Gå til innhold
Fiskersiden

Nye sneller, hvilken sene-diameter ?


Vikane
 Share

Recommended Posts

Har foretatt tidens ny-investering i båt-/hav-fiske utstyr, nye sneller og stenger. Kommer til å gå for Sufix Performance Braid, antageligvis storspoler på ebay, men hvilke farge og diameter bør jeg gå for ? 20 - 30 - 40 eller 50 lb ?

Avet SX 5.3:1 with, Single Speed Model, Gear Ratio 5.3:1

Line capacity:

20lb - 220yd *

16lb - 375yd *

12lb - 450yd *

th_avet-sx2.jpg

Avet PRO EXW 50/2, Two Speed Model, Gear Ratio H3.2:1, L1.3:1

Line capacity:

50lb - 950yd *

th_exw.jpg

Shimano Beast Master 4000

th_bm4000.jpg

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for rundt 0.20 på SXen og i underkant av 0.30 på de to andre. Nå vet jeg ikke kapasiteten på den elektriske, men mener å huske den er rimelig grei. Mulig du må ned i 0.25, noe som neppe er store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for rundt 0.20 på SXen og i underkant av 0.30 på de to andre. Nå vet jeg ikke kapasiteten på den elektriske, men mener å huske den er rimelig grei. Mulig du må ned i 0.25, noe som neppe er store problemet.

Regner med du snakker tykkelse i mm nå ? Hva tilsvarer disse i lb hos sufix da mon tro ?

Dendou'n skal fylles opp helt, blir primært denne som skal brukes på de store dybdene. Har 40 lb pp på de andre snellene jeg bruker til tilsvarende fiske i dag, for tykk denne da egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det må jeg si Viken. Nå har du litt å velge i :lol: .

Den elektriske MÅ du dra med deg på neste fisketur!!!

Blir veldig artig å se hvordan den fungerer.

Vet du noe om forskjellen på den du har bestilt og denne: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40928?

Mogens

Får se hva som er kommet i hus her da, ser ikke hva du linker til, er det den "vanlige" 4000 snella ? BeastMasteren skal være noe forsterket, og derfor tåle enda mere, uten at jeg kjenner til at det har vært noe problem. Men så koster den jo litt mere og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva som er kommet i hus her da, ser ikke hva du linker til, er det den "vanlige" 4000 snella ? BeastMasteren skal være noe forsterket, og derfor tåle enda mere, uten at jeg kjenner til at det har vært noe problem. Men så koster den jo litt mere og da.

Det er den Dendou-Maru 4000 HP-A

Så Beasten er på en måte klassen over?!?

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt snelle bestemme snøretykkelsen.

Men isteden latt fisket du skal holde på med, bestemme tykkelsen.

Grunt/dypt, liten/medium/stor/mega fisk, sjansene for kluss med andre, strøm, etc

0,25mm holder til det aller meste av norsk havfiske (torsk/kveite/lange/sei).

Det er vel igrunn bare håkjerringa, hvor en bør gå opp i senetykkelse.

Sjøl bruker jeg alt fra 0,17 til 0,25 på mine havfiskesneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt snelle bestemme snøretykkelsen.

Men isteden latt fisket du skal holde på med, bestemme tykkelsen.

Grunt/dypt, liten/medium/stor/mega fisk, sjansene for kluss med andre, strøm, etc

0,25mm holder til det aller meste av norsk havfiske (torsk/kveite/lange/sei).

Det er vel igrunn bare håkjerringa, hvor en bør gå opp i senetykkelse.

Sjøl bruker jeg alt fra 0,17 til 0,25 på mine havfiskesneller.

Men nå sier jo snella gjerne litt om hva den skal brukes til da... Hvis man forutsetter at den brukes til det den "bør" brukes til... Eller passer til... Jeg ville gått for 20lbs på den minste aveten og 30lbs på de to andre :lol: Skulle vel tilsvare omtrent 0.18 og 0.25 hvis jeg ikke husker veeeldig feil. Det kan det hende jeg gjør ;) Alternativt gå opp i 40lbs på de største, men da mest for å slippe å legge unødvendig mye snøre på dem. 30 holder nok lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den Dendou-Maru 4000 HP-A

Så Beasten er på en måte klassen over?!?

Mogens

Beasten er vel ei identisk snelle, med noe forsterket innmat, men hakket over ville jeg ikke kalt den, bare en oppgradert versjon.

I følge skalaen til Sufix nedenfor er:

20 lb = 0,23 mm

30 lb = 0,29 mm

40 lb = 0,33 mm

50 lb = 0,34 mm

Dette er dog på den amerikanske siden, ikke internasjonale, jeg skal bestille fra USA, så da regner jeg med den nedefor er den riktige ? Ikke enkelt det her.

SUFIX-PERFORMANCE-BRAID-3-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har man det med forskjeller på hvordan bruddstyrke blir målt her og der...

Jeg regner med at det er den samme sena som blir solgt her som over dammen, men siden de måler bruddstyrke på forskjellige måter får man forskjeller i lb.

Var jeg deg ville jeg sett på dimm i millimeter istedetfor lb test. Forutsatt at det ikke er et helt annet snøre "over there" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest raphaug

Når det skiller en hundredels mm fra 40 lb til 50 lb, kan jeg vel like godt gå for 50 lb, eller bør jeg absolitt gå ned til 30 lb ?

Famt en spole med 20 lb PP her, tenker jeg bruker den på SX'en.

Ville brukt minimum 50lbs på EXW 50/2. Dette er jo ei diger, råsterk snelle som du kan dra alt som rører seg i Norge med, hvorfor ikke da gi den en matchende senetykkelse.. SX'n gir du 0.20-0.23mm, og kanskje 40lbs på beast master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.