Gå til innhold
Fiskersiden

Regelbrudd for ørret i gytebekk


Recommended Posts

Heisann!

Jeg må bare spørre om noe da jeg ikke er helt sikker på reglene, men sunn fornuft tilsier at dette må være gærent.

Jeg er medlem av Evje Golfpark i Moss(Rygge). Der får jeg nyhetsbrev hver uke og dette dukket opp nå sist uke. Jeg sender et utdrag fra "gladhistorien" deres. Hva synes dere. Jeg tenkte kanskje si ifra for det virker jo nesten som det blir oppfordret til mer av dette.

Les dette:

"SÅ HØSTEN GODE HISTORIE. Forrige uke stod en av våre ivrige medlemmer for en strålende golfhistorie. På hull 4 var han litt uheldig med utslaget - ballen fikk en ekkel bue og havnet i bekken. Han hadde sikkert vært der før og gikk ned for å se om han fant ballen sin – med sandwedgen i handa.

Bak en stein i bekken stod en flott sjøørret – den er nå død, og servert med tilbehør til et herremåltid. En ørret på over 1,5 kilo – tatt på en sandwedge med grafittskaft (tror det var en Callaway) – det skjer ikke hver dag.

NB! Ørreten hadde gytt – så reproduksjonen er allerede i gang.

Kanskje smart å ta en titt i bekken en gang i blant – vi lager jo glimrende gyteområder med golfballene vi slår ut i vannet fra tid til annen."

Igjen jeg kjenner ikke reglene, men trodde gytebekkene var ganske fredet. Flere som mener jeg burde sende en mail på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var sånn jeg tenkte. Jeg har bare ikke så veldig peil på det selv egentlig selv om jeg fisker endel SØ, men holder meg liksom alltid langt unna 100 m grensa. den regelen gjelder uansett årstid ikke sant? Men er det sånn at man kun skal holde seg unna selve bekken i Oktober eller gjelder det hele året det og? Det er vel sånn at små ørret lever i disse bekkene i starten av livet er det ikke?

Det høres jo kanskje dumt ut, men jeg må bare spørre liksom. Jeg regner jo egnetlig ikke med at noen står og fisker i små gytebekker egentlig. Er vel sjøørret elver folk stort sett drar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja - Folk er drøye!

Jeg ble akkurat fortalt en sjarmerende fiskehistorie fra en bekjent: Han og noen kamerater hadde hatt en spenstig "fisketur" i en laksetrapp, i Sandvikselva ved Skui. På den korte tiden de hadde våget å fiske, hadde de (pussig nok) fått mye fisk - mest SØ mellom 1 og 2 kilo. Største fisk, ble en laks som bunnet 5kilos-vekta... Dette er jo gode nyheter for en elv som ikke sliter noe særlig i utgangspunktet...

Jeg er redd slikt skjer i stor grad, overalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.