Gå til innhold
Fiskersiden

Lodd til rigg


svenna
 Share

Recommended Posts

Det er to store forskjeller på disse typene:

1) den spisse, loddet med fiskeform vill ikke rulle ikring på dørken, kan være livsfarleg med et klot/kule som ruller i båten ved grov sjø. Fiskeformen ligg flatt på dørken.

2) den spisse, loddet med fiskeform vill ha mye mindre vannmotstand i trollingfart. Dette gjør at det ikke vill slepe for langt bakover och

en vill kunne beholde en greiere vinkel på wiren. (ikke noe stort etterslep). En kan også vinkle finnen noen grad slik at loddene vinkler litt

ut fra båten. Dette vill minke sjangsene for att loddene går i kvarandre når en svenger. Pga at avstanden auker mellom loddene vil det

være mindre risk med vase (beiten som går i kvarandre)

En tredje, ikke heilt uvesentleg ting er at et lodd som ligner på fisk også vill være som en lokke-fisk på lik nivå med flasher :wub:

En slik typisk lodd er Shark sine lodd som dessuten locker til seg fisk gjennom lydbølger.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fiskeformede lodd. Noen er tydligvis kjempefornøyd med Sharkloddene andre skyr dem som pesten. Han inntrykk av at flere sjøfiskere enn innsjøfiskere foretrekker Shark. Jeg går for de billigste fiskeformede loddene jeg finner, kjøpte fra fullpott.no sist jeg handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Wildwater.se solgte de, men fant dem ikke i webshopen nå. Du kan sikkert høre med Morten på trolling.no

Selv bruker jeg stort sett de flate fiskeformede. Mindre vannmotstand og mulighet for å spre loddene.

Hvor mye lyd Sharkloddene egentlig lager er jeg usikker på. Ellers er det jo en smal sak å klistre på noen flak med reflekstape på finnene på loddene.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken med Sharkslodd er den ruglete overflaten, så reflextape har nok ikke samme funksjon da denne overflaten er glatt.

Har kjørt med Sharkslodd, og joda de fisker de, men jeg kan ikke si at jeg får mere fisk på de en på de 6kgs seeberg loddene.

Eller kanskje jeg burde si det, for de her er mer en dobbelt så dyre, men de er stilige... sapphire blue :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte sammen med en. Felles frakt over atlanteren, men tro meg... de fisker ikke bedre en andre lodd.

Flere amerikanske protrollere sier det samme, også de som er "sponset" av Shark.

Men det skal ikke så mye til for å bli sponset av de ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg er en fersking i trolling sammenheng, jeg har netopp hatt min første dorgetur med dyprigg etter endelig å fått montert min første rigg. ´

Jeg oppdaget raskt at det ville lønne seg å støpe egne lodd og kjøpte 2 former fra cabelas.com, jeg har støpt et lodd på 6kg og malt det hvitt. Prisene på lodd dersom de må bestilles pr.post er jo vanvittige, et selvstøpt lodd kan du male i fargen du vil og sette på reflekser også.

Jeg dorget over noen grunne fjordterskler ca 6 meter, og ble forbauset over hvor nysgjerrige torsken ble på loddet, de var også helt uanfektet av båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget raskt at det ville lønne seg å støpe egne lodd og kjøpte 2 former fra cabelas.com, jeg har støpt et lodd på 6kg og malt det hvitt.

Hva fekk du betale?

Kunne vert kjekt hvis du ville postet et bilde på loddene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sette inn bilde når jeg kommer hjem fra jobb i nordsjøen neste uke.

Formene koster 60usd, i tilegg kommer norsk moms og frakt, det lønner seg ikke å la Cabelas sende det direkte hjem til norge, man kan handle billig fra USA ved å opprette en konto hos jetcarrier.com , da får man en amerikansk adresse hos dem, jetcarrier tar seg av papirmølla med moms og det hele og har gode fraktpriser, cabelas.com og fishusa.com har ofte kampanjer med gratis frakt i usa, da lønner det seg dersom særlig dersom man skal handle stort.

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/links/link.jsp?cmView=full&type=pod&id=0043894

husk å kjøpe øyer for feste av waier, jeg måtte fylle forma flere ganger før den ble full, hadde liten smeltepotte, så det ble litt ujevn finnish, men det bryr jo ikke fisken seg om:) neste gang bruker jeg større smeltepotte.

PS, husk å bruke åndedrettvern av riktig type (GASSFILTER) når man smelter bly, det er særdeles helseskadelig! og vernebriller!

Endret av Arvor230
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å gå over bekken for å hente vann. En flink gutt i Trøndelag har startet bedrift basert på støping av store blyemner, også dykkerlodd , trollinglodd, samt det som ønskes av store vekter

Wehlers Metal AS er navnet. Tlf. 97988786

http://www.w-m.no

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.