Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye fiskeriministeren?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Men hvorfor og hvordan ble akkurat HUN minister? Er prosessen rundt dette ren? Jeg har mine tvil.

Men en sjanse skal hun få. Det fortjener alle.

Jan.

Hun er KVINNE og har erfaring fra minst et av feltene hun settes til å forvalte. Dessuten innehatt flere styreverv og plenty ledererfaring. Just derfor!

Hun er sikkert dyktig nok til å kle embetet, så jeg er enig - politikken og resultatene får avgjøre hennes ettermæle. Det kan umulig bli verre enn "Bærekraftige Helga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke glem at hun ble nevnt som ministerkandidat også for 4 år siden. Var mange som hadde tippet henne allerede da. Med den CV'en var hun definitivt ikke noen bombe denne gangen. Hvilket hun forsåvidt bekreftet i et intervju jeg hørte i går, da hun ikke kunne si at hun var spesielt overrasket da Stoltenberg ringte.

Nei, det kan ikke være noe aber for en justisminister å være jurist, og det kan ikke være noe aber for en finansminister å være økonom. Da kan det heller ikke være noe aber for en fiskeri og kystminister å ha tette bånd til kysten og sjømatindustrien - snarere tvert om. Heller det enn sånne politiske poteter som kan brukes i departement etter departement. Som skifte fra forsvarsdepartementet til helsedepartementet feks!!

Dr.Fish

Endret av Dr.Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hennes faglige kvalifikasjoner er udiskutable. Ved siden av å kjenne o-industrien inn og ut, vil det forbause meg stort om hun ikke også har en god ide om hva fiskerisektoren putler med.

Hun er jo en drøm for Jens. Faglig sterk, har hatt lederverv i både FHL og NHO. Bare det at en NHO topp blir minister i en rød-grønn regjering kan jo oppfattes som et scoop.

Det potensielle problemet er jo hennes famile og eierbakgrunn fra et av de store oppdrettseskapene. Hun kan møte seg selv i døra hvis hun ikke trør veldig varsomt. Jeg regner jo med at hun mener det lar seg gjøre siden hun tar jobben, men det skal bli veldig interessant å følge med.

Uansett, ingen har trukket hennes faglige kvaliteter i tvil, snarere habiliteten i en del saker som vil angå utviklingen av oppdrettsindustrien.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mener Miljøvernforbundet at Jens har valgt feil - dette er jo også litt strategisk utspill fra de vil jeg tro ifm å legge press på henne om at det blir fulgt med på alt hun gjør...

Personlig synes jeg det er bare bra å få en kompetent person inn i denne jobben, og det tror jeg ingen skal betvile hennes kompetanse. Imidlertid må hun få en helt grusom jobb da det nok er kraftige forventninger fra næringen om at hun taler deres sak - Ser blant annet at FHL og NSL var tidlig ute med jubelscener igår. I tillegg VET alle at hun alt annet enn uavhengig i diskusjoner som setter villfisk og oppdrettsfisk opp imot hverandre. Hun kommer til å bli målt, vurdert og analysert i alt hun gjør og alt hun sier.

Jeg personlig ble forbannet over noen ord hun uttalte igår som:

"Jeg visste at han (Oddekalv) og Miljøvernforbundet hadde anmeldt bedriften vår etter et rømmingsuhell som skjedde for en måneds tid siden. Det tar jeg til etterretning. Det er hans rutine å anmelde alle bedrifter som har slike uhell. Jeg merker meg også at Fiskeridirektoratet ikke har anmeldt oss" (Intrafish)

"Det var ingen grunn til å laste selskapet for det som skjedde. Det var en kjetting på et nytt anlegg som røk i storm. Kjettingen var beregnet for å tåle slike belastninger, men nå har vi lært". (Intrafish)

Grunnen til at jeg er forbannet er at hun fortsatt etter mitt syn viser forbausende lite ydmykhet. "Rømmingsuhell" og "ingen grunn til å laste selskapet".... En rømming er MYE mer enn et uhell, og å si at det er ingen grunn til å laste selskapet samtidig som man er anmeldt for mer enn bare selve rømmingen (dvs gjenfangst og prosess rundt dette)... dette gjør meg rett og slett redd!!

Ellers sier hun at "men nå har vi lært"...Hva da??? At det trengs sterkere kjettinger? At prosessen etter rømming må bli bedre for å sikre gjenfangst + presis måling av rømming? At man må vise mer ydmykhet? Lært at rømminger må ta slutt? Bedre kontroll med utstyr? Bedre overvåking av utstyr for å forbindre unødvendig mye rømming etter "uhell"?

Jeg tipper hun er holder ut i denne jobben maks til februar - mars. Hun vil nok få det forferdelig tøft nå som hun skal forvalte alles interesse... Imidlertid håper jeg hun klarer det - men da må hun nok komme med noen ess i ermet og ikke hele tiden utsette seg selv for å komme i forsvarsposisjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Nå er det førsteside stoff om at den nye fiskeriministeren er anmeldt for lakserømming. Og vær dere sikker på at media kommer til å lete med lykt og lys etter å finne noe mer.

Så det kan jo bli spennende å se hvor dette bærer. Hun kan svært fort komme i en posisjon der hun vil få store problemer med forvalte en del områder.

Graves det opp mere her så tror jeg at denne ministeren fort kan komme til å bli en eks minister.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har vel først og fremst skatteliste-orgasme i disse dager...før forsidene igjen preges av Danse-Guri, 71*Nord Harald, og hva de nå heter alle "storkjendisene" her i det lille latterlige landet vårt...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir også bekymret når hun uttaler seg om rømningen at hun er ikke særlig redd for anmeldelsen..... hun regner sikkert med at hun slipper straff og er derfori ikke redd, men hun bør være redd for konsekvensene for miljøet selv om det ikke var hennes skyld at kjettingen røyk.

Det er selvfølgelig naturlig å tenke på seg selv først og fremst, men kunne vist litt mer ydmykhet ovenfor hendelsen og miljøet - spør du meg. Håper dette er et engangstilfelle eller journalister som ikke har skrevet alt som ble sagt.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bestemt meg for at jeg skal vente og se hva hun gjør før jeg begynner heksejakta. Har jo en mistanke om at jeg likevel kommer til å finne ting jeg mener er urimelige. Er redd jeg ville gjort det uansett hvem som ble minister :)

Men, en sjanse skal hun få; av meg ihvertfall.

Når det er sagt har vi vel etterhvert sett en del eksempler på at politikere får et bedre liv (og karriere) hvis de legger seg flat i forbindelse med problemer de møter, ikke minst husker vi jo Gerd Liv sitt kompromissløse løp i forhold til om hun selv kunne lastes for noe. Journalister som lukter ministerblod stopper ikke gravinga hvis de tror de kan finne noe.

Ganske sikker på at i det lange løp vil Lisbet tjene på en uforbholden beklagelse over at dette har skjedd, og ikke prøve å pynte på det. Kanskje har de skyld i kjettingbruddet, kanskje ikke. Uhell skjer. Vi liker det ikke, men vet vi må leve med det. Men ansvaret har selskapet uansett, og bør ta det ansvaret betingelsløst.

Kall det ydmykhet eller hva som helst. Man tjener aldri på å prøve å bortforklare ting.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til henne ja men at vi skal gi henne en sjanse er jeg enig i. Hun har jaggu mye å bevise!

Så forøvrig i Adresseavisa at fiskeridirektoratet ikke festet lit til melder i selskapet som mente at det hadde rømt veldig mye mer fisk enn det som er blitt oppgitt De mente at telleapparatet ikke telte riktig nå det ble pumpet fisk på maks hastighet. Kjenner noen som jobber innen næringa og de er ganske klare i sin tale når det gjelder dette. Bare tøys sier de. Apparatet teller riktig det. Ikke vet jeg men det virker litt rart. Enten har ikke fiskeridirektoratet peiling eller så er det andre som ikke har det.

Fant for øvrig ikke rømminga til Sinkaberg i statistikken over rømt fisk som ligger ute på fiskeridirektoratet.no….

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så telleapparatene virker ikke?

Det har jeg vanskelig for å tro.  

Ok, så kan det hende at presisjonen ikke er 100 %, men hvor store avvik kan man leve med?  Hvis man ikke kan avgjøre om det er 5-10 000 fisk eller 80-90 000 man pumper opp fra en merd, foreslår jeg at man dropper systemet og invester noen kroner i systemer som virker.  Er det noen på forum som kjenner næringa og kan bekrefte at feilmarginene er så store at man ikke kan si om man har pumpet opp 10 000 eller 80 000 fisk?

Olav

ps.  mener jeg hørte at Sinkaberg ikke har rapportert rømming, men bare "mistanke" om rømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så telleapparatene virker ikke?

Det har jeg vanskelig for å tro.

Ok, så kan det hende at presisjonen ikke er 100 %, men hvor store avvik kan man leve med? Hvis man ikke kan avgjøre om det er 5-10 000 fisk eller 80-90 000 man pumper opp fra en merd, foreslår jeg at man dropper systemet og invester noen kroner i systemer som virker. Er det noen på forum som kjenner næringa og kan bekrefte at feilmarginene er så store at man ikke kan si om man har pumpet opp 10 000 eller 80 000 fisk?

Olav

ps. mener jeg hørte at Sinkaberg ikke har rapportert rømming, men bare "mistanke" om rømming.

Tall er ofte ikke så enkelt ;)

I følge "melder" stoppet telleapparatet på 50.000. Det sto 139.000 laks i merden......

Sitat fra adressa:

"-Når en brønnbåt blir tilkalt for å tømme ei merd som har havarert, kjøres pumpene for fult. Vi har i flere tilfeller erfart at telleapparatet i brønnbåten ikke er til å stole på når så mye fisk sluses gjennom annlegget. Tellingene er på langt nær etterrettelige. Derfor har vi valgt å forholde oss til opplysningene fra oppdretteren, sier Kjempenes"

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, poenget er at de rapporterte 5-10 000 mens de angivelig hadde berettiget mistanke om at det kunne være mange flere fisker. Således må jeg si at hvis man melder inn "mistanke" om rømming når man VET at det har rømt fisk, ja da......

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, poenget er at de rapporterte 5-10 000 mens de angivelig hadde berettiget mistanke om at det kunne være mange flere fisker.  Således må jeg si at hvis man melder inn "mistanke" om rømming når man VET at det har rømt fisk, ja da......

Fy f********

Dette er ren bullshit, tellemetodikken er svært god. Kjøp, salg og fordeling av fisk er basert på tellinger fra brønnbåt. En feilmargin på 1-2 prosent er det som er innarbeidet og tatt høyde for hos direktorat o.l.

At en med raskere pumping kan få litt høyere feil prosent kan så være, men her skurrer det noe alvorlig!!

En alvorlig ripe i troverdigheten til dette firmaet! Oppdretter melder om mistanke om rømning, pumper så fort han kan pga dårlig vær i vente, og bruker det som forklaring på avvikende tall.

Og hvordan i huleste verden kan han da gå ut med tallet 5-10 000? Og fortsatt bare mistanke om rømning?

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.