Gå til innhold
Fiskersiden

Gode havsneller ?


nordheim
 Share

Recommended Posts

Har hatt en Penn Commander 290 LC med telleverk noen år. Fant denne slengt uten eske i en butikk i Stjørdal for noen år siden. Spurte om pris og ingen visste hva denne kostet. Betalte 250.- og var si hundre. To dager etter dro jeg kveite på 42 kg uten spesielle problemer. Bremsen virket veldig bra og i det hele tatt er snella pålitelig selv om den ikke er så ruvende. Fikk for noen mnd. siden en gave i form av en Mitchell Riptide 6,0. Den er ganske svær og ruvende, men har kun testet den et par ganger. Noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Penn Commander 290 LC med telleverk noen år. Fant denne slengt uten eske i en butikk i Stjørdal for noen år siden. Spurte om pris og ingen visste hva denne kostet. Betalte 250.- og var si hundre. To dager etter dro jeg kveite på 42 kg uten spesielle problemer. Bremsen virket veldig bra og i det hele tatt er snella pålitelig selv om den ikke er så ruvende. Fikk for noen mnd. siden en gave i form av en Mitchell Riptide 6,0. Den er ganske svær og ruvende, men har kun testet den et par ganger. Noen som har erfaringer med denne?

:( Tror det beste er å stelle pent med med den gamle Pennsnella!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de mitchell snellene er de som har fått mest skryt, men de funker vel dersom de får godt stell.

Levetia på ei shimano eller penn f.eks, er nok noe lenger vil jeg tro.

Grei og konsis tilbakemelding. Hva med å satse på ei Daiwa Saltist eller evt. ei Avet. Mitt fiske består hovedsaklig i agn og pilkefiske fra 30 til 400 meters dyp og det kan jo innebære diverse ftskeslag. Har tenkt på å anskaffe meg ei tilleggsnelle til Penn - snella, men er litt usikker i valg av ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei og konsis tilbakemelding. Hva med å satse på ei Daiwa Saltist eller evt. ei Avet. Mitt fiske består hovedsaklig i agn og pilkefiske fra 30 til 400 meters dyp og det kan jo innebære diverse ftskeslag. Har tenkt på å anskaffe meg ei tilleggsnelle til Penn - snella, men er litt usikker i valg av ny

Skal du ha en snelle som tåler extreme bunn napp å som ikke behøver "pent stell" å at du må være forsiktig, en snelle med gear som drar opp 400 meter snøre på null nix, en snelle du mest sannsynelig har livet ut, så gå for gull, Tiagra 30 eller litt mindre.

Har fortsatt tillgode å høre/lese om noen som har noe negatift å si om disse snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke prisen er en hindring, vil også jeg si tiagra som mr.bigfish.

Har brukt mye tiagra 16 selv, ei herlig snelle til middels og tungt havfiske.

Dersom pris er en ting du må ta hensyn til, finnes det flere greie sneller uten gir også.

Styr unna snørefører og se litt på utveksling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller daiwa sealine sin 4/o snelle om du vil, de er også trofaste.

Har hatt 4/0 versjonen, har 3/0 pluss lillebroren enda faktisk.

Den minste har antagelig en av verdens sterkeste snøreførere, den har jeg slept 16 fots båt med...pluss mengder av bunnapp og fisk selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller daiwa sealine sin 4/o snelle om du vil, de er også trofaste.

Har hatt 4/0 versjonen, har 3/0 pluss lillebroren enda faktisk.

Den minste har antagelig en av verdens sterkeste snøreførere, den har jeg slept 16 fots båt med...pluss mengder av bunnapp og fisk selvfølgelig.

:) Helt enig Daiwa Sealine er en snelle som tåler en støyt, og den kan en få til en ok pris også. 1100-1200.- kroner på nettet. Dette er en arbeidshest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei og konsis tilbakemelding. Hva med å satse på ei Daiwa Saltist eller evt. ei Avet. Mitt fiske består hovedsaklig i agn og pilkefiske fra 30 til 400 meters dyp og det kan jo innebære diverse ftskeslag. Har tenkt på å anskaffe meg ei tilleggsnelle til Penn - snella, men er litt usikker i valg av ny

Sikler selv på den helt nye Daiwa Saltist 2010-modellen. Kommer neste år til 5999 kr i Norge, men bestiller man fra utlandet kommer man godt under 3000 inkl. frakt/moms. 40-modellen har plass til mer enn nok snøre, men kan kanskje blitt litt tungt på dypet ettersom man bør gire ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler selv på den helt nye Daiwa Saltist 2010-modellen. Kommer neste år til 5999 kr i Norge, men bestiller man fra utlandet kommer man godt under 3000 inkl. frakt/moms. 40-modellen har plass til mer enn nok snøre, men kan kanskje blitt litt tungt på dypet ettersom man bør gire ned.

Regner med det er LD-modellen du snakker om.

Enig med deg der, men har blinket meg ut 50-modellen som det beste alternativet for min del. Dette grunnet marginal vektforskjell på 40 og 50, men større kapasitet gir mindre endring i spolediameter ved fiske på større dyp. Gleder meg til den kommer.

Vet du noe mer om når den er klar for levering og hvor du oppnår best pris? Skulle vel slippes i nov/des i år, men regner med det er forsinkelser...

Har du hørt noe om modellen med "ører" vil komme i større utgave enn 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en demo variant av lawson snella i str 10 og rævkjørt den i litt over et år nå.

Aldri skylt den, brukt alt fra 50g - 1000g bly, fisket på alt fra 20-300m og det har blitt noen kilo fisk på den uten tegn til problemer.

Overraskende lett å sveive tyngre vekter med den med tanke på utvekslingen, men den relativt lange sveiva kontra spole diameteren er nok mye av grunnen.

snella har nå fått "fri" og brukes som lett pilke og shad snelle. Knall til det formålet.

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja... når du holder snellene opp mot hverandre så er ingen ting likt men de er jo bygd på samme prinsippet.

Er vel ikke noe mer lik en de nye Daiwa saltist ld snellene, accurat osv...

Forskjellen er jo ikke spesielt stor på feks: penn senator vs daiwa sealine - Shimano tiagra vs Penn vsx vs okuma titus...

Hvor mange varianter med samme form og oppgave som Ambasadearene er det ikke lagd opp igjennom?

Noen veldig bra og noen mindre bra....

Lopez: du var vel ikke den første til å lage splittringer, selvlysende slange, pæresøkke eller tønnesvivler?

Men du gikk ut i fra et bra konsept og gjorde det bedre/mer tilpasset dit og andre sitt bruk.

Man kopierer en plattform som funker og videreutvikler denne, og personlig så ser jeg ikke noe galt i det.

Reine blodkopier som prøver å være så lik orginalen som mulig og som enkelte selger som orginalen derimot er en uting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.