JanPetter Skrevet November 14, 2009 Rapporter Share Skrevet November 14, 2009 Hei, Her håper eg at dere som har erfaring kan komme med inspill Eg har tenkt å begynne med lettere havfiske, primært ned mot maks 250 meter. eg har sett at på havfiskesneller med spakbrems så blir det oppgitt 2 mål på dette. strikedrag, og max drag with free spool. og her har man jo fra de minste sneller med ca 10 lb strike, opp til Tiagra 130 som har ca 100 lb max drag. så her er spørsmålet, kor mye brems trenger man realistisk sett på lettere havfiske? ser føre meg at 10lb, eller ca 5 kg i enden av ett kosteskaft vil bli tungt, for ikkje å snakke om 20 eller 40 lb som vil bli som ei jerrykanne bensin i enden av kosteskaftet hadde vore flott å høre tankene til dere med erfaring rundt dette. på forhånd takk, Jan Petter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet November 14, 2009 Rapporter Share Skrevet November 14, 2009 (endret) Til lettere fiske tror jeg ikke du trenger mer enn 5 kg bremsekraft hvertfall. Tenker det greier seg med 2-3 kg til letter fiske Endret November 14, 2009 av L K Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BINN LADDEN Skrevet November 14, 2009 Rapporter Share Skrevet November 14, 2009 Helt enig, du vil neppe bruke mer enn et par kilo på de fleste fisker du drar opp under lett havfiske. Skulle du være heldig å få på ei fin lange eller noe på 10-12 kilo, klarer du deg med 2-3 kilo brems. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nordmøring Skrevet November 14, 2009 Rapporter Share Skrevet November 14, 2009 Om jeg ikke husker feil, anbefaler Shimano at man setter bremsen på 1/3 av linens bruddstyrke i strikeposisjonen. Dette bruker jeg selv på mine TLDsneller, men under fiske står bremsespaken stort sett i en lavere posisjon (ca 2 til 3 kg) og justeres opp etter behov. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kveitestrand Skrevet November 17, 2009 Rapporter Share Skrevet November 17, 2009 så 2-4 kg brems vil stoppe ei kveite på 5-10 kg ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
onkelkim Skrevet November 17, 2009 Rapporter Share Skrevet November 17, 2009 Vi bruker å kjøre med omtrent 6kg brems når vi fisker kveite. Men trur nokk at 4kg burde holde til 10kgs kveiter. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn OVe Skrevet November 17, 2009 Rapporter Share Skrevet November 17, 2009 Jeg har snelle med "leverdrag" så jeg gjør det det enkelt. Justerer bremsen slik at det akkurat ikke går ut snøre når jeg løfter på stanga. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cb Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Jeg setter stort sett bremsen etter "gefühlen" til hjemlig fiske. Eneste unntak må være håkjerringfiske. Til BG-fiske utenlands har vi ofte stilt bremsen etter ei vekt, spesielt dersom det dorges eller meites etter fisk som krokes i hogget og deretter fyker avgårde i vill fart på rusninger på flere hundre meter før man får tatt stanga ut av stangholderen. Vanligvis setter jeg bremsen ganske hardt på strike her hjemme. Første bud er jo å kroke fisken. Unntak er kanskje fiske etter sei, som ofte er endel løsere i kjeften enn mye annen fisk. Eksempelvis er bremsen stilt såpass hardt under kveitefiske at torsk på 10-15 sjelden klarer å dra noe særlig snøre av snella. Til langefiske viser jeg ingen nåde. Riktignok har jeg ikke fått lange på over 20 ennå, men fisk på 12-15 kilo har aldri dratt ut en eneste meter etter at jeg har kroket de. Hvor hard fisken er i kjeften er helt klart en ting man må tenke på når bremsen stilles, samt selvsagt en haug med andre selvsagte forhold. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin S Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Pleier også å bruke gefühlen (for en deilig abstrakt målemetode ). Strammer det som regel til slik at det ved et falskt tilslag så vidt beveger spolen, og strammer så en del til. Bremsen skal jo ikke hindre en god kroking ved å slippe spolen løs, og heller ikke være så stram at stanga går i vannet dersom det svarer tungt i andre enden. Nå har jeg bare et bremsehjul å justere med, og ikke en justerbar spak. Hjulet er ganske tungvint dersom man i en kampsituasjon må begynner å justere. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Har alltid tommelen på spolen når jeg gjør tilslag jeg,bremsen justerer jeg underveis Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.