Gå til innhold
Fiskersiden

Den nye fiskeriministeren?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

:) Dette vert lettare enn når Helga var der; denne dama har ei solid fortid (og notid) i onæringa, og om hu må ta stilling til problemstillingane vedr næringa sit ho i glasshus. Dersom interessene i næringa vert favorisert, vil ho verta halshogd av opposisjonen og media temmeleg kjapt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisbeth "Sinkaberg" Hansen - kvinnen som ikke kan telle...

Anmeldt to ganger for rømmingsepisoder er hun også - har allerede tipset NRK...

http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?session=&articleno=2315&segment=1

http://www.bellona.no/norwegian_import_area/casefile/forvaltning/primaernaring/fiskeri/1138834848.56

Når det skulle bli ille er det like greitt at vi får en virkelig inhabil minister, ikke bare en russisktalende sjøsame som har latt seg påvirke av for mange sjampagneglass på arrangement i regi av FHL og Eksportrådet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bør i hvertfall være forsiktige og ikke forhåndsdømme folk, nær sagt uansett bakgrunn.

Det er jeg helt enig i. Nå får vi i hvert fall en fiskeriminister som kjenner svært godt til i hvert fall en del av det hun skal befatte seg med. Hun er ikke bare et Finnmarksalibi av typen Helga. Det er ikke en ulempe.

Tvert i mot. Livserfaring og politisk skolering kan være vel og bra for en minister, men flere ministerposter burde etter min mening vært bekledt av folk med fagkunnskap.

Brustad og Pølsehansen hadde liksom ikke den helt store troverdigheten som helseministre. (Varg Vikernes som kirkeminister vill vært i samme gate).

Nei nå får vi en minister som i hvert fall ikke kan skylde på verken egen uvitenhet eller et sløvt embedsverk. Hun vet nok utmerket godt hvor skoen trykker på oppdrettsnæringen. Tror det blir artig å se hvordan hun takler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå får vi en minister som i hvert fall ikke kan skylde på verken egen uvitenhet eller et sløvt embedsverk. Hun vet nok utmerket godt hvor skoen trykker på oppdrettsnæringen. Tror det blir artig å se hvordan hun takler dette.

Enig med deg her.

Må tilstå at jeg har vært skeptisk til Lisbet siden ryktene begynnte å gå for flere måneder siden, men skal ta meg sammen, og se hvordan hun forholder seg til jobben som fiskeriminister før jeg putter henne på hylla sammen med Helga ;) Det gir seg selv at hun må både velge sine ord og handlinger med omhu, bakgrunnen hennes tatt i betraktning

Hun kan jo overraske positivt. Vi vet jo at slikt skjer, også :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun oppdrettslaks som betyr noe i denne sammenhengen? - hva med "alt det andre" ?

Det er jo ikke bare det som er viktig, det er bare det at lakseoppdrett er den saken som engasjerer her på FS....

Hvorfor er det så få som fokuserer på torskeoppdrett? Rømningsproblematikken er på en måte større der da torsken er mye flinkere til å rømme enn laksen... Jeg vil anta at dette har sammenheng med torskens langt lavere status som sportsfisk.

La oss håpe at fiskerinæringen i framtiden forvaltes bærekraftig slik at det fortsatt fnnes fisk når vi blir gamle og for flere generasjoner etter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare det som er viktig, det er bare det at lakseoppdrett er den saken som engasjerer her på FS....

Hvorfor er det så få som fokuserer på torskeoppdrett? Rømningsproblematikken er på en måte større der da torsken er mye flinkere til å rømme enn laksen... Jeg vil anta at dette har sammenheng med torskens langt lavere status som sportsfisk.

Nei, det stemmer slett ikke!

Skrev blant annet selv en kritisk kronikk om torskeoppdrett og problemer med dette i forhold til villfisk sammen med Olav Moberg og Oteren i Namdalsavisa i vår. Den ble trykt 6 mars i år og finnes linket her.

Årsaken til at vi akkurat nå er spente og ekstremt o-fokusert ligger mer i det at vi kan ende opp med "bukken og havresekken" her, siden Lisbets faglige bakgrunn ligger i havbruk - ikke i fiske eller forvaltning. Kan hun holde flere enn en ball i lufta samtidig? FKD har ikke imponert noen de siste årene, så det skulle være nok å ta tak i...

Men som minister er hun jo et lite Kinderegg - både kvinne og med erfaring fra et av hennes forvaltningsområder. Så får vi se om hun også er i stand til å fylle den tredje delen av Kinderegget - det å legge opp til en fornuftig, balansert og bærekraftig ivaretakelse av alt annet enn o-industriens interesser. Her skal vi følge nøye med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er fryktelig spent her. Kunnskapsmessig burde alt ligge til rette, men usikkerhetsmomentet er jo uavhengigheten fra næringen i saker som setter næring og villfisk opp imot hverandre... Det er vel ingen tvil om at hun kan få komme til å få kjørt seg kraftig i denne stillingen uansett hvilket standpunkt som må forsvares...

Merittliste Lisbeth Berg Hansen

- tidligere styreformann FHL og FHL Havbruk

- jobber(t) i Sinkaberg Hansen

- tidligere daglig leder i Bindalssmolt

- tidligere kundekonsulent i EWOS

- tidligere rådgiver i Fiskeridepartementet

- tidligere styremedlem i Aker Seafood

- tidligere styremedlem i Havforskningsinstituttet

I tillegg må vi ikke glemme at regjeringen også nå er full av andre folk med fiskeribakgrunn...

Finansminister Sigbjørn Johnsen - styreformann i Cermaq (!!)

Samordningsminister Karl Erik Schjøtt Pedersen - tidligere fiskeri og finansminister

Landbruksminister Lars Peder Brekk - tidligere fiskeriminister

Må si jeg er spent, og samtidig redd.... Men må gi de en sjangs for dette er jo hva det norske folk ønsker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer slett ikke!

Skrev blant annet selv en kritisk kronikk om torskeoppdrett og problemer med dette i forhold til villfisk sammen med Olav Moberg og Oteren i Namdalsavisa i vår. Den ble trykt 6 mars i år og finnes linket her.

At du er et hederlig unntak motsier ikke min påstand om at det er få her inne som bryr seg med å være kritiske til torskeoppdrett.

Det er ihvertfall svært lite å se til uttalelser her om torskeoppdrett sammenliknet emd tilsvarende om lakseoppdrett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er et hederlig unntak motsier ikke min påstand om at det er få her inne som bryr seg med å være kritiske til torskeoppdrett.

Det er ihvertfall svært lite å se til uttalelser her om torskeoppdrett sammenliknet emd tilsvarende om lakseoppdrett smile.gif

Ja, muligens - men de fleste laksefiskere har om ikke annet vært borti rømlinger i elva. Slik sett kjenner de til noen av problemene gjennom førstehåndserfaringer.

Torsken bare rømmer og holder seg i sjøen slik at det ikke blir så lett for folk flest å merke konsekvensene direkte, med unntak av lokale fiskere som kommer borti rømlingene. Dessuten er det lite fokus på en så liten industri i forhold til laksen, og torskeoppdrett er ennå "ungt" og vi har ikke kunnskaper eller oversikt over alle problemene ennå. Det blir derfor mer mediakjør på laks enn torsk - foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kvinnen som ikke kan telle" likte seg dårlig på TV2-nyhetene også. Perfekt timing - en tankevekker for de fire neste åra, håper jeg!

Kult med innslaget fra Ekso også, der Gunnar & co lempet opp o-laks av gytehølen og fikk noen ord om alvoret i det hele på TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er fryktelig spent her. Kunnskapsmessig burde alt ligge til rette, men usikkerhetsmomentet er jo uavhengigheten fra næringen i saker som setter næring og villfisk opp imot hverandre... Det er vel ingen tvil om at hun kan få komme til å få kjørt seg kraftig i denne stillingen uansett hvilket standpunkt som må forsvares...

Merittliste Lisbeth Berg Hansen

- tidligere styreformann FHL og FHL Havbruk

- jobber(t) i Sinkaberg Hansen

- tidligere daglig leder i Bindalssmolt

- tidligere kundekonsulent i EWOS

- tidligere rådgiver i Fiskeridepartementet

- tidligere styremedlem i Aker Seafood

- tidligere styremedlem i Havforskningsinstituttet

I tillegg må vi ikke glemme at regjeringen også nå er full av andre folk med fiskeribakgrunn...

Finansminister Sigbjørn Johnsen - styreformann i Cermaq (!!)

Samordningsminister Karl Erik Schjøtt Pedersen - tidligere fiskeri og finansminister

Landbruksminister Lars Peder Brekk - tidligere fiskeriminister

Må si jeg er spent, og samtidig redd.... Men må gi de en sjangs for dette er jo hva det norske folk ønsker....

Og dessuten er Hr. Brekk oppdretter selv. Vi har altå en regjering bestående av svært mange ministre som er direkte eller indirekte involvert og engasjert i oppdrettindustriens ve og vel. Og INGEN ser ut til å bry seg.

Dersom dette viser seg å bli et problem for villaksen, er i alle fall JEG ferdig med å legge begrensninger på alle de henvedelser som går på det å boikotte hele industrien.....nasjonalt og internasjonalt!

Men jeg er villig til å gi denne jenta en sjanse. La oss nå se om ikke dette allikevel kan bli bra. Desverre for henne så er tiden og tålmodigheten tilgjengelig for henne til å vise vilje, vesentlig lavere enn for de andre ministrene. Både tidligere og nåværende. Denne jenta sitter i glasshus, så det vil være enkelt å felle en dom og henne.. Og dommen vil jeg være den første til å være med på å felle, når det viser seg nødvendig. Men hun skal få en sjanse.................

Jeg forstår all skepsis, og er enig i ALLE ankepunkter. Men det vil være useriøst og vil ikke tjene vår sak dersom vi er for triggerhappy, før hun får vist hva hun eventuellt får anledning til å gjennomføre.

Når dette er sagt!!! Laksen og sjøørreten lever i sine siste minutter. Tiden tilgjengelig for å berge den renner ut mellom våre fingre. Så tålmodigheten sett fra min sin side er totalt fraværende. Her kreves det tiltak...UMIDDELBART!!! Gi henne sjanse til å treffe tilak, men om disse uteblir er hun i mine øyne fritt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.