Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Vestfold/Andebu kommune


Cheron
 Share

Recommended Posts

Noen som pleier å isfiske i vannene i Andebu kommune? Jeg bor på Høyjord, dvs, jeg er nyinnflytta her i bygda og har ikke rukket å gjøre meg all verdens kjent. Men vet om Merkedammen, Trollsvann og vannet bak Høyjord skole.

Dumt spørsmål, men er det fiskekort om vinteren også? På f.eks Merkedammen. Om det er fisk å få der på vinteren da?

Noen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nytt år

Når du spør etter slik info, så er det en stor fordel om du nevner hvilke transportmuligheter du har og hvor langt du er interessert i å dra. 

Fiskekort i Merkedammen på vinteren vet jeg ikke om, ,en det er ørret og abbor der, så det burde være mulig å få noe.

Det er i allefall abbor i mange av vanna i området, så noe vil du sikkert få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det var det jeg sikta til ja. det er mange ungdommer her inne som er for unge til å ha egen bil, så det var derfor jeg spurte. Da har du jo hillestadvannet og bergvannet innenfor rekkevidde. Der er det litt forskjellig å få, med abbor og gjedde som de vanligste. Nå er det i gang med fiske fra sjøisen i sandebukta også, det burde være innenfor rekkevidde. Når det gjelder det du egenflig spurte om så tror jeg det fiskes lite på de mindre vanna rundt i Andebu. Du må nesten prøve deg fram. Jeg kan ikke si ja eller nei, men jeg tror ikke det er fiskekort andre steder enn i merkedammen og grorudsvannet, da det er satt ut ørret i disse. du kan jo forsøke deg i Kodal, der vet de sikkert om det er noen form for fiskekort på bensinstasjonen der. Ser også at du fisker etter sjøørret. Jeg bor i horten, så du kan sikkert få noen tips av meg senere, når dette fisket starter for alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur til Sandebukta er ikke umulig nei. Er mobil jeg.. En kompis vil ha meg med til Lunde i Telemark og fiske der på isen. Må bare få meg noen skikkelig sko før jeg tar steget helt ut. Har aldri isfisket før da jeg er fra Rogaland og der har vi ikke vært bortskjemt med is om vinteren til tider...

Takker for tips om SØ når den tid kommer ;)

Tenker jeg prøver meg på Merkedammen og Trollsvann. I første omgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur til Sandebukta er ikke umulig nei. Er mobil jeg.. En kompis vil ha meg med til Lunde i Telemark og fiske der på isen. Må bare få meg noen skikkelig sko før jeg tar steget helt ut. Har aldri isfisket før da jeg er fra Rogaland og der har vi ikke vært bortskjemt med is om vinteren til tider...

Takker for tips om SØ når den tid kommer :D

Tenker jeg prøver meg på Merkedammen og Trollsvann. I første omgang

LUNDE???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det han sa plassen het. Ikke vet jeg hva han mente eller hvor det er, annet en at det er i Telemark :D

Har bodd der i 20år så jeg vet veldig godt hvor det er, lurer bare på hva dere skal fiske etter hehe. Røye i microklassen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bodd i Andebu på en stund men hadde som gutt mange fine isfisketurer til Askjemvannet i Andebu (grenser mot Stokke kommune). Her er det riktignok ikke ørret å få men bra med tryte og gjedde. Til førstnevnte var det pimpel og balansepilk som gjaldt, mens gjedda gjerne tok agn (småtryte eller det vi kalte "hisling", en mortliknenede fisk). En av de beste plassene er i utoset til elva, til høyre for og like ved "stranda". Men vær obs, isen kan være tynn der siden det er litt sig i vannet. Men med den siste tidas kulde skulle det vel være OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.