Gå til innhold
Fiskersiden

Demontering av snørefører, "tetting" av gavler


Hasp
 Share

Recommended Posts

Har demontert snøreføreren og snekkedrevet på to Ambassadeur 6500 CS ProRocket. Cluet er at det blir et "hull" i gavlen der hvor tverrstaget som snøreføreren jobber i, går inn i snellekroppen på begge sider.

Har trua på at dette tverrstaget ikke har noen funksjon som avstiving. Foreløpig er de to hullene tetta med teip, men det ser ikke særlig bra ut, og varer ikke særlig lenge ved normal bruk. Via hullene blir det som er inni gavlene på begge sider ekspandert for sand/salt/vann/div. I tillegg er det litt slark/bråk i tverrstaget. Altså: Staget må vekk!

Har kikka litt rundt på nett, men ennå ikke funnet det jeg leiter etter.

  • Noen som har tips om hva man kan bruke for å få tetta disse hullene?
  • Link til eventuelle ”custom-sider” hvor sakene selges?
  • Hva heter delene jeg trenger på engelsk?
  • Gunstig hvis dette er en reversibel customisering, da snøreføreren også ønskes montert i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger det som kalles en conversion bar for å stive opp ramma når snørerføreren er fjernet. Hvis ikke blir konstruksjonen for myk og du får unødvendige vibrasjoner som forkorter kastelengdene.

Conversion bar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Så på Black Dog Tackle at det var to typer conversion bar.

Den du linka til: Chrome CT Conversion Bar og en annen Stainless Steel Heavy Duty CT Conversion Bar.

Er det greit å gå for den første? Er jo ikke så veldig heavy duty den snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vanskelig - kanskje bare litt tungvint.

Bare å fjerne snørefordeler og et tannhjul og sette resten på plass, jeg skjønner ikke at det skal være verre enn det.

Koster 0,- og bare litt egeninnsats man må kunne forvente at de fleste burde klare. :)

Mindre stabilt blir heller ikke stativet.

Tipset er forøvrig gratis, men ikke si det til noen! Da vil jeg i så fall ha royalties! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vanskelig - kanskje bare litt tungvint.

Bare å fjerne snørefordeler og et tannhjul og sette resten på plass, jeg skjønner ikke at det skal være verre enn det.

Koster 0,- og bare litt egeninnsats man må kunne forvente at de fleste burde klare. :P

Mindre stabilt blir heller ikke stativet.

Tipset er forøvrig gratis, men ikke si det til noen! Da vil jeg i så fall ha royalties! :angry2:

Har testa dette.

Staget som snøreføreren går på sitter nokså løst uten innmaten. -Skrangler. Fungerte, joda, og enkelt å "plukke ned", men det er åpne hull i gavlene+ i tverrstaget som gjør at skitt/vann/salt kommer inn. Snella ligger i pod, opp ned, og da renner dette rett inn i snella. Etter 3 kvelder på kaia, 2 i støvstorm (til og med med teip over åpningen i staget), ser jeg at dette er en løsning jeg ikke ønsker å gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvi dere ser litt på hva som skrives på engelske og amerikanske surfcastingforum vil dere se at stort sett alle setter inn et stag når de fjerner snøreføreren. Ikke vil det koste stort mer enn en hundrelapp heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa dette.

Staget som snøreføreren går på sitter nokså løst uten innmaten. -Skrangler. Fungerte, joda, og enkelt å "plukke ned", men det er åpne hull i gavlene+ i tverrstaget som gjør at skitt/vann/salt kommer inn. Snella ligger i pod, opp ned, og da renner dette rett inn i snella. Etter 3 kvelder på kaia, 2 i støvstorm (til og med med teip over åpningen i staget), ser jeg at dette er en løsning jeg ikke ønsker å gå for.

Du må jo sette på plass evighetsskruen igjen. Fjerne bare snørefordeler, kniv og holderen for kniven + drevet.

Bruker man huet litt og har skrudd 1000'ner av snellene behøver man ikke å frekventere noe utenlandsk forum, Vidar :lol:

Bare så jeg har nevnt det også: det er ikke mulig det at det skal skrangle noe mere hvis du gjør som jeg sier ovenfor. :D

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hverken å frekventere utenlandske forum eller ha skrudd 1000 vis av sneller for å forstå at en konstruksjon som en multiplikatorsnelle fungerer bedre jo stivere en er, slik at resonanser minimeres og/eller skyves opp i frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du gidder eller ikke er meg totalt uinteressant, mine svar i denne tråden er skrevet primært for Hasp. Orginalt på ei snelle uten snørefører er et svært stivt CT stativ, for en hundrelapp kan en faktisk få en tilnærmet like bra løsning med et stativ som orginalt har vært utstyrt med snørefører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var faktisk å gi tilsvar til Hasp's ønske om å fjerne snørefordeleren - uten å foringe snellas virkegrad, jeg kan ikke se at han etterspør noe økt stabilitet i stativet for at det skulle være noe problem for ham.

Jeg velger å avslutte denne diskusjonen med følgende spørsmål:

Vidar: kan du svare "ja" eller "nei" på om den løsningen jeg skisserer til å fjerne snørefordeler vil gi stativet en mindre stabilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.