Gå til innhold
Fiskersiden

Blysmelter og blyøse.


tryta
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter ei smelte potte og ei blyøse,men har problemer med å finne noen som forhandler dette i norge.

Fant for en stund tilbake ei 12lb potte via en jaktbutikk,men med min teflon hjerne så er den linken borte...

Noen dyktige sporhunder her på forumet,eller noen som har noe spennende som ligger og samler støv?

http://www.barlowstackle.com/acb/showdetl.cfm?&DID=6&Product_ID=1524&CATID=59

http://www.barlowstackle.com/acb/showdetl.cfm?&DID=6&Product_ID=3244&CATID=59

http://www.barlowstackle.com/acb/showdetl.cfm?&DID=6&Product_ID=1530&CATID=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med midway Norge?

Jeg har handlet litt derfra.

Kanskje denne fra RCBS er grei?

Sorry... jeg er helt fjern.

Det er selvfølgeli noe slikt som denne du er ute etter.

Jeg har maken til den selv og den har vært utmerket det lille jeg har brukt den.

Cadman fra tackleunderground anbefalte denne 10LB-modellen han har 4(eller var det 5) stk og støper bly flere timer daglig.

Lee er mye billigere enn RCBS og Lyman men har veldig mange svært fornøyde brukere.

På instruksjonsvideoene som DO-IT utgir brukes en av modellene til LEE.

Håper dette er en slags hjelp.

Jeg har forøvrig en svært godt brukt 10LBs i 110V :S Har funnet ut at transformator koster like mye som gryta, så om du har en transformator som tåler 1500W (som ejg mener å huske at effekten er) så kan du sikkert få kjøpt den av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blysmelting er knallgøy! Har vært hjemme i Fyresdal siden 17. desember, har smeltet om de ti-tolv kiloene med blyplater jeg hadde med på bussen over fjellet. Resultatet har blitt ca 70 arseley-bombs i 3-4,5oz, men også endel DCA 5oz gripesøkker... Over 10kg ferdige bly skulle nok holde til både en og to turer frem til sommeren, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde holde til ditt forbruk en stund fremover ja. :)

Trikset er og ikke dele ut så mange søkker til kompiser,for da minsker bunken fort. He he.

Har kommet meg ett godt stykke ned i plate haugen selv.

Har fått prøvd de nye formene. Var ikke så fornøyd med hempe løsningen på 300gr slepesøkke,men går greit med ståltrådd inntil vidre.

Skal prøve å få skaffet meg båthenger og båt før jeg kommer oppover til våren igjen-Driftmeite etter kveite. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min verksted tid....jajaja det er nå noen år siden blitt.

Når vi lagde blyslegger mm hadde vi ett stort firkantrør som var sveiset igjen i bunn som "potte" og brukte gassflamme til oppvarming.

Helletuten/hullet var plassert under toppen slik at slagget ikke ble med ned i forma, noe som resulterte i bedre kvalitet på sleggene.

Vil også advare mot å bruke smeltepotte med hank, dersom det skulle smelle når du heller ville ikke jeg være din hånd. Sveis på en arm eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Midway 10lb til 976kr ink frakt.

Romjuls gave til meg selv. :blush:

(Nanablag du har pm.)

Det skal være et godt valg anbefalt av mange hjemmestøpere.

Håper du blir fornøyd og håper også at du er klar over at disse egner seg best til støping av små ting.

Dette ser jeg at jeg glemte å skrive lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hentet ei pakke på postkontoret for snart ei uke siden.

Ei lee smeltepotte.

Fikk innkjørt den med meget godt resultat.

Hadde fått inntrykk av at den ikke kunne levere stor nok mengde med bly,men med aktivt påfyll med ferdig smeltet bly så gikk det som en drøm.

Trøkket ut alle 42formene,deriblandt 500gr slepesøkke uten problemer. Med 650gr former og oppover så ble 4" klaring litt i mindte laget.

Den lille smelte/fordelings kjelen kan brukes oppå komfyren under avtrekks vifta hvis noen lurer. Dog kun ved luftekanal som går direkte ut,ikke kullfilter.

Prøvde fra 1,8gr-850gr former.

Utmerket service fra Midway.

Kjapp levering og bra service.

For de som trenger litt tips til å komme igang med hjemmeproduksjon av blysøkker så skal jeg lage en tråd om bruk%tips,da den gamle søkbare tråden har blitt slettet av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.