Gå til innhold
Fiskersiden

Tekota 800LC


palkr
 Share

Recommended Posts

Er spent på å fikle litt med denne. Men jeg stusser over at det er snørefører på den. I 7- og 800 størrelsen leveres den med bøyle til å feste under stanga, så at det skal tåle store belastninger er det ikke mye tvil om. Men vil det virkelig holde i lengden på f.eks. kveitefiske med hard brems?

TEK800LC.jpg?size=original

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den holder i massevis. Det er sikkert velkjent Shimanokvalitet i godset . Bremser max 11 kg , også det bør være nok til de fleste praktiske formål. Det eneste jeg er betenkt over er telleverk og snørefører, jeg har hatt tilsammen 5 sneller med tellverk, alle er pensjonert nå med fastlåst telleverk. Må legges til at dette har vært rimeligere varianter enn denne Tekotaen. Utvekslingen er fin til kveitefiske. Den vil duge både til jigging og dorging og tipper du vilha glede av den i mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den holder i massevis. Det er sikkert velkjent Shimanokvalitet i godset . Bremser max 11 kg , også det bør være nok til de fleste praktiske formål. Det eneste jeg er betenkt over er telleverk og snørefører, jeg har hatt tilsammen 5 sneller med tellverk, alle er pensjonert nå med fastlåst telleverk. Må legges til at dette har vært rimeligere varianter enn denne Tekotaen. Utvekslingen er fin til kveitefiske. Den vil duge både til jigging og dorging og tipper du vilha glede av den i mange år :P

Takk for innspill :) Det ser ut som at telleverket er til å skru av snella. I så fall er det muligens enkelt både å ha self-service (evt midlertidig ta ut defekt innmat) og å bytte det ut.

Eneste minus slik jeg ser det er at det ikke er spakbrems. Men så er det vel egentlig en forvokst trolling-snelle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telleverket på Tekotaen min er i alle fall sikkert som banken. Fungerer alltid, og viser dybde mer eller mindre presist hel tida. En viss feilmargin er det i blant, men alltid innenfor det akseptable. :) Tekotaene blir også brukt endel under mallefiske i Ebro, og holder de til det holder de nok til kveite. Kjenner flere som foretrekker Tekota 600 til kveitefiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telleverket på Tekotaen min er i alle fall sikkert som banken. Fungerer alltid, og viser dybde mer eller mindre presist hel tida. En viss feilmargin er det i blant, men alltid innenfor det akseptable. :) Tekotaene blir også brukt endel under mallefiske i Ebro, og holder de til det holder de nok til kveite. Kjenner flere som foretrekker Tekota 600 til kveitefiske ;)

Høres lovende ut. Regner med at de som bruker 600 stort sett dorger? Har også gode erfaringer med Daiwa SG47LC. Men den blir litt for pinglete når lodd på 500g skal opp fra 200m dyp ;) Til dette bruket virker Tekota i 800 størrelse som et bra valg. Men er spent på den snøreføreren etter litt tids bruk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er helt klart et alternativ ja. Må vel innom en relativt stor amerikansk sportsfiskesjappe for å kunne sammenligne alle alternativene :P

Kofor ikke kjøpe en 800 uten telleverk hvis du ikke vill ha dette?

800 uten telleverk, link

Snørefører er laget av lavfriksjon-keramikk. Har evigt liv.

Vil kun være aktuelt å koble vekk telleverket hvis dette svikter og gjør at snella ikke kan brukes :D Persa nevnte at han hadde hatt 5 telleverksneller som alle måtte pensjoneres pga sviktende teller.

De som bruker 600 driver primært med shadjigger ;)

Så feil kan man altså ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre, kommer denne med telleverk i meter? eller kun fot??

Meter. Og... jeg har brukt min ganske mye de siste to åra, og telleverket fungerer fremdeles helt utmerket. Forskjell på telleverk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Shimano sin Asia hjemmeside at denne klassifiseres for "Light Game", mens f.eks. TLD15 klassifiseres som Heavy game.

http://fish.shimano.com.sg/publish/content/global_fish/en/sg/index/products/reels/game_reels0/light_game/tekota.html

Mens på USA siden skiller de ikke på samme måten.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.