Gå til innhold
Fiskersiden

Snø i nedslagsfeltet


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Fryktet det verste, hvor ble det av snøen i vinter ? Skulle vi få krympelv tidlig i juni ? Men de som lurer, frykt ikke lenger. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, velger det første. For itteno er så gæli at det er godt for noe. Det snør i bøtter og spann i Midt-Norge, og det ser ut for at det blir rikelig med snø oppe i Gauldalen i år også ;) Siste uke har det snødd like mye som "mot normalt" en måned !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hæææ !

Se på met.no :) Kommer jo drivende snø innover fra Møre hele tiden. Har gjort det i mange dager nå. Og det er unntakstilstand i Sunndalen. Denne "dritten" (unnskyld: gavepakken) kommer østover og stopper ikke før det når fjellet (Røros).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pessregn og plussgrader på høyfjellet fra neste uke og te midten av april. Tropevarme i slutten av april og halve mai, og da går siste rest av snødepoet rett i fjorden på et blunk. 40 kubikk i Gaula nedstrøms Lundesokna den 1 juni 2010

mvh. Snåsakaill`n

Edit: neste post blir nr 1000, så den må jeg spare til en panser fjellrøyerapport eller noe i den duren

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pessregn og plussgrader på høyfjellet fra neste uke og te midten av april. Tropevarme i slutten av april og halve mai, og da går siste rest av snødepoet rett i fjorden på et blunk. 40 kubikk i Gaula nedstrøms Lundesokna den 1 juni 2010

mvh. Snåsakaill`n

:) Har ikke noe å si, sende ett par tusen mann til Nidelva æ da :-)

Men det er verre med marken, lurer på når den våger seg opp, he he. Jada h1rik, ikke bli overrasket om du ser en gråstengt rev i hagen din og omkringliggende terreng uti april/mai.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke :thumbsup:

Men i år frykter jeg stor isgang, hva vil skje med bunnen i elva nedover hvis det skjer. Kommer til å rasere flere vald tipper jeg. Sist det skjedde hadde vi også en kald vinter, men årets vinter tar kaka ! Alt avhenger av værforholdene fremover i april. Ikkje bra disse isgangene for yngel og rogn heller. Laksens verste fiende dette hvis vi tenker på fremtidige generasjoner. Husker sist det skjedde, metertykke isblokker og issørpe som skurte nedover fra Gaulfossen og raserte elveørene nedover, og bunnen i elveløpet. Det så ikke pent ut.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis værmeldingen stemmer denne uka og ut i den neste ,så kan det bli flom mange steder.

Ser det er meldt regn nå ei hel uke fremover,27 mm med regn +5 grader på torsdag her på nordmøre ,

det blir saker det når det ligger 1 meter snø fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke ;)

Men i år frykter jeg stor isgang, hva vil skje med bunnen i elva nedover hvis det skjer. Kommer til å rasere flere vald tipper jeg. Sist det skjedde hadde vi også en kald vinter, men årets vinter tar kaka ! Alt avhenger av værforholdene fremover i april. Ikkje bra disse isgangene for yngel og rogn heller. Laksens verste fiende dette hvis vi tenker på fremtidige generasjoner. Husker sist det skjedde, metertykke isblokker og issørpe som skurte nedover fra Gaulfossen og raserte elveørene nedover, og bunnen i elveløpet. Det så ikke pent ut.

SÅ HVIS DET BLIR MYE VANN SÅ BLIR DET BIL VASK IGJEN DET DA :dribble:

17032010084166218ee1196b43be95.jpg?98

Gode minner det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ HVIS DET BLIR MYE VANN SÅ BLIR DET BIL VASK IGJEN DET DA :)

17032010084166218ee1196b43be95.jpg?98

Gode minner det

Ja du husker vel at jeg tok den første på valdet allerede på dagen etter (åpningsdagen) :)

Elva blir aldri for stor, en plass må jo laksen gjøre av seg også. Og det er lettere å finne den når det er storflom ;)

Hvis man har feitmarssssk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har ikke noe å si, sende ett par tusen mann til Nidelva æ da :-)

Men det er verre med marken, lurer på når den våger seg opp, he he. Jada h1rik, ikke bli overrasket om du ser en gråstengt rev i hagen din og omkringliggende terreng uti april/mai.

Hah! i og med at plena blir bar neste uke, så starter også vaktholdet neste uke.. Har en deal med natteravner som kan bli veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheter for at Selbusjøen renner over til våren da skjønner jeg. Kan bli litt påfyll av fin ørret i øvre deler av Nidelva da.

Jaaaaa, spesielt der vi var i høst :dribble: Er noen sluggere der når det blir fint driv fra Selbusjøen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen for regulerte elver som Orkla, Nidelva og Stjørdalselva er at magasinene er så tomme. Mye av snøen som kommer nå skal derfor først fylle opp magasinene før det blir noen flom.

Og hvor gunstig/ugunstig er egentlig isgang for en elv? I regulerte vassdrag er jo fraværet av is ofte noe av problemet. Og isgang kan jo og føre til at grus som er samlet opp på land blir ført ned i elva. Så ikke vet jeg. Og det være vi har akkurat nå kan jo og føre til at vi får en forsiktig issmelting fremfor en plutselig kjempeisgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen for regulerte elver som Orkla, Nidelva og Stjørdalselva er at magasinene er så tomme. Mye av snøen som kommer nå skal derfor først fylle opp magasinene før det blir noen flom.

Og hvor gunstig/ugunstig er egentlig isgang for en elv? I regulerte vassdrag er jo fraværet av is ofte noe av problemet. Og isgang kan jo og føre til at grus som er samlet opp på land blir ført ned i elva. Så ikke vet jeg. Og det være vi har akkurat nå kan jo og føre til at vi får en forsiktig issmelting fremfor en plutselig kjempeisgang.

Ja alt kan skje, avhengig av været fremover nå. Får håpe på en myk overgang til våren. Dette med voldsom isgang har jeg sett en gang i Gaula. Jeg var 3 mil oppe i elva da jeg fikk oppleve at "proppen" gikk litt lenger opp i elva. Det var litt av et syn ja. Det var bare å springe i hui og hast langt vekk fra gufset fra elva. Og valdene nedover fikk gjennomgå. Til det verre. Jeg tenkte på yngel og rogn under denne suppa, som skurte nedover. Jeg tror nok slike isganger gjør voldsomme skader på lakseyngel og rogn som enda ikke er kommet opp fra steinene. Men nå er det mye fin grus i nedre deler av Gaula igjen, og det er mange gytegroper der. Noe som tok mange år etter storflommen i 1995, da bunnen var mere sand, leire og mudder enn gytegrunn. Men det er som du sier, en naturlig avrenning av elv er nok på lang sikt bedre, enn ei regulert elv der de struper elva til et minimum.

Greit å få "blåst" bort litt alge i bunnen av og til på flommene eller høy elv :thumbsup: Og kanskje har det en en god virkning på parasitter hos fisken. Husker min farfar var så fly forbanna på disse reguleringene i Nidelva på 70-90 tallet da han levde. Det ble en oppblomstring av marklignende dyr (parasitter) ved brystfinnene på ørreten ovenfor fossene i den lakseførende delen. Pga. at elva ikke fikk rensket seg skikkelig i den grad det gjorde tidligere. (Ifølge ham som hadde fisket tørrflue i Nidelva siden 20-tallet var dette årsaken til parasittene).Og elva fikk oppblomstring av alger på bunn pga. for stabil og lav elv på sikt. Går ikke an å slenge søkket uti Nidelva idag, uten å få en dose grønske på opphenget for hvert kast :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildværet har satt inn for fullt i Midt-Norge. Vil vi få tiårets isgang i Gaula ? Frykter det kan skje ja. Stjørdalselva er igang nå ser jeg:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7058229

Er ikke godt å være lakseyngel eller rogn ute i suppa her.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildværet har satt inn for fullt i Midt-Norge. Vil vi få tiårets isgang i Gaula ? Frykter det kan skje ja. Stjørdalselva er nå igang nå ser jeg:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7058229

Er ikke godt å være lakseyngel eller rogn ute i suppa her.

Det har regnet i natt og i hele dag, til tider tildels kraftig nedbør. I skrivende stund peker alle grafer mht vannføringen i Gaula rett til himmels.....så nå spørs det om proppen brister og isgangen setter i gang. Kan være at endel vald blir (kraftig) endret også mht dette, tiden vil vise om f.eks. "Apeberget" på B/L er historie.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at endel vald blir (kraftig) endret også mht dette, tiden vil vise om f.eks. "Apeberget" på B/L er historie.... :lolu:

Det ER historie allerede. På mitt vald og valdene nedenfor (Ja Løberg like ovenfor også for den saks skyld) er det mye sand og grus. Og disse valdene er stadig i forandring. Mye større forandring her enn lenger opp i elva. Lenger opp, større steiner, ganske så naturlig. Så alle hotte plasser varer enten ett eller noen år. Men det pleier å gå endel både tamme og ville rever i området uti april/mai, helst før snøsmeltinga har satt igang for fullt ;)

Og da sjekkes de nye plassene med argusøyne. Og som regel er det snakk om bare noen få meter på valdet som kan være såkalte "frimerker" ;)

Så jeg vet ikke hva du sikter til Veg, he he. Man skal helst være litt på forkant når startskuddet går.

-"Kor ska du fesk hen nå Silver" ?

-"Jeg tror jeg prøver rulletten først jeg".

Noen som tror meg, neida, jeg har skumle planer. Skal bli heeerlig å få litt revefråde igjen :blush: Laksefiske er og blir noe lureri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tror meg, neida, jeg har skumle planer. Skal bli heeerlig å få litt revefråde igjen :lolu: Laksefiske er og blir noe lureri.

he,he tror at det blir en merkelig start i år, du skal se at det er noen andre plasser som kommer til sin rett i år,Tror nok at 1 plass blir knall :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det pleier å gå endel både tamme og ville rever i området uti april/mai, helst før snøsmeltinga har satt igang for fullt :)

Og da sjekkes de nye plassene med argusøyne. Og som regel er det snakk om bare noen få meter på valdet som kan være såkalte "frimerker" :wub:

Vi burde vel ha fått en regelendring og kraftig innskjerping snart, for galt at smoltfiskere skal invadere vald lenge før sesongen starter og skape uro for sine artsfrender der ute i elva i en sårbar periode. :camp:

Fra spøk til alvor, ser ut som om vannføring har stagnert litt nå og er på retur (enn så lenge)...og siden vi snakker om befaring: Noen som har vært oppover og sett på forholdene nå?

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.