Gå til innhold
Fiskersiden

Verksvann og Ulvenvann, Dikemark


Bjørn Olav
 Share

Recommended Posts

Verksvann og Ulvenvannet Dikemark

29.12 Ute å sjekka isen for å se om det var trygt å ha med junior. Istykkelsen var i alle fall 15 cm, noe snø på isen men ikke plagsomt. Jeg var ikke ute før i halv ett tia. Tok vel ti stk abbor på lokkemeite på ett par timers tid, ikke all verdens størelse, men morro lell. Kaldt rundt 10 men fin sol, en bra start.

30.12 Ny tur med guttungen. Kaldt skikkelig kaldt. Guttungen fikk da prøvd den nye stikka si og dro opp en 3-4 stk, da var han førnøyd og ville hjem, så da blei det sånn.

02.12Verksvann måtte prøves på neste tur og nå ville ikke guttungen så jeg var ute i finværet aleine. Plassen jeg starta fisket ga meg sardiner og en fin mort med masse vite "vorter" på hodet. Tok en forflytting og fant abbor som var noe større uten at det sier så mye. Dro igang en stim men etter 12 14 stk på rappen frøys jeg noe så innforj... på finga så jeg måtte ta meg ei pause. Da var stimen gone men jeg hala vel ett par kilo på denne turen. Lokkemeite var metoden jeg brukte men jeg tror jeg hadde dratt mer på pimpel.

03.12 Ulven idag med guttungen, jentungen og jeg, ikke så galt kaldt rundt 10. Guttunge gjorde som han pleier og starta å hale i første hullet så jeg hadde ett svare strev med å få agna og få i gang jentungen med fisket. Før jeg hadde fått starta å fiske så hadde hun fisk på isen også, ikke så lite stolt over å ha klart alt alene.

Da var vel egentlig hun fornøyd med dagen og fløy mellom meg og guttungen hver gang det blei fisk. De lot fisking være fisking og overgikk til akrobatikk og forskjelig andre fritidsaktiviteter. Vi nappa opp 20+ på knappe to timer pluss ett skikkelig napp i en stolsekk og vott på en gang . Abboren var villig men ingen størelse i dag heller, jentungen fikk størst, jeg mest og guttungen den siste, alle fornøyd. Så var det rett opp til svogern for å la noen av kattene få ett godt fiskemåltid. Fersk fisk er altid godt sa jentungen og det har hun jo rett i.

Vennlig hilsen Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på Ulven nyttårsaften. Var skikkelig fart i abboren med noen fine(250grams saker) inni mellom. Gjedda glimret totalt med sitt fravær. Fikk vel en 40 abbor på 2 mann på en del timer, men da vi satsa litt på gjedda var vi ikke veldig aktive etter abboren så vi kunne dratt betraktelig mer fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tenkte jeg skulle teste semsvann og borte ved golfbanen i asker på torsdag/fredag igjen. Har en fadderunge på 6 år som er over middels ivrig etter å få være med på gjeddefiske så fort som mulig, men sliter med å finne ett vann med gjedde i innenfor rimelighetens grenser angående kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har vel aldrig fått noen specimen der, men det er artsrikt og ikke langt unna. Brodern har tatt abbor på godt over kiloen der. Problemet der nå er at noen meiteentusiaster har satt suter i vannet og det gjør at vannet er i endring. Jeg skal ikke gå noe mer innpå dette da det sikkert krever en anen tråd. Vanna er barnevenlig lett og komme til, lite gangtid, lett å komme seg i bilen igjen og det er stor sjangse for fangst både sommer og vinter. Når man har barn er det viktig og seff at det ikke er langt for meg å kjøre når det byr seg noen fritimer. Ørret er der og det er gjort studier av av denne storørret stammen. Jeg har dog aldrig fått noen. Rett etter isløsninga, to første ukene er vist best. Det er vel best egnet med båtfiske, kano eller lignende når det er isfritt da det er endel hus ned mot vannet og ellers mye siv og blekker osv. Avkroken har vel en oversikt på sidene sine om hva som finnes i vannene og antatt størelse for de som vil vite mer

Fiskehilsen Bjørn Olav

Som "meiteentusiast" føler jeg et behov for å korrigere deg Bjørn Olav. Suter har vært i dette vassdraget i mer enn hundre år. Dikemarksvassdraget har som veldig mange andre vann og vassdrag i asker en historie knyttet til uttak av is. Suter ble satt ut rundt omkring i nesten alle slike vann i asker for å holde vegetasjonen nede. Det har vært lite målrettet meitefiske etter suter i Dikemark da denne stort sett er av moderat størrelse her, men ålemeiterne har tatt suter der i mange mange år. Viktig å sjekke fakta før du på generelt grunnlag beskylder en gruppe sportsfiskere for miljøkriminalitet Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan opplyse at jeg fisket Suter i Verkensvann i begynnelsen av 80 tallet.

Så det å beskylde meite entusiaster skal du være litt forsiktig med..

Det har vært fangstrapporter av Suter fra alle Dikemarksvannene i bortimot 30 år nå.

Det jeg fikk beskjed om av gamlingene når jeg startet å fiske der var at fisken ble satt ut på 1700 tallet av isskjærere.

Dette var storindustri i Asker/Røykenområmdet på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tenkte jeg skulle teste semsvann og borte ved golfbanen i asker på torsdag/fredag igjen. Har en fadderunge på 6 år som er over middels ivrig etter å få være med på gjeddefiske så fort som mulig, men sliter med å finne ett vann med gjedde i innenfor rimelighetens grenser angående kjøring.

Du har jo fiskumvannet, bergs- og hillestad- og vikvannet, åletjern, og lautjern i grei kjøreavstand fra lier. Eventulet miletjern.. Steinsfjorden er vel heller ikke så ille langt unna og kanskje sikreste kort med tanke på fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg bare beklage min feil opplysning angående suter og hvordan jeg la det frem i forumet. Jeg bygget mine opplysninger på samtale med to stk for meg oppegående grunneiere i pensjons alder og div fastboende. Den ene grunneieren fisket noe med garn der og det gjorde to av de fastboende også. Da er det vel heller slik at det er andre forhold som har gjort at det har vært en oppblomstring av antall og størelse på suteren. Jeg kan vel ellers opplyse at jeg har fisket i disse vannene siden tidlig 80 tall og driver med med moderne meite om ikke i "proff klassen" Jeg vil nok en gang beklage og skal forsøke å få fjernet feilinnformasjonen.

Vennlig hilsen Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at suter blei satt ut er at den tåler det meste og blei mye brukt som matfisk før i tida. Var vel tyskerne som kom med den når gruvedriften dro til himmels her på berget.

Ellers ga turen til Semsvann ei lita gjedde på ca 800gram + 10-12 abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en dag på Brendsrudvannet(og utvider med dette rapporten litt, men det håper jeg Bjørn Olav tilgir meg for). Har desverre ikke bilder fra turen, men det endte med 2 gjedder på 2-2,5kg, 1 gjedde på ca kilon og ei halvkilosgjedde. 3 største på abbor og minste tok på pimpel. Ellers var det brukbar fart i abboren selv om den var vel småfallen. Så er ikke helt håpløst og fiske gjedde i overskya og lett snøvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved golfbanen i asker, det er 2 vann som ligger rett ved. Blir det som er i retning oslo, er ett vann til et par hundre meter nedover også. Bra mengder abbor og smågjedder, går visst også noen rugger der inne. Etter hva mosjonister har fortalt er det visstnok en liten, men storvokst ørretbestand også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fiska i disse vannene fra jeg var en neve stor. både med mark og dupp samt andre ting. Jeg har til dags dato aldri hørt om at det er ørret der. Tror ikke dere skal regne med å få noen. Hogstadvannet (som ligger ved Brandsrudvannet) var vistnok et godt ørretvann i gamle dager. Fisken har blitt betydelig mindre siste 20 år. vi fikk stor sørv ol der før, men nå er nesten alt smått.

Et annet tips er vannet i Heggedal. Der fikk vi gjedde på 1,5 kg og ørret på 1,1 omtrent samtidig en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.