Gå til innhold
Fiskersiden

Da ble det som fryktet!


 Share

Recommended Posts

Kan det være dette?

Hvis 1 laks fanges, skal fisket opphøre, også etter sjøaure, inntil nytt fiskedøgn starter.

Ingen c&r Eller er allt som i fjor.?

Står vel ingenting om at C&R er forbudt. Bare at man bare får fange 1 fisk per fiskedøgn. Altså hva du gjør med den fisken er opp til deg selv, med de begrensninger som eller gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står vel ingenting om at C&R er forbudt. Bare at man bare får fange 1 fisk per fiskedøgn. Altså hva du gjør med den fisken er opp til deg selv, med de begrensninger som eller gjelder.

Da er allt som i fjor og legger merke til dette:

I Orkla, Gaula og Skauga er det gjennomført flertallsvedtak, og i disse vassdragene har den lokale fiskeforvaltning anledning til å fastsette egne fiskeregler hva angår kvoter i samråd med Fylkesmannen.

Ingenting er avgjort i disse elvene, vi får følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinær fiskesesong er fra 1. juni til 31. juli. (2 måneder).

I vassdrag hvor forvaltningsmålene er innfridd, er fiskesesongen opprettholdt som tidligere år, fra 1. juni til 31. august (3 måneder). Dette gjelder Teksdalselva, Orkla, Gaula og Nidelva.

Tipper det er dette det siktes til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er som tidligere, ihvertfall for Gaula og Orkla. Og man har i utg.punktet lov å slippe uti så mye laks man bare vil, og fortsette fisket samme fiskedøgn. Døgnkvote på 1 laks, drepes den er det game over. Og som før kan man selvsagt ikke fiske etter s-ø når man har tatt 1 laks. S-ø er også totalfredet i Orkla, Skauga og Gaula som tidligere. Men før sø-forbudet kom, så var det da heller ikke lov å fortsette fisket etter at 1 laks var drept. Man kunne jo risikere å avlive en laks til som evt. beit på kroken.

Tror nok Olsen 77 reagerte på at det nå også er døgnkvote på 1 laks i Nidelva, der er forandringen. Men jeg har enda ikke sett hva sesongkvoten blir. Og det skal bli spennende å se, blir det 5 eller 10 laks ?

Blir nok i utg.punktet 10 laks tipper jeg som før, men den lokale fiskeforvaltning i Gaula og/eller Orkla kan godt sette den ned til 5 laks pr. sesong.

Sesongen kan også bli innkortet hvis gytebestandsmålet ikke er oppnådd der det er 3 mnd. fisketid (Orkla og Gaula f.eks.)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de små elvene får 2 mnd. og det første jeg tenkte på var deg. Du er jo ivrig på disse utover sommeren. :P Vil det si at Hakkadalelva (you know) også får fredning i august ?

Jaja, Rigor, da blir det bare en "pinne" på kortet i Renna og bare å dra hjem da :) (tergehumør idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de små elvene får 2 mnd. og det første jeg tenkte på var deg. Du er jo ivrig på disse utover sommeren. :P Vil det si at Hakkadalelva (you know) også får fredning i august ?

Jaja, Rigor, da blir det bare en "pinne" på kortet i Renna og bare å dra hjem da :) (tergehumør idag)

Hmrpf, ja..jeg registerer dette, men det er ikke noen big deal.

Det som kan være litt irriterende da , er at fiskedøgnet fort kan være over etter de første kastene, hvis fisken er kroket stygt eller får hjerteattakk ala Nils Master`s berømte 1,5 kgs fra Gaula i fjor. Når det da ofte i mine tilfeller er snakk om slike "steikelaks", så blir det litt surt å labbe hjemover etter å ha gledet seg til et laaangt fiskedøgn. Statistikken viser at mange lakser på valdet jeg fisker på blir tatt i løpet av de første 30 minuttene av døgnet, siden strekningen har hatt fredning et lite døgn før fisket starter.

Jeg har mange ganger kjent på den snodige følelsen av å ønske å få på laks, men samtidig ikke, for da må jeg gå hjem...

Hehe...Jeg har faktisk unnlatt å kaste når det har gått laks også, for å ikke havne i uføre med rødt kort tidlig i døgnet....selvfølgelig har det ikke skjedd en dritt etterpå, og jeg har stått igjen med skjegget i postkassa.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige- jeg synes det er deilig med kvoten på land- da kan jeg slappe av med sigg og kanskje en forsiktig konjakk langs elva, ta bilder, plutselig legger jeg merke til detaljer som markjordbærene ovenfor gapahuken..... takke meg til en laks i treet :D

Årsaken kan være at vi er litt mere bortskjemt, og pleier å få laksen litt raskere enn deg :D (bare terging)

Men det er pussig det der, før man kommer til elva er adrealinet på topp. Og stressfaktoren rimelig høy hvis man blir hemmet av en drøss med treige bønder (traktorer) på E-6 (!). Som sinker en stakkars fisker så han ikke kommer til elva si fortere enn svint når det går rapport om et svææært storlaksflak. Jada, sykkelrittet Tr.heim-Oslo er en av stressfaktorene mine. :P Men når man endelig er kommet nede ved elvebredden, og har alt fiskeutstyret klart, da er det ingen hast med å kaste uti heller. For da er man der. Og spesielt hvis det er lite folk der man skal fiske, da tar man det piano og nyter stillheten ved elva før man begynner. Det er dette som er drømmesituasjonen, at man i ro og mak kan gå over med forskjellig redskap på et strekk, og vite at det ikke har vært fisket over på en god stund. Og det er som du sier kis, det er mye å se på langs elvebredden, og et rikt dyreliv. Pluss noen badenymfer fra lokale strøk hvis varmen blir for intens for oss fiskere. Man har alltid en grunn til å dra til elva, samme hvor mye tørke og varmt det er :P

Jeg har fått de fleste laksene tidlig på morran de siste årene, og jeg synes det er helt greit. Man skal aldri klage når man får en laks, uansett om man tar den etter noen minutter. Er man ikke fornøyd er det bare å sette den uti igjen. Og mange tar ikke sjansen på det, for da er det typisk at de ikke får flere. Men det er enorm stor forskjell på juni (storlaks) og juli der man evt. tar en smålaks som blør ihjel klokka 04:00 på morran. Og man kan ikke fiske før midnatt (de som har ukes/sesongkort). Det er kjedelig, særlig for de som har reist langt. Når jeg tar en storlaks tidlig om morran evt., så koser jeg meg resten av dagen. Og gleder meg til neste natt. Og det er på en måte deilig å slappe av fremfor å fiske i mange timer, for det merker ihvertfall jeg på kroppen (sikkert alderen). Blir jo mye spandering, og sosialt samvær også da :) Og når man fisker om natta eller tidlig morgen så er det godt å sove utover formiddagen, med storlaksen sin på netthinna. Fremfor å stå og harddænge nede ved elva med rødskutte øyne og verkende rygg.

Men, det er klart at når det går bra med storlaks, så hadde det jo vært moro med ett par timers fiske ihvertfall, hvis man tar en storlaks tidlig :P

Første uka i fjor og året før ble det nok litt "stusselig" for meg. Tror jaggu ikke det ble en time fisketid i snitt pr. døgn engang. Og da var det ikke særlig artig å sitte hjemme og glane på at naboene klippet plena.

"Luksusproblem".

En ting er sikkert, det fines ikke trivelig å fiske når man er sliten eller trøtt. Man skal stortrives når man fisker, for da er man i paradis. Alt skal være perfekt, og da fisker man mye bedre også. Og mere avslappet. Å øke frustrasjonsnivået for hver time man fisker uten å kjenne laks ser jeg mange gjør. Og de kan gå i 3 døgn uten søvn. Og det lukter gammeldass av fiskerne :angry: Tror jaggu laksen også kjenner denne lukta (blandet med stresshormoner) he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige- jeg synes det er deilig med kvoten på land- da kan jeg slappe av med sigg og kanskje en forsiktig konjakk langs elva, ta bilder, plutselig legger jeg merke til detaljer som markjordbærene ovenfor gapahuken..... takke meg til en laks i treet :angry:

Det blir litt annerledes for oss som bor ved elva vet du.......

Sesongen er 90 dager. 90 dager vi venter i lengsel på i 9 lange måneder. Om vi da i verste fall bare skulle få fiske i 5 av de dagene, enten fordi vi er prinsipiellt i mot C&R, eller fordi noen fisker ikke bør/kan gjennutsettes. Ja da hadde det blitt en stusselig sommer i Gauldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt annerledes for oss som bor ved elva vet du.......

Sesongen er 90 dager. 90 dager vi venter i lengsel på i 9 lange måneder. Om vi da i verste fall bare skulle få fiske i 5 av de dagene, enten fordi vi er prinsipiellt i mot C&R, eller fordi noen fisker ikke bør/kan gjennutsettes. Ja da hadde det blitt en stusselig sommer i Gauldalen.

Ja grøss og gru.....45 turer må være et absolutt minimum :angry:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.