Gå til innhold
Fiskersiden

Ønsker å kartlegge omrder ved hjelp av ruser og garn


Brutus
 Share

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe inn noen garn/ruser for å kartlegge enkelte områder for hva slags arter som er mulig å få, samt kunne drive litt matauk sammen med barna. Sitter og surfer for å finne ut hva slags garn/ruser jeg bør kjøpe inn.

Områdene jeg er interessert å sette disse ut i er i saltvann og er ute etter flyndrearter hovedsaklig. Men ønsker jo og få få litt torsk, hvitting etc til middagsbordet.

Hva bør jeg satse på? Har bare en kjedet garasje, så stinkende garn etc er nok lite ønkelig fra naboene da lukten vil spre seg til ders garasjer og.

Er totalt blank på området og har aldri satt eller dratt opp et garn i hele mitt liv. Min eneste erfaring er de forbanna ørretgarna som er overalt her i Oslofjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Før resten av hylekoret stemmer i,så er dette ett forum for sportsfiske. PUNKTUM for vidre diskusjon.

Ei vanlig torskeruse med ledegarn gjør nytten.

Det er viktig å sette den etter boka hva angår dybde og merking.

Da vil du sikkert få ymse arter som ål,torsk,sandflyndre,fjesing,knurr,fløyfisk og paddetorsk.

Sø og hummer vil du neppe få,men om så skulle skje så må de slippes ut igjen.

De siste meterene opp til dobben bør du bruke teinetau så båter ikke får det i propellen.

Det finnes desverre ganske mange hjerneløse idioter som burde vært avlivet ved fødselen,for det er ikke få ganger jeg har kommet over redskap som har stått ute ei uke eller to.

Drøssevis med grønnkrabber,små torske lik,halvspiste flyndrer og annen grå likmasse.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket endel med åle- og torskeruser når jeg var yngre. Både etter ål og annet og fikk ikke så mange flyndrer i de. Fisket rett nok mest på våren og sommeren så mulig årstiden var feil for flyndrene.

Angående det med hummer som tryta snakket om så kan en risikere å få en del. I ei torskeruse fikk jeg 9 hummer samtidig... Hummer i ålerusene var heller ikke uvanlig.

Bruker du garn så bruker ihvertfall jeg to forskjellige garntyper til flyndrer og torskefisk. Til flyndre et ganske lavt garn med større masker enn torskegarnet. torskegarnet jeg bruker er omtrent dobbelt så høyt som flyndregarnet. Generelt bruker jeg uansett ganske stormaskede garn sånn at fisk under halvannen kg ikke går i garnet (unntak skjer selvflgelig). Garn kan stinke alvorlig dersom en ikke er nøye med å vaske og skylde de.

Denne siden har en del garn og ruser og velge i.

Ellers er garn ofte billigere i Danmark, men da bør en kjøre ned å hente selv evt kjøpe mange for at det skal lønne seg.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.