Gå til innhold
Fiskersiden

Er denne noe å ha


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Beklager om jeg starter for mange tråder om dette...men har sittet siden julaften og lett og lett etter en eller annen, ja hvilken som helst multiplikatorstang til SØ fiske i sånn ca 5-20 gramsklassen, eventuelt 3-15 grams.

Har funnet plenty med stenger jeg kunne tenke meg å ha. Men felles for dem alle er at norske forhandlere ikke har dem.

Så da er valget begrenset til hva som kan fåes tak i. I da ser det ut til at dette er eneste kandidat i riket. Om jeg ikke vil spandere flere tusenlapper...og det har jeg ikke.

Noen som har erfaring med en av disse?

Tica 10 Nordic L2 Spin stang 9ft 5-25gram

Alternativt:

Tica 10 Nordic L2 Spin stang 8ft 3-15gram

Det er julegaven fra kjerringa som skal brukes med den...en Ambassadeur Revo...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen erfaring med Tica sine stenger, men jeg liker litt lengde på stengende, og vil ikke gå under 9 fot. Men dette er nå smak og behag sikkert.

Om du har noen spesielle ønsker til stang, så kan du jo sende en mail til Arild (dreamtm.no) og høre, han har en tendens til å kunne skaffe det meste. (han er min lokale utstyrs-pusher)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen erfaring med Tica sine stenger,http://skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx%3fplid%3d40883&plid=40883# men jeg liker litt lengde på stengende, og vil ikke gå under 9 fot. Men dette er nå smak og behag sikkert.

Om du har noen spesielle ønsker til stang, så kan du jo sende en mail til Arild (dreamtm.no) og høre, han har en tendens til å kunne skaffe det meste. (han er min lokale utstyrs-pusher)

:)

Er ikke så fanatisk når det gjelder lengde. Har mest erfaring med korte stenger. Surf stanga mi var faktisk den første stanga mi over 9 fot :-)

Ser også at i andre land (USA; Australia) bruker de mest korte stenger 6-7 fot) til tilvarende fiske med multiplikator sneller. Og til sommeren kan det hende det blir kajakk på meg...så da vil jeg nok ha mest behov for en kortere type stang.

Har nå også "funnet" Shimano sin multistang i denne klassen. Men må telle litt knapper og glansbilder for å få kjøpt den da finansene som vanlig er i vill uorden.

http://skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx%3fplid%3d40883&plid=40883#

Har også fyrt avgårde en mail til min lokale fiskeutstyrsbutikk, men de pleier å være sinnsykt dyre...bortsett fra de gangene året de har salg da...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse stengene du viser til (Tica) er for haspelfiske, d.v.s. meget hurtig og rask toppaksjon.

Det du skall sjå etter er stenger laget for multisneller eller på internatsjonalt språk: "casting" (ikke "spinning" for det er haspelfiske)

Det som kjennetegnes en stang laget for multiplikator-sneller er at den har mye dypere aksjon, meir mot heilaksjon og er langsommere enn haspel/spinn-stenger. Det er også fleire og mye mindre stangringer på casting-stengene enn der er på Spinn-stengene.

Med toppaksjon-haspelstenger er det vanskeligere å kaste uten "back-lash" og en kaster ikke like langt.

En stang laget for eks. bass eller annen mindre fisk en lax-sjøørret kunne passet for ditt formål.

Jeg har ikke hatt tid til å tråle på nettet så dette må du gjøre selv. Har bare sett på ABU-Garcia sine "casting"-stenger og det kan du også gjøre her: :)

ABU-Garcia link

Har nå også "funnet" Shimano sin multistang i denne klassen. Men må telle litt knapper og glansbilder for å få kjøpt den da finansene som vanlig er i vill uorden.

http://skittfiske.no...883&plid=40883#

Ja dette er en stang for multisneller. Litt dyr syns jeg men, men.... Jeg kan dog rekommendere Shimanostengene, her fleire typer selv dog ikke denne typen.

Har bare gode erfaringer så langt med Shimano. Men sjekk ABU sine Casting-stenger også. Kanskje du finner noen som passer ditt fiske?

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse stengene du viser til (Tica) er for haspelfiske, d.v.s. meget hurtig og rask toppaksjon.

Det du skall sjå etter er stenger laget for multisneller eller på internatsjonalt språk: "casting" (ikke "spinning" for det er haspelfiske)

Er mye forvirring ute å går om benevnelsene på norske nettbutikker. Men akkurat disse stangmodellene er faktisk multiplikatorstenger. Både dreamtm.no og Sølvreven bruker benevnelsen "Haspelstang" om sine stenger beregnet for haspelsnelle, og "Spin stang" om stenger beregnet for multiplikatorsneller. Dette gjelder også for de to Tica stengene jeg linker til.

Ja dette er en stang for multisneller. Litt dyr syns jeg men, men.... Jeg kan dog rekommendere Shimanostengene, her fleire typer selv dog ikke denne typen.

Har bare gode erfaringer så langt med Shimano. Men sjekk ABU sine Casting-stenger også. Kanskje du finner noen som passer ditt fiske?

Har gode erfaringer med Shimano jeg også. Da jeg har en to-tre av de. Men 2 av dem er på "hytta" i Thailand, og den siste er en UL stang...

Ja den blir litt dyr den shimanoen...skal sjekke litt med ABU sine, men problemet er ikke å finne stenger. Problemet er å finne forhandlere i Norge som faktisk har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye bra til salgs i Norge av sjøørretstenger med trigger hvis en vil ha ei litt mykere stang. Berkley Signa Salmon er den beste av de jeg har prøvd. Stanga er klasset opp til 41g, men trives best med 10-20g. I dag er det bare haspelsversjonen av denne som står i Napp og Nytt, men jeg regner med at den fortsatt finnes i noen butikker.

Bortsett i fra Guideline LpXe 10' 8-28g er dette den beste stanga jeg har prøvd til litt lettere sjøørretfiske med multiplikator. LPXe 10' 8-28g er dessverre bare laget i et eksemplar med trigger så jeg måtte bygge om ei haspelstang for å få ei slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.