Gå til innhold
Fiskersiden

Snø i nedslagsfeltet


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fryktet det verste, hvor ble det av snøen i vinter ? Skulle vi få krympelv tidlig i juni ? Men de som lurer, frykt ikke lenger. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, velger det første. For itteno er så gæli at det er godt for noe. Det snør i bøtter og spann i Midt-Norge, og det ser ut for at det blir rikelig med snø oppe i Gauldalen i år også :D Siste uke har det snødd like mye som "mot normalt" en måned !

Nå er det snø igjen min venn.har mindre bil nå så jeg må være sikker på at jeg ikke blir blaut :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka si sølvreven da.vist vi får en varm vår kan det bli som i 2003 da. og da er vi vel avhendig av rengn da.

He he, æ e da itj nåkka spåmann :thumbsup:

Men det er nå naturlig at hvis det blir langvarig varme utover våren, så Må man ty til regndansen igjen. Nå er jeg mest opptatt av den snøen som er på vestsiden av Gauldalen. Den som sola ikke får så godt tak i (skyggesiden). Og det er helst der de store fonnene ligger. Jeg tror det er sånn omtrent en normal vinter oppi der. Det kom endel snø for ikke lenge siden. Kald mai, og jevn og lun juni, da tror jeg vi får nok vann de første 2 ukene i juni. Men får vi 2003-sesongen om igjen, med 9 grader og "liten" elv den første uka, ja da kommer jo laksen litt senere da :D

Og vi lokale rever som lusker over isen bor jo ikke langt unna, fråde, fråde.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Godt nytt, for oss som vil ha litt vann i elva de første ukene i juni :rolleyes:

http://www.adressa.no/

Det har ikke vært noe snøsmelting å snakke om enda i hverken april eller til nå i mai. Rekordkald vår sørger for det.

Våknet til litt snø på Heimdal også idag :thumbsup: Men jeg tør ikke lenger si til naboene at dette er et velsignet vær :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå hvordan står det til i er det mye snø igjen innover dalen

men selv om det er en svært sen vår, det er vel ikke spesielt mye snø likevel? Det var ihvertfall relativt lite snø i tydal når jeg var der for et par uker siden, selv om altså våren var sen. Og siden jeg var der har det vel stått omtrent på stedet hvil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja.dette er godt nytt.ønsker litt bra vannstand de første dagene jeg ;):thumbsup:

Bra for en ting, men dårlig igjen for en annen ting :rolleyes: Det skal mye til for at en laksefisker skal være 100% fornøyd, der alt er perfekt. For kald elv, for varm elv, for liten elv, for stor elv, for dårlig sikt i elva, dårlig oppgang av laks, laksen biter ikke etc. etc.

Akkurat nå er det "negative" at det har vært svært få muligheter de siste 4 uker til å plukke mark :blush: Doggis og kulde er en dårlig kombinasjon.

men selv om det er en svært sen vår, det er vel ikke spesielt mye snø likevel? Det var ihvertfall relativt lite snø i tydal når jeg var der for et par uker siden, selv om altså våren var sen. Og siden jeg var der har det vel stått omtrent på stedet hvil?

Nei det er nok under det normale ja, så denne kulden på våren i år er en velsignet gave til oss som fisker i Gaula. Men uansett hvor lite snø det er i fjellene så vil Gaula gå stor i mange dager, kanskje 2 uker i juni hvis det snur om og blir varme igjen. Gaula har jo så stort nedslagsfelt, og det er helst de store områdene i Budal/Kotsøy og sørover mot Ålenfjellene som gjør det store utslaget.

Elva har jo bare ligget på kanskje 70 kubikk i snitt siden mars, og det tror jeg ikke jeg noengang har opplevd såpass langt uti mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker med gru tilbake på storflommen i 95. Forholdene begynner å ligne faretruende. Iskald mai med null snøsmelting og omslag til tropevarme med innslag av regn i månedsskiftet........

Elva ble kraftig rasert i nedre deler det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut en videosnutt snart fra åpninga i 1995. Jeg fisket på Lundamo da, og det var grøss og gru når vi kjørte over Lundamobrua på vei til valdet :)

Like før pillarene ble vasket vekk og at elva tok hele brua. Når det så ut slik her, grøsser når jeg tenker på hvordan det så ut enda lenger ned. Det dampet bra nedover dalen da ja, og det kom et kuldegufs fra elva. Aldri sett så fart på elva som da. Men dette året hvor regnet satte inn like før åpningsdøgnet var det ganske så mye snø i fjellene. For den aller første laks på vårt vald (som selvsagt jeg tok) var ikke før langt uti den tredje uka i juni ! Først da begynte elva å synke og være fiskbar igjen. Husker at vi måtte evakuere alle vogner og hytter fra platået og bort til åkerkanten til bonden, og der vogna vår stod, der hadde elva gått en halv meter oppe på stammene på grantrærne inne i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vann var det da gutter

Tror det var over 1100-1200 kubikk. Ett problem var at det var så langvarig også, det var helt vilt de første 2 ukene ihvertfall, så elva fikk god tid til å skure bunnen og ødelegge vald. Det var jo etter denne flommen at det såkalte "Smutthullet" ble dannet på B/L. Det gikk ikke mang en laks forbi der de første 3 ukene, og fortvilte laksefiskere i hopetall valfartet til B/L for å prøve å få stoppet galskapen, med krøking og sliting av liner i stor stil. For det var rimelig hard strøm på Smutthullet akkurat da, så 70-80 % av laksene ble nok revet eller slitt av. Jeg kjøpte døgnkort på B/L (der jeg fisker nå) lenger utpå sesongen, og det var som å vade ute på en hengemyr. Blaut leire, sand og mudder var alt som var igjen på bunnen.

Her er Gaula anno 1995. Jeg var vel en av de få som ikke klarte å dy meg, og prøvde noen kast med feitmarken uti suppa. Stod det laks i hølen vårres (kunne godt stå 30 storlaks der før flommen, ikke så uvanlig) var det gode muligheter på flom. Laksen trakk inn i kanten rett ved der vi hadde vogna. Og 15 kilosen stod på 30-50cm. dybde. Vi kunne se storlaksen tøffe forbi vaderne våre under flom. Har ofte tatt storlaks der på 6-800 kubikk, var faktisk best da på mark på spesielle plasser på valdet.

Men dette året var det bare å gi opp, elva var kanskje 3-400 kubikk for stor :) Til og med for feitmarkens venner.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

voldsom den flommen i 1995, men situasjonen nå er vel helt annerledes selv om det er en sen vår, fordi snømengdene nå er bare en brøkdel av det de var for 15 år siden. Og tenk at det er så lenge siden. Hvor fort tiden går! For øvrig mener jeg å huske at Gaula kulminerte på ca 1350 kubikk/s i 1995, som er omtrent det dobbelte av normal vannføring i Glomma gjennom Øyeren! Glomma kulminerte for øvrig på ca 4100 kubikk/s, den klart høyeste vannføringen siden 1789. Det største problemet med denne flommen i Gaula ut over at fisket ble ødelagt i begynnelsen av sesongen var at den dro med seg så mye løsmasser som dekket til befruktede laks og ørretrogn, og kvalte disse. Dette ødela nesten en hel årgang med laks og ørret i Gaula. I Glomma hadde vi for øvrig et fenomenalt fiske i de første par ukene etter flommen i 1995. Fisken var skrubbsulten etter å ha stått og sturet i gjørme i ukevis, og vi fikk noen utrolige ørretfangster i Østerdalen. Men den samme effekten får man vel ikke i en lakseelv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt oppe er elva da ,står den over e-6 noen steder da, eller

jeg har vært det på 950 kubikk og det var mye vann

Nei, E-6 berger såvidt, fra Støren og ned. Mulig det rant litt over E-6 her og der, jeg tror det gjorde det på Ler bl.a. men det var ikke noe problem. Men det spørs på Sokna ned til Støren hvor stor den er (sideelv). Skal mindre til før det renner vann og grus over E-6 der oppe. E-6 går jo ikke oppover Gauldalen mot Røros. Jordene nede på Melhus var iallefall oversvømt enkelte plasser. Det var den første dagen i juni at Gaula var på sitt høyeste, det var da det var full panikk oppe hos oss og andre steder. Klippet mitt viser også at elva har sunket over en halvmeter fram til 2/6. Vannmerke på grana der vannet gikk 1/6, pluss enda litt lengre opp. Så den var nok over 1300 kubikk på åpninga ja, og sank litt ned andre dag, og forble omtrent på det nivået leeeenge :blush: Det måtte være lite storlaks lenger opp i elva dette året, for ellers er jeg overbevist om at det ville blitt flere laks frem til St.Hans også på flommen. Vi ville jo alltid ha flom der oppe, da all laksen på 2km. fiskestrekk trakk inntil et lite knippe "frimerker" som vi sjekket med jevne mellomrom. Men vi så ikke en spol, og kjente ikke en spol før uti den 3dje uka. Og det var lite med storlaks i elva da også. Lakseinnsiget av storlaks kom for fullt den 3dje uka nedenfor, det så vi på B/L da fiskere drev og slet på storlaks døgnet rundt der nede, etterhvert som de kom opp stryket. Det jeg lurer på er om mye av laksen som har begynt å gått på elva rett og slett snur og flykter til sjøen igjen, når flommen blir for intens ?

Vi har jo ofte sett at laks ovenfra har kommet ned til valdet vårt (fra Gaulfossen etc.) i juni når elva øker opp mot 5-7oo kubikk og er iskald. Det blir rett og slett for voldsomt oppe i Gaulfossen, og ingen rolige plasser laksen kan roe ned på den iskalde elva. Så den bakker ned til bredere elv og de litt roligere og dypere hølene på valdene nedenfor. Det var i 1996 bl.a. vi fikk erfare det, de på Måsøra nedenfor oss hadde ganske labre fangster, men vi like ovenfor hadde fabelaktige fangster. Likeså på de få valdene mellom oss og Gaulfossen. Og slik holdt det på kun fram til rundt 22. juni, så ble det totalt stille. Og ikke en eneste laks hadde lus. Vi fisket altså på et svært flak som bikket seg opp og ned etterhvert som elva gikk jo-jo.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å småfrykte en flom her nå på åpninga. Hvis varmen skulle sette inn siste del av mai. Gaula har jo gått på bare ca. 70-80kbm/s i snitt de siste ukene og det er meget langt under normalsnitt. Har tittet på snittet de siste 4 ukene siden 2000 og det har ligget på rundt 250kbm/s. Så denne massen skal uansett ut i fjorden, med små avvik, avhengig av hvor mye snø det er.

Så hvis alt dette vatnet skulle renne i Gaula f.eks. de siste 14 dagene i mai, så måtte elva hver dag etter medio mai gå på ca. 420kbm/s. for å opprettholde samme snitt. Minus litt uttrørking pga. vind/sol etc. Så jo lengre varmen lar vente på seg, jo mere sannsynlig er det at vi vil få en flom som vil vare en stund. Sånn som elva er nå, så tror jeg nok at mye av laksen som går på elva i mai, vil gå rett forbi Gaulfossen og videre oppover dalen. Er jo ganske mye laks som pleier å gå nå og utover, som normalt stopper i Gaulfossen og befinner seg i nedre deler pga. mange hundre kubikk og iskald elv. Spørs om det blir bedre fiske ovenfor Støren de første ukene i år ja. Historisk lav elv de siste 14 dager i mai er heller ikke det beste for fisket i nedre deler, da mye av laksen går raskt forbi og er lenger oppe i dalen de første dagene i juni. Og stiger elva voldsomt da, må man helst vente til den går ned igjen eller stabiliserer seg for å få nye laks på elva.

Egentlig bra at kulden holder såpass lenge på snøen, slik at vi får nok vann de første ukene i juni. Men jeg håper ikke værgudene slår på en bryter i slutten på mai, så alt kommer på en gang, som det gjorde i 1995 ;) Ideellt er småjo-jo-elv fremover i mai nå, fra 100-400 kubikk. Sånn passe for å terge storlaksen på elva, og nok til at den siger langsomt oppover. Og slakker ned hver gang elva går opp litt. Så har vi den der allerede på åpninga og dagene fremover :fish:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med værmelding for helga som sier 17 - 18 grader oppe i Haltdalen, så vokser nok elva til 300 - 500 m3 i løpet av kort tid. Det vil nok lokke fisk på elva ganske raskt, så får vi se om vannstanden holder seg frem til 1. juni.

Det er meldt kaldere igjen til uka, så det blir nok litt jo-jo som Reven skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.