Gå til innhold
Fiskersiden

Autopilot


Team Buer
 Share

Recommended Posts

Hei, er litt plaget av at båten svinger når jeg er ute å troller og spesielt når det er mye vind.

Noen her inne som kjenner til en autpilot som man kan koble til gps (Lowrance), jeg har ikke hydrulisk styring så det må være til vanlig teleflex styring

Veit om kun en pilot for GPS og det er Raymarine sin S-1000 men den er for hydraulikk.

Ellers må det være en Simrad AP12R som er laget for wirestyring. Den har også en kompass av type "fluxgate" som har sine begrensinger m.o.t. bølgehøyde/rulling av båten.

men for trolling er den alldeles utmerket. Koster ca 12-1400 USD. link her:

Simrad AP12 r for wirestyrning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle moderne autopiloter kan kobles opp mot plotteren og styre på kurs i fra den.

Så du meiner at det bare er å koble sammen piloten med GPS/kartplotteren (via NMEA-0183),

å sen bare trykke på "Auto" så kører vilken som hellst pilot mot en bæring?

BTW, hvordan er den SPX-5 du refererte til her for trådstarter? Er den lik på AP12r Er det en rimeligere/dyrere

pilot og hva vill di si om ytelsen på denne i forhold til AP12r? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg koble en Raymarine S-1000 på vanlig wire styring eller må jeg ha en simrad?

S-1000 er for hydrauliske styresystemer. Simrad modell AP12r eller AP14r er for wirestyring. Eller Raymarine SPX-5, men, denne veit jeg ikke noe om, har kun erfaringer

med Simrad AP12/14 og S-1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først trykke Auto og så Nav, deretter vil pilotene gå til waypoint eller følge ruta som er lagt opp på plotteren.

Vurderer selv autopilot til å koble mot Furuno plotter. Hva anbefales fra de som har peiling i området ?

Jeg har null peiling i dette område og derfor spør jeg :

Kan man ved hjelp av autopilot holde båten på en bestemt plass - waypoint om jeg greier rett fremdrift i forhold til strøm-vind drift ?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.