk. Etter en stund gikk jeg over til jigg igjen. Det var ca. halvannen time igjen til full flo. Skipper hadde nå laget mat, varme joikakaker i saus! Imidlertid var det bare jeg som takket ja til måltidet, og jeg satte stanga fra meg mens jeg spiste.

En stund ut i måltidet observerte jeg noe småristing i stanga. Jeg kjente etter, men ettersom det var blitt grunnere konkluderte jeg med at jiggen bare var borti bunnen. Jeg sveivet da opp noen meter og fortsatte å forsyne meg av joikakakene. Men så skjedde det noe. Jeg hadde kun én joikakake igjen da jeg la merke til at stanga begynte å bøye seg markant. Jeg tok stanga, kjente tyngde i andre enden og gjorde mothugg. Det var kveite!

91015_s.jpg

Fisken dro rett av gårde i noen heftige rusninger. Etter litt kunne jeg begynne å løfte fisken og jeg kjente ganske fort at det var bra tyngde. Omtrent halvveis oppe fyker den igjen av gårde som en torpedo. Wow.. Nesten nede ved bunnen er det min tur å kjøre knallhardt press på fisken. Etter dette kommer den greit opp, bortsett fra en liten rusning.

Her er fisken i overflata:

91016_s.jpg

Foto: Truls

Kveita landes elegant av skipper og Marcus. Herlig følelse.

91017_s.jpg

Kveite på dekk. Foto: Truls

91018_s.jpg

137 cm / 36 kg. Noen kilo mindre enn persen, men jeg var storfornøyd.

91019_s.jpg

Yes! Foto: Truls

91020_s.jpg

Fornøyd… Foto: Truls

Joikakakene var nå oppspist, men Truls ville ta i bruk et gammelt ”triks”. Jiggen ble innsmurt med saus fra kakene og deretter ble den senket til bunns.

91021_s.jpg

Det var imidlertid Marcus som skulle få neste runde med moro. Jiggen hans hadde satt seg fast i bunnen, så han sveivet fort opp for å se om det var noe skit på kroken. Omtrent halvveis oppe i vannet var det stopp. Bomstopp! Så bar det ned til bunns igjen. Kveita hadde nok fulgt jiggen en god stund på bunnen, for deretter å hugge ved oppsveiving.

Marcus begynte å pumpe på fisken. Han fikk inn ca. 10 meter før fisken dro ut 20 meter. Så var det opp igjen, men ca. 10 meter under båten snudde fisken i et hattefokk og raste ned til bunnen på nytt i en vill fart.

91022_s.jpg

Kveite på tur mot bunnen.

Dette var også en fin fisk, men Marcus mente den var mindre enn min. Uansett var det en bra sjanse for personlig rekord, da den lå på 25 kg.

91023_s.jpg

Kveita skal landes.

91024_s.jpg

Og etter nok en vellykket landing kunne vi konstatere 130 cm og 27 kg. Ny PB for Marcus, grattis!

De neste timene skjedde det veldig lite. Det ble noen sandflyndrer på meg, ettersom jeg hadde lagt fra meg jiggen og gått over til bunnmeite. Jeg venter jo fortsatt på lomra..

91025_s.jpg

Truls med lett utstyr.

91026_s.jpg

Marcus og jeg med hver vår fine fisk.

91027_s.jpg

Det ble ikke noen flere kveiter eller noen flere kontakter denne dagen. Neste gang håper jeg at det er Kim og Truls sin tur.

Men på den andre båten, i et annet område, hadde det skjedd saker. Thormod, som ikke er ukjent med å miste kveiter, fikk et voldsomt hogg og deretter en lang kamp med ei skikkelig dronning. Kveita hadde 3 lange og seige rusninger, før han endelig fikk den til overflata. Der kunne den anslås til ca. 100 kg. Men dessverre glapp fisken. De hadde visstnok bommet med spjutet to ganger, før fisken slo og snudde. Dessverre røyk snøret.. Merka godt at skuffelsen deres var stor da vi traff dem på land (kanskje de bruker kveitkrok neste gang?).

Det ble en suksessfull tur for Team Sluk! Og jeg føler meg ganske sikker på at neste gang skipper kommer med joikakaker, så takker alle ja…

91033_s.jpg

Foto: Truls.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta av seg hatten for Team Sluk. Det er godt at noen har marginene med seg ;) Kjempefine fisker.

Når det gjelder det andre teamet ser det ut til at de ikke har vært like heldig. Ut ifra bildene vil jeg anslå fisken til 150 pluss. Og jeg vil også anta at fisken er død nå med tanke på hvor de har satt spydet. Og beklager, men jeg må si det: BRUK KVEITKROK! Det er nok en god grunn til at også Keskitalo er gått over til krok. Det så vi med selvsyn på lørdag.

Ellers har det vært mye action ute på kantene mot stordjupta. Det var en liten åpen båt som fikk 4 kveiter i samme området på lørdag - 2 på 20 og 2 på 70kg. Min teori er at de største kveitene (gytefisken) siger ut mot djupta nå og samler seg på slike steder for ett siste etegilde før de siger gradvis ned mot 300-700 meter.

Å måtte det blitt noen godværsdager til eller hur? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så drøy ut, synd at den gikk... Kjenner DEN følelsen etterhvert. Eneste positive med å miste fisk er at motivasjonen og viljen til å kjempe på i all slags vær stiger... Jeg holder forsåvidt på at spyd er et greit redskap, forutsetingen er at man får slått det gjennom fisken, helst høyt i buken rett bak brystfinna. Mye galt skal så skje om den forsvinner helt med 10 liters kompakt oppdrift etter seg. Av bildet ser det ut som gutta styrer med spydet i hode/gjelleområdet. Treffer man bein/brusk annet er spydet en sikker oppskrift på å gjøre fisken skikkelig pissed. Jeg har laget en hjemmesnekret mothake på spydspissen for å sikre at man ikke bra drar den tilbake gjennom innslagshullet. Ellers er det safeste et godt plassert hagleskudd rett bak ve/øverste øye, bom-bang thank you ma`m , hørt flere gamlinger på øyene som ikke drar ut uten muskedunder...

Nå hadde Keskitalo en SVÆR krok da som han knødde no voldsomt med, vi så selv at han forsøkte å sette denne i hodeområet og omentrent bare pirket den i skinnet på gjellelokkene før kveita suste til bunns enda en gang..Hatten av for team sluk, joika-kake jigger-an, dagens menn på yttersia. Men Team Penn-fighters will be back...

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt syk kveite det der, tror at hvis jeg hadde fått noe sånt med min båt(fisken er faktisk større..) vet jeg ikke hva jeg hadde gjort...så hatten av for team sluk.

Forresten, med kveite krok, hvordan er det spesifikk dere bruker den? tau i den og båten for og så bare huke kveita? tenkte å invistere i en når man ser hvor galt det kan gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, med kveite krok, hvordan er det spesifikk dere bruker den? tau i den og båten for og så bare huke kveita? tenkte å invistere i en når man ser hvor galt det kan gå

Man kan lage kroken selv eller kjøpe en håkjerringangel i passe størrelse. Hvis du har lave rekker på båten holder det å sette et tau (12mm er passe) rett i kroken og feste andre enden i båten - enten i tofta eller i løkka framme i baugen. Hvis du har høye rekker er det greit å montere kroken på et treskaft eller lignende. (for å nå ned til fisken). Vi prøver alltid å sette kroken gjennom haka fra innsiden og ut. La merke til at Keskitalo prøvde å slå/rykke kroken fast i hodet på fisken. Dette er ikke lurt. Kveita er så tynn i skinnet i haka at det er bare å tre kroken gjennom helt rolig. Samtidig er "hakebeinet" så tjukt at det gir et godt tak. Når kroken er satt er det bare å holde hodet på fisken over vann til den er såpass rolig at den kan løftes inn i båten.

Ved svært store fisker 100pluss er det ikke lurt å løfte fisken sjølaus etter kroken ettersom hakebeinet er leddet og kan rakne.

Fordelen med krok er at når kroken er satt er fisken din. Hvis du holder stramt hele tiden sånn at fisken ikke får snu seg er fisken sjanseløs. Med ett spyd derimot har du ikke samme kontroll. Fisken kan rase langt fra båten og så lenge fisken er i havet og utenfor rekkevidde er risikoen tilstede for at noe kan skje. Spydet kan løsne, blåsa kan implodere, tauet går i propellen etc.

Det aller sikreste er som nevnt hagle. Da kan man også jage bort båter som har havnet på feil side av kommunegrensa eller fylkesgrensa (eller landegrensa) :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er alene i båten, legger du fra deg stanga når du skal sette kroken? Det er vel det beste, hvis man evt sikrer stanga til båten med karabinkrok, og løsner litt på bremsen....

Pælet fælt i sommer selv, turde ikke legge fra meg stanga uten sikring, og hadde ikke stangholder heller på lånebåten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er alene i båten, legger du fra deg stanga når du skal sette kroken? Det er vel det beste, hvis man evt sikrer stanga til båten med karabinkrok, og løsner litt på bremsen....

Pælet fælt i sommer selv, turde ikke legge fra meg stanga uten sikring, og hadde ikke stangholder heller på lånebåten.....

er jo bare å bruke seler?

Man kan lage kroken selv eller kjøpe en håkjerringangel i passe størrelse. Hvis du har lave rekker på båten holder det å sette et tau (12mm er passe) rett i kroken og feste andre enden i båten - enten i tofta eller i løkka framme i baugen. Hvis du har høye rekker er det greit å montere kroken på et treskaft eller lignende. (for å nå ned til fisken). Vi prøver alltid å sette kroken gjennom haka fra innsiden og ut. La merke til at Keskitalo prøvde å slå/rykke kroken fast i hodet på fisken. Dette er ikke lurt. Kveita er så tynn i skinnet i haka at det er bare å tre kroken gjennom helt rolig. Samtidig er "hakebeinet" så tjukt at det gir et godt tak. Når kroken er satt er det bare å holde hodet på fisken over vann til den er såpass rolig at den kan løftes inn i båten.

Ved svært store fisker 100pluss er det ikke lurt å løfte fisken sjølaus etter kroken ettersom hakebeinet er leddet og kan rakne.

Fordelen med krok er at når kroken er satt er fisken din. Hvis du holder stramt hele tiden sånn at fisken ikke får snu seg er fisken sjanseløs. Med ett spyd derimot har du ikke samme kontroll. Fisken kan rase langt fra båten og så lenge fisken er i havet og utenfor rekkevidde er risikoen tilstede for at noe kan skje. Spydet kan løsne, blåsa kan implodere, tauet går i propellen etc.

Det aller sikreste er som nevnt hagle. Da kan man også jage bort båter som har havnet på feil side av kommunegrensa eller fylkesgrensa (eller landegrensa) :):P

j a hørtes jo vetting ut=) ja en som bodde nedfor oss på gammelhytta brukte hagle da man fisket kveite, man han hadde en drøss me historier hvor han faktisk skjøt løs kveita..men sku tru den daua uansett=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.