Gå til innhold
Fiskersiden

haspel i størrelse 6000 ø.kjøpt


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Da jeg ikke er helt komfortabel med multikasting i mørke, vurderer jeg å ha en halvstor haspel til "mørkefiske".

Er egentlig litt tom for gryn, men vil nå høre om noen har et godt tilbud til meg.

Skal ikke legge skjul på at jeg er shimano fan, men kom nå gjerne med andre merker om de er til å stole på.

Snakker ikke om typen twin power eller stella denne gangen, da de blir for dyre for meg akkurat nå.

Snella skal brukes til havmus, pigghå og havål jakt hovedsakelig, tror 6000 størrelse holder.

(Synes 8000 og større blir litt svært og klumpete)

Trenger ikke på død og liv være med baitrunner funksjon, men foretrekker frontbrems.

Noen som har ei fint brukt eller ubrukt snelle som kan passe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever multikasting lite problematisk ved nattefiske, selv om det visuelle rundt kastingen er sterkt redusert i forhold til fiske på døgnets lysere tider. Etterhvert som en får god kontakt med stang og snelle over tid, vil man kunne bruke lyden fra snella til å bedømme når nedslaget fra tackel og søkke. Lyden fra snella starter høyt (relativt sett) og senkes etterhvert som søkket nærmer seg vannet. Det er altså kun snakk om en tilvenningssak. Neste gang du er ute og fisker med, hør ekstra godt etter hvininga fra snella - da hører du hvordan volumet reduseres, og ved å kaste mange nok ganger, kjenner du igjen lyden rett før nedslag slik at du kan bedømme neste kast. Videre kan du jo prøve å lokke øynene og kun bruke lyden fra snella til å bedømme nedslaget - også på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvor mye gryn du har tenkt til å bruke :blink:

Svaret er enkelt...hundrelapper, ikke tusenlapper.

Jeg opplever multikasting lite problematisk ved nattefiske, selv om det visuelle rundt kastingen er sterkt redusert i forhold til fiske på døgnets lysere tider. Etterhvert som en får god kontakt med stang og snelle over tid, vil man kunne bruke lyden fra snella til å bedømme når nedslaget fra tackel og søkke. Lyden fra snella starter høyt (relativt sett) og senkes etterhvert som søkket nærmer seg vannet. Det er altså kun snakk om en tilvenningssak. Neste gang du er ute og fisker med, hør ekstra godt etter hvininga fra snella - da hører du hvordan volumet reduseres, og ved å kaste mange nok ganger, kjenner du igjen lyden rett før nedslag slik at du kan bedømme neste kast. Videre kan du jo prøve å lokke øynene og kun bruke lyden fra snella til å bedømme nedslaget - også på dagtid.

Sant nok det med lyden, men der har ikke jeg kommet enda hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :D' date='27 November 2009 - 17:19' timestamp='1259342396' post='553636]

Kansje det er noe her ??

Haspell å div annet.

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=20020086&reference=6/200/200/86_-1672816735.jpg&adheading=Parti+med+Fiskeutstyr%21&adTypeId=67&areaId=1776

For flere av dere :D

Nope, ikke noe 6000 størrelse der nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig er den vel det, hvis ikke jeg får en ekstra god pris da...

Syns den er et ****** å hive med, send en PM har brukt den på 4-5 turer bare.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I can't understand an 8000 size reel being too big on a surf rod... I have one on my carp rod and think its a good size. I actually changed my mind at the last minute in the shop... was gonna buy a 6000.

Then there is capacity... I assume you are gonna use that 0.41 pp you have lying around. 8000 gives you 200m of 0.40... I've got about 400m of 0.28pp on mine. A 6000 sized reel only gives you 140m of 0.40mm.

if you do want a cheap 6000 reel... skittfiske are selling the bog standard baitrunner at 499nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I can't understand an 8000 size reel being too big on a surf rod... I have one on my carp rod and think its a good size. I actually changed my mind at the last minute in the shop... was gonna buy a 6000.

Then there is capacity... I assume you are gonna use that 0.41 pp you have lying around. 8000 gives you 200m of 0.40... I've got about 400m of 0.28pp on mine. A 6000 sized reel only gives you 140m of 0.40mm.

if you do want a cheap 6000 reel... skittfiske are selling the bog standard baitrunner at 499nok

:lol: For Shimano Baitrunner er 8000 lettare enn 6000, størrelsen er den samme på snella 6000-10000, men forskjellen ligg i kor mykje matrial det er i spolen. Spolane går om ein annan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For Shimano Baitrunner er 8000 lettare enn 6000, størrelsen er den samme på snella 6000-10000, men forskjellen ligg i kor mykje matrial det er i spolen. Spolane går om ein annan

Yeah, practically the same... same for many shimano reels, not just baitrunners but I was thinking mainly in spool size... I know kjetil has has a pile of 0.41mm pp to use so I would suggest an 8000 sized reel regardless just for line capacity.

Not so good to have less than 200m of line for surf in my opinion and the 8000 can be lighter so it's a no brainer for me :)

Looking through shimano reel specs.... I think they all are the same from 6000-10000 and all 8000's are 25 grams lighter than the same reel in 6000 :lol:

Thanks Even... I learned something new today :D

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et par 270 meter spoler med tynnere fireline, så snøre er ikke noe problem.

Jeg synes egentlig 6000 snellene er litt store også jeg, men det er et absolutt minimum ver halvtungt og tungt kystmeite pga snørekapasitet.

Skulle helst hatt ei 2500 snelle med 6000 spole på hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tried my stella 2500 on my carp rod... felt so wrong. The foot of the reel didn't feel secure in the reel seat, felt like it was bending a bit. I'm sure you would break a 2500 reel after a short while casting heavy lead. got a lot of crack offs too.

Anyway... look for an 8000... same reel as 6000 only with more space on the spool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Baardsen har Shimano Baitrunner ST 10000 RA til 599,- (veil 999,-), sjekk den ut, Kjetil.

Hvor ble han av, Baardsen tro.................................. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :huh:' date='30 November 2009 - 18:09' timestamp='1259600950' post='554236]

Hvor ble han av, Baardsen tro.................................. ??

:) Då kjem han til å verta skuffa når samme snella ligg på nett hjå Skitt Fiske for 499,- i "julesalget" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...det med 2500 snelle med 6000 spole var en slags fleip hehe.

Den baitrunneren er jo en 10000 størrelse, og det er hele to hakk over det jeg er på jakt etter.

Sikkert ei ok snelle, men altså to hakk større enn jeg vil ha.

Ikke lett å overtale en så sta og vrien tulling som meg :) .

Jeg kommer forresten til å bruke snella sammen med karpestang eller kraftig slukstang.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...det med 2500 snelle med 6000 spole var en slags fleip hehe.

Den baitrunneren er jo en 10000 størrelse, og det er hele to hakk over det jeg er på jakt etter.

Sikkert ei ok snelle, men altså to hakk større enn jeg vil ha.

Ikke lett å overtale en så sta og vrien tulling som meg :) .

Jeg kommer forresten til å bruke snella sammen med karpestang eller kraftig slukstang.

10000 størrelsen er lik 6000 størrelsen, forskjellen ligg i dybden på spolen. Men om det må stå 6000 på snella får du kikka på Skitt Fiske sine tilbod, Kjetil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.