Gå til innhold
Fiskersiden

isen er på vei


hansi
 Share

Recommended Posts

Ble jo isfisket en torsk på 24 utenfor Telemarkskysten på 80-tallet husker jeg, men mye har som kjent skjedd med torskebestanden i Skagerak siden den gang. Ellers var jo makrellfiske i Kilsfjorden ved Kragerø en klassiker. Makrellen valgte heller å bli inne i fjorden enn å krysse en grunn terskel med iskaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Småtorsk(nydelig i panna) og en bitteliten hvitting idag. Bankefjorden, så og si trygt til Risøya. Aldri opplevd det før-

Hvor i Try Pero?

Er du med på røya en dag? Vet om et vann med pen size

Husk at småtorsken ikke kan være under 40cm.... :)

Ellers så frister en tur på isen etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, tok de to største og slapp resten.

Bor du i nærheten ?

Jeg må få røyepå isen, det hadde vært moro å fått en tur sammen med noen andre gærninger. Det er jo faktisk litt småsært å ville pilke smårøyer. Men jeg må lykkes!

Ikke nøye på str egentlig, men i det ene vannet fikk jeg på sluk- og det er et meget bra tegn. Vannet er krystallklart og tipper man vil kunne kikkefiske på røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på innsiden av "utløpet"/trangeste delen rett innenfor Ålo.

Ligger jo ikke særlig mye is på tarevannet enda da, men det kommer vel. Sist jeg var der var det ihvertfall flere åpne steder..... Er en del fin ørret også som frister der, men skal en del til før det fryser igjen. Har skaffet meg grunneiers tillatelse, så skal absolutt prøves ved anledning.

Hvor langt ut turde du bevege deg på bankefjorden? Fisket du i selve råka, på innsiden mot strendene eller landhovde siden? Vurderer litt å dra til snik i morra, men får se. Lurer også litt på rossfjord..... Noen som har vært der?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt hvor lang tid tarvannet trenger på å fryse. Men jeg vet om andre røyevann.

Bankefjorden er trygg til Mariahola rett før odden ved lande, du ser hvor den begynner å se tynnere ut.

Håper den holder seg.

Landekilen hadde tykk is, tipper 30cm+

Tarvannet burde jo være trygg i vikene?

Vet om et vann hvor jeg var med å få blank røye på garn- skal også være eller ha vært sik der.

Rossevann har jo også røye, mange bukter i sydenden og der burde det gå å få røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig tatt turen på isen i topdalsfjorden, var fint vær med bare -3grader men med litt vind så det kjentes etter hvert, det var litt overvann langs land så det ble litt vassing :D Det vare mange folk på isen alt fra motorsykler til drakekjøring isen var nesten 30 cm midt på fjorden så den var tykk nok den. Var en fin tur uten mye fisk, fikk ei kolje og en knurr, mannen på utsiden av meg fikk en bærepose med store makrell, stod som kubber nede i posen, halen stakk opp av toppen så de var ikke små. Han hadde fått en torsk på 11kg forrige uke så den er der ^_^ Her er noen bilder fra turen..

96948_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38770/96948.jpg

96949_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38770/96949.jpg

96950_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38770/96950.jpg

96951_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38770/96951.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut tidlig idag, gikk bare til Sponga. Kort ned fra der jeg bor, to min å gå og så er man på isen! Digg.

Etter noen hull uten napp smalt det til to ganger på balansepilken, begge forsvant i hullet og jeg ble litt irritert. Glemte å si at en hvitting tok med engang jeg begynte i hullet jeg mistet torskene i.

Løste dette med å bore tre-fire hull kloss ihverandre, litt jobb men da kommer fisken opp ihvertfall.

Så ble det to ok torsk, ca 1 kg.

Det napper igjen og denne gang er det en sjøørret. Kroka i treblen på balansepilken.

Ut med den.

Landekilen ga ikke noe særlig.

Flott å kunne hente matfisk så nærme!

Vi bor ganske flott til her i Norge....

Pass på, isen er ikke glad i vind og "mildvær"

Den er litt myk nå, men vurderer den som svært trygg allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ut tidlig idag, gikk bare til Sponga. Kort ned fra der jeg bor, to min å gå og så er man på isen! Digg.

Etter noen hull uten napp smalt det til to ganger på balansepilken, begge forsvant i hullet og jeg ble litt irritert. Glemte å si at en hvitting tok med engang jeg begynte i hullet jeg mistet torskene i.

Løste dette med å bore tre-fire hull kloss ihverandre, litt jobb men da kommer fisken opp ihvertfall.

Så ble det to ok torsk, ca 1 kg.

Det napper igjen og denne gang er det en sjøørret. Kroka i treblen på balansepilken.

Ut med den.

Landekilen ga ikke noe særlig.

Flott å kunne hente matfisk så nærme!

Vi bor ganske flott til her i Norge....

Pass på, isen er ikke glad i vind og "mildvær"

Den er litt myk nå, men vurderer den som svært trygg allikevel.

Greit å bo slik da, i topdalsfjorden er isen helt topp, den ligger nok lenge med de temp vi har nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder noen dager til! Det MÅ den gjøre! Og det gjør den nok.

Hvordan er str på hvittingene dere får der? Er det bare smått, eller slenger det halvkilos og større innimellom?

Eller villing som dere sier :(

Er det forresten like stor sjanse for rødknurr inne i Topdalsfjorden som i Byfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder noen dager til! Det MÅ den gjøre! Og det gjør den nok.

Hvordan er str på hvittingene dere får der? Er det bare smått, eller slenger det halvkilos og større innimellom?

Eller villing som dere sier :)

Er det forresten like stor sjanse for rødknurr inne i Topdalsfjorden som i Byfjorden?

DEt er mye smått av villing ja, tror den er like tallrik der inne ja, spesielt inne på den dype delen.En fiskerik fjord har det vært til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder noen dager til! Det MÅ den gjøre! Og det gjør den nok.

Hvordan er str på hvittingene dere får der? Er det bare smått, eller slenger det halvkilos og større innimellom?

Eller villing som dere sier :lol:

Er det forresten like stor sjanse for rødknurr inne i Topdalsfjorden som i Byfjorden?

Det slenger noen større villinger innimellom, men en del smått er det. Det er ikke fritt for knurr heller, men treffer du de rette plassene kan man få mye fin fisk.

Jeg har i tidligere år dratt opp torsk, kolje, sei, makrell og en og annen flyndre innimellom. Det er faktisk en ganske spennende fjord med ganske rikt fiskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.