Gå til innhold
Fiskersiden

Karaktersetting


Oz
 Share

Recommended Posts

Dette med karaktersetting av brukere/poster... er det kommet for å bli? Hva skal vi med det? Hvem kan sette karakterer? Kun noen få utvalgte? For jeg får beskjed om at jeg har reached my quota of positive/negative votes for today, selv når jeg ikke har vota verken positive eller negative tidligere...

Men altså, trenger vi egentlig dette? Har det noen funksjon? Er det bra eller dårlig når (relativt) nye brukere ligger med en rating på -15? Er det mulig å fjerne funksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om funksjonen er komplett i alle fall. Virker bare som en kodebit ingen har giddet å enten fiske eller fjerne.

Jeg har 2 +, og den ene gav jeg meg selv. Så de betyr ikke akkurat allverden:p

Edit: Og der fikk du vist en minus haha. Jeg har minuskvote!

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår heller ikke meningen med funksjonen, men nå skylder du meg en +, Oz.. :)

Prøvde, men alt jeg fikk til beskjed var den sedvanlige:

Action failed: You have reached your quota of positive votes for the day
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det en greie for å legge en + på innlegg man synes er verdifulle. På denne måten får de som jevnlig bidrar på en positiv måte mange +. Tanken er at folk som gir av egen tid for å hjelpe andre sikkert samler en del + og man kan derfor enklere se om denne karen er noe å høre på eller ikke. Noen tar seg mye tid til å skrive lange forklaringer som hjelper andre masse - mottakeren gir da gjerne en + som takk for svar...

Forøvrig ikke testet ut mye enda.

@ Oz: Du ligger i en gruppe som den tydeligvis ikke er slått på (Bloggergruppen), men mot et lite mellomlegg skal jeg nok få ordnet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det en greie for å legge en + på innlegg man synes er verdifulle. På denne måten får de som jevnlig bidrar på en positiv måte mange +. Tanken er at folk som gir av egen tid for å hjelpe andre sikkert samler en del + og man kan derfor enklere se om denne karen er noe å høre på eller ikke. Noen tar seg mye tid til å skrive lange forklaringer som hjelper andre masse - mottakeren gir da gjerne en + som takk for svar...

Forøvrig ikke testet ut mye enda.

@ Oz: Du ligger i en gruppe som den tydeligvis ikke er slått på (Bloggergruppen), men mot et lite mellomlegg skal jeg nok få ordnet det...

Er det ikke samtidig en fare for at man kan finne på å sette negative karakterer på folk man ikke liker? En anonym måte å "slenge dritt" på... Ikke nødvendigvis noe som vil føre til en positiv stemning på forumet etter min mening.

Kan det endres til å kun sette positiv karakter er jeg mer for, men slik det er nå tror jeg ikke dette har så mange fordeler.

Edit: Også registrerer jeg at det ikke er mulig å karaktersette KIS eller Remy? Redd for negativ omtale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

;) Har fått flere minus i det siste og fant igjen i hvilken postene, ser ut som om noen har det veldig gøy men er også avslørende......

På den andere side har noen andere (kjente) fått svært mange plusser på like "tvilsomme" innlegg.

Har hvertfall ikke noe med kvaliteten på innlegg å gjøre, men minner mer om........?? :unsure:

PS: får sikkert en minus på dette innlegget også....

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil men det ser ut til å være mye lavere terskel for å sette plusser/minuser når noen har gjort det fra før enn for å være den første til å gi pluss/minus til et innlegg.

Hvis det er så vil det være ødeleggende for det å kunne bruke reputation som en god indikasjon på den generelle kvaliteten/nytteverdien av medlemmets innlegg.

Det er kanskje bare meg men er det ikke lettere å slenge på en + eller - for å forsterke eller korrigere dersom det står noe annet enn 0 fra før enn når det står 0?

Kun et eneste av mine innlegg har fått + eller - og det var et jeg ikke trodde noen ville mene noe om. Flere ganger har jeg postet ting som jeg har trodd ville høste mye minus, men som ikke har gjort det.

Ikke lett å bli klok på mekanismene i brukermengden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Har fått flere minus i det siste og fant igjen i hvilken postene, ser ut som om noen har det veldig gøy men er også avslørende......

På den andere side har noen andere fått svært mange plusser på like "tvilsomme" innlegg.

Har hvertfall ikke noe med kvaliteten på innlegg å gjøre, men minner mer om........?? :ph34r:

PS: får sikkert en minus på dette innlegget også....

Dette er det jeg mener er negativt med en slik anonym karaktersetting. Det er en lettvint måte for folk å være kjip på uten at det koster særlig mye. Ikke at antallet plusser og minuser betyr allverden, men det mister i stor grad sin funksjon hvis man aldri kan vite om det er innlegget eller personen som får tommel opp eller tommel ned. Eller om bakgrunnen for karakteren er at brukeren bidrar på en negativ/positiv måte på forumet (som det jo bør være) eller om det dreier seg om personlige motsetninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trudde det var pluss og minus for det som stod i innlegget, altså ein annan måte å seie "bra innlegg, Oz".

Jo, men man samler jo opp disse plussene og minusene, så har man et felt i profilen, hvor totalen står... Og når det hos noen står: "Reputation: Poor/bad" er jo det litt kjipt... Et par stykker kan fint "rotte" seg sammen mot et annet medlem og få hans reputation ned i søla i løpet av nokså kort tid, tross begrensinger for hvor mange ganger man kan gi plusser eller minuser.

Kanskje det kan gå an å legge inn en funksjon som viser hvem som har gitt karakterene? Så hadde det i alle fall ikke vært anonymt, og ikke så lett å kunne gi noen masse minus på pur fan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan se mye som ikke er privat

Det tviler jeg ikke på, men det var ikke det jeg spurte om...

Hvis dere kan se hvem som stemmer hva kan jo selvsagt det hjelpe, men det fjerner ikke problemet med karaktersettingen spør du meg. Slik jeg ser det kan dette fort bli en "konkurranse" om hvem som har flest venner på forumet. Jeg ser i grunn ingen positive sider ved dette i det hele tatt, men en hel del potensielle negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på, men det var ikke det jeg spurte om...

Hvis dere kan se hvem som stemmer hva kan jo selvsagt det hjelpe, men det fjerner ikke problemet med karaktersettingen spør du meg. Slik jeg ser det kan dette fort bli en "konkurranse" om hvem som har flest venner på forumet. Jeg ser i grunn ingen positive sider ved dette i det hele tatt, men en hel del potensielle negative.

Din tanke er tatt i betraktning, men som nevnt flere steder i forumet kommer en endelig versjon, derfor ser vi ikke nødvendigheten i å endre i denne versjonen. Hva som er i den og ikke får dere se da den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tanke er tatt i betraktning, men som nevnt flere steder i forumet kommer en endelig versjon, derfor ser vi ikke nødvendigheten i å endre i denne versjonen. Hva som er i den og ikke får dere se da den kommer.

Godt :) Ser poenget med å ikke fikse på noe som uansett snart skal byttes ut/oppdateres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt :) Ser poenget med å ikke fikse på noe som uansett snart skal byttes ut/oppdateres.

Må legge til at jeg til dels ser poenget med plussene, men minusene derimot tror jeg alle klarer seg uten, evt slik at det kun går ann å komme på null. Men skal ikke mene mer og mase før ny utgave er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg mener er negativt med en slik anonym karaktersetting. Det er en lettvint måte for folk å være kjip på uten at det koster særlig mye. Ikke at antallet plusser og minuser betyr allverden, men det mister i stor grad sin funksjon hvis man aldri kan vite om det er innlegget eller personen som får tommel opp eller tommel ned. Eller om bakgrunnen for karakteren er at brukeren bidrar på en negativ/positiv måte på forumet (som det jo bør være) eller om det dreier seg om personlige motsetninger...

Helt enig Oz, slik som det ble brukt i mitt tilfelle ser det helt klart ut for at det dreier seg om personlige motsetninger.

Dette er en uting og kan i verste tilfelle utarte seg i ren mobbing. Som etter statutene fra Forumet ikke skal forekomme!

Håper moderatorene tar dette med i betraktning om en skal fortsette med poenggiving framover.

Må legge til at jeg til dels ser poenget med plussene, men minusene derimot tror jeg alle klarer seg uten, evt slik at det kun går ann å komme på null. Men skal ikke mene mer og mase før ny utgave er på plass.

Må si meg enig at plus giving kan til dels være positivt og bidra til noe, men minus kan vi være foruten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - foreløpig testes det litt - dersom folk ikke klarer være voksne så blir det bare borte - blir å skyte seg selv i foten det der... Et alternativ er at vi deler ut +/- mulighetene kun til moderatorer og andre som har bidratt i forumet fra start slik at de som virkelig vet hvordan man kan bidra og oppføre seg får være med å verdsette andre som bidrar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - foreløpig testes det litt - dersom folk ikke klarer være voksne så blir det bare borte - blir å skyte seg selv i foten det der... Et alternativ er at vi deler ut +/- mulighetene kun til moderatorer og andre som har bidratt i forumet fra start slik at de som virkelig vet hvordan man kan bidra og oppføre seg får være med å verdsette andre som bidrar...

Da foreslår jeg kun moderatorer, siden de beviselig har vært nøtral så lenge jeg har vært medlem på FS.

Like greit å eliminere mulighet for kompis votering..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.