Gå til innhold
Fiskersiden

Nye sneller, hvilken sene-diameter ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Tar opp dette temaet igjen fordi jeg leser i tråden til Nicolaissen om kveite-fiske. Vil en 40-50 lb braid være tilstrekkelig om man skulle være så heldig å få noe slikt med litt størrelse på kroken ?

Ser ut som det er ulike skoler på tykkelse av braid, noen holder på at braid 025- 0,30mm skal rekke i massevis, praktiske erfaringer og snørebrudd her nordpå med store tunge kveiter driver braidtykkelsen opp lokalt, få er komfortable med under 65 lb briad, Nikko kjører ekstremt med 0,65 mm over 80 kgs (170lb?) bruddstyrke, selv har jeg landet på TUF lines 65 lb og Suffix tru braid 80 lb. Her oppe under praktisk fiske betyr avdrift lite pga grunt fiske så det er ingen vettig grunn til å knusle med braiden, Satser du på kveita, kjør så tykt du kan men ha minimun 300 meter snøre på spolen er nå mitt råd. Da er du litt sikret mot ekstrem rykkbelasting man får med hardt tilskrudde bremser idet man driver å løfter fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig med persa. Men også til kveitefiske her nordpå skal 0.25 - 0.35 vanligvis holde i massevis. Men det fordrer at du er nøye med utstyret, vet hvordan du skal fiske og regelmessig sjekker snøret for svakheter (kutt gjerne av noen meter av og til). Og jeg ville kjørt lange tykke mono-fortommer, just med tanke på mulig slitasje på multien.

Synes 0.65 blir temmelig ekstremt. Men så lenge man bare skal fiske kveite på grunt vann så fungerer det jo.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.