Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde (kjeft) grep med dig. vekt


Konsulatet
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg så et tv program om gjeddefiske i sverge hvor de fisket fra båt og landet store gjedder ikke med håv men med et spesielt kjeft grep ting med håndtak og innebygd digital vekt.

De løftet fisken etter kjeften rett inn i båten.

Er det noen av Dere som kjennet til et slik grep? Hva heter det egentlig og hvor får man kjøpt det?

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med veienett og kevlar hanske :) får du hos avkroken og sikkert hos fler av anonsørene og .Om du skal drive c/r selfølgelig .Er ikke bra og løfte de i kjeften bare ett tips :) Var ikke for og starte no diskusjon .Du gjør self som du vill :D

vilmarkshuset jesheim har gripp vekta

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men henda dine kan ta ganske stor skade av gjeddetenner ;)

Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre men jeg pleier å holde henda mine utenpå og ikke inni gjedda.

Man kan være uheldig å skjære seg litt på tenna under selve avkrokingen hvis man har litt for kort tang men jeg har aldri opplevd at dette har blødd mer enn 5 min.

Mulig den er annerledes andre steder i Norge men her på Toten er ikke gjedda slik at den plutselig tar lange byks og biter henda av deg helt uventet.

Jeg har faktisk skadet meg mer på en eneste knurr enn på et veldig mye større antall gjedder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraråder kjeftgrep på større gjedder. De er fabelaktige på bass, tigerfish, etc, men ikke store gjedder. Husker jeg leste en lengre og større diskusjon på dette blandt musky fiskere, og der kom de frem til at det ikke var egnet.

Bra du informerer om at dette ;)

Jeg tar utgangspunkt i at du snakker om C&R-fiske som jeg også ville praktisert om jeg skulle fisket gjedde nå. (Dette ble også praktisert konsekvent på slutten av den tiden jeg fisket gjedde ofte)

Er det noe i veien med å bruke kjeftgrepet dersom man skal lage gjeddekaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i veien med å bruke kjeftgrepet dersom man skal lage gjeddekaker?

Skal fisken kakkes er det klart man kan bruke power-grip.

Ellers kommer den til sin rett dersom gjedda er kjørt hardt og trenger litt hjelp til å komme i gang igjen.

Da holder man gjedda i vannet med power-grip'en og kjører båten bortover slik at vannet strømmer gjennom gjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre men jeg pleier å holde henda mine utenpå og ikke inni gjedda.

Man kan være uheldig å skjære seg litt på tenna under selve avkrokingen hvis man har litt for kort tang men jeg har aldri opplevd at dette har blødd mer enn 5 min.

Mulig den er annerledes andre steder i Norge men her på Toten er ikke gjedda slik at den plutselig tar lange byks og biter henda av deg helt uventet.

Jeg har faktisk skadet meg mer på en eneste knurr enn på et veldig mye større antall gjedder....

prøv og få opp ei gjedde på over kilon så merker muligens du problemet og ei gjedde på 10-12 kilo gjør vei i vellinga greit med fingra i behold he he ;)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kommer den til sin rett dersom gjedda er kjørt hardt og trenger litt hjelp til å komme i gang igjen.

Da holder man gjedda i vannet med power-grip'en og kjører båten bortover slik at vannet strømmer gjennom gjellene.

Jeg pleier å holde rundt halen eller nakken og skyve den frem og tilbake i vannet for å oppnå denne vannstrømmen gjennom gjellene. Er det galt?

Er powergripen mer skånsom mot fisken enn det henda er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendene må være fuktet nanablag og dermed er det lettere med power grip (i hvertfall fra båt), hva som er mest skånsomt er jeg ikke sikker på.

Selv med fuktede hender er det jo en hviss fare for at man skader slimlaget (selvom den er laaaangt mindre enn ved tørre hender).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv og få opp ei gjedde på over kilos så merker muligens du problemet og he he ;)

Hva mener du Kai?

Gjedder løftes opp av vannet med henda (OK! Jeg innrømmer at i praksis er 6 kg det største jeg har prøvd det med men det var så til de grapder uproblematisk at det må gå med mye større fisk)

avkrokes og settes ut igjen.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å holde rundt halen eller nakken og skyve den frem og tilbake i vannet for å oppnå denne vannstrømmen gjennom gjellene. Er det galt?

Er powergripen mer skånsom mot fisken enn det henda er?

Det har vel kommet frem i luyset i senere tid at for voldsom skyving forover og bakover skader gjellene på fisken. Derfor sier jeg det igjen og igjen. Krok av fisken i vannet. Ved gjedde kan du ta en STOR håv rundt fisken, mens du har godt grep på den, krok av i vannet, løft kun hode over når du skal ha ut kroken. Dermed kan du senke den rett ned i vannet igjen etter den er avkroket mens du gjør klar til poseringsbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendene må være fuktet nanablag og dermed er det lettere med power grip (i hvertfall fra båt),

Herregud!

Tror du virkelig jeg tørker hendene etter å ha løftet opp fisken? De vil jo på dette tidspunkt automatisk være fuktige.

Uff så mange rare problemer dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd og få kroka til en storaure i neglebåndet under avkroking ver ikke spes gøy med en rabiat 7kilos gjedde hengene i kroka . Så fordelen med hansker er nok større en uten . Klassisk er jo bilde serien av walman inne på siden her med bilder fra legesentret og masse sting. Og lite med fiske tid etterpå .En annen ting er jo self at du slipper bli skrapa opp av gjellene på de store det er nok små bløinga di som stopper etter 5 min for hadde tenna sitti i fingra dine hadde det nok ikke stoppa etter 5 min om du hade han noen fingre igjen ;) Nei hansken er altid med på gjedde fiske. Og som det er nevnt her grippen er grei om du skal lage kaker men c/r kan du ta ryggen på gjedda ved og løfte den i kjeften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen!

Hvis jeg må ha spesialhansker gidder jeg ikke dette.

Det rare er at jeg ikke trengte det før.

Jeg lurer på hva slags sarte hender dere egentlig har!

Hadde jeg hatt råd skulle dere fått hver deres rosa fiskestang og håndveske til Jul.

Apropos skyving fram og tilbake i vannet... Dette er jo bare når avkrokingen har tatt tid eller noe annet har gått galt. Sitter kroken svært vanskelig kan det være vanskelig å avkroke i vannet.

På kveitefiske i sommer avkroket jeg fisken i vannet for ikke å belaste den unødig, men det er klart, dette hadde sammenheng med at den satt slik at det var mulig å gjøre det i vannet på en praktisk måte. Sitter krokene vondt er det annerledes.

Konklusjon til trådstarter:

Powergripvekta fåes kjøpt på Jessheim

Den anbefales ikke til C&R på gjedde, men er ikke verdiløs da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... når du ikke ser den åpenbare fordelen powergrip har fra båt fremfor å pumpe fisken frem og tilbake med henda... så er det vel ikke rart at argumentene mates inn med t-skje...

;)

Hvorfor er den mere skånsom mot fisken enn det henda er? JA! Jeg fukter henda for f...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen!

Hvis jeg må ha spesialhansker gidder jeg ikke dette.

Det rare er at jeg ikke trengte det før.

Jeg lurer på hva slags sarte hender dere egentlig har!

Hadde jeg hatt råd skulle dere fått hver deres rosa fiskestang og håndveske til Jul.

Apropos skyving fram og tilbake i vannet... Dette er jo bare når avkrokingen har tatt tid eller noe annet har gått galt. Sitter kroken svært vanskelig kan det være vanskelig å avkroke i vannet.

På kveitefiske i sommer avkroket jeg fisken i vannet for ikke å belaste den unødig, men det er klart, dette hadde sammenheng med at den satt slik at det var mulig å gjøre det i vannet på en praktisk måte. Sitter krokene vondt er det annerledes.

Konklusjon til trådstarter:

Powergripvekta fåes kjøpt på Jessheim

Den anbefales ikke til C&R på gjedde, men er ikke verdiløs da heller.

Jeg bruker aldri hanske, vet mange andre som ikke bruker det også, tror du trygt kan slippe å bruke hanske. Bruker du hue og ikke trer hånda inn der kroken er går det bra. Noen småsår en gang i blandt kan man få. Kroker i kroppen får man også som fisker i ny og ne. Når jeg sier kroke av i vannet: Før gjedda inn til båten (feks), få tak i gjedda, før stor håv rundt gjedda, hold hodet over vannet, da er det ikke så mye vekte som henger i lufta, krok av som vanlig, legg gjedda ned i håven, gjør deg klar til bilder... mens dette skjer er gjedda i vannet, den får hentet seg inn og slipper å ligge på en matte el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri hanske, vet mange andre som ikke bruker det også, tror du trygt kan slippe å bruke hanske. Bruker du hue og ikke trer hånda inn der kroken er går det bra. Noen småsår en gang i blandt kan man få. Kroker i kroppen får man også som fisker i ny og ne. Når jeg sier kroke av i vannet: Før gjedda inn til båten (feks), få tak i gjedda, før stor håv rundt gjedda, hold hodet over vannet, da er det ikke så mye vekte som henger i lufta, krok av som vanlig, legg gjedda ned i håven, gjør deg klar til bilder... mens dette skjer er gjedda i vannet, den får hentet seg inn og slipper å ligge på en matte el.

Nei for det er jeg som må blø når du skal ha gjedda di opp av vannet haaaaaaaaaaaaaa ;) Nei sorry tråstarter skal gi meg nå regner med du har fått de svara du vil ha .Ser du er ny velkommen og du må ikke la deg skremme av diskusjon det er helt vanlig på trådene her på FS

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.