Gå til innhold
Fiskersiden

Snø i nedslagsfeltet


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ventet Mao, var varmt igjen idag. En dag må jo varmen komme til Trøndelag også, men bra at den kom seint så det blir noe vann igjen til i juni. Men det er heldigvis meldt kaldere igjen mot helga :rolleyes:

det høres bra ut men her i løten er det faktisk 18 grader nå...Hallo

å som jeg gleder meg til Gaula tur nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres bra ut men her i løten er det faktisk 18 grader nå...Hallo

å som jeg gleder meg til Gaula tur nå

Nei du sier ikke det ! Jeg gruer meg jeg, stå og denge oppi elva, verking i rygg, hofte og armer ! Trøtt og sliten, med altfor mye ensformig kost. Mye bedre å sitte hjemme og grille synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier ikke det ! Jeg gruer meg jeg, stå og denge oppi elva, verking i rygg, hofte og armer ! Trøtt og sliten, med altfor mye ensformig kost. Mye bedre å sitte hjemme og grille synes jeg.

hehehe.vi kan jo grille litt vi, nede ved elva og se på alle som fisker etter laks. :rolleyes:

vi er jo tross alt på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Gaula er ferdig med vinterdvalen igjen, slowly i starten men det tar seg vel opp om 2-3 uker:

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0122.00009.000/index.html

Ikke så mye snø i fjellene som i 2000, da det var usedvanlig mye. Men jeg tror nok (har sett) at det er et stykke over snittet de siste 10 år :rolleyes:

Nå er det ikke på fjellet det meste av snøen vi får i juni ligger da egentlig. Mange ser etter dette, og ser mange bare rabber når de flyr over hvert år. Mye av snøen oppe på toppene er jo også blåst bort. Har vært mye vind i vinter ! Men snøen som ligger spesielt på vestsiden oppover Gauldalen, store fonner, de er det nok en god del av i år. De smelter sist, og de får vi i juni :thumbsup:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det som om ting begynner å skje i Gaula også...... :)

"Isen har pakket seg tre kilometer oppover elva mellom Ler og Kvål, og danner i enden en mannshøy demning i 30-40 meters bredde."

Var faktisk en tur oppe i Gaula i dag i finværet, og mens jeg var der så jeg tegn på begynnende isgang, det buldret og braket skikkelig da mengder med is satte seg i bevegelse og stoppet i propper der det var hindringer. Det smalt også skikkelig da isen som lå på rolige områder av elva sprakk opp pga presset. Nesten litt utrivelig, men samtidig et tegn på at sesongen ikke er langt unna :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tsunamivarsel i Gauldalen !

Farsken, nå går det mye vann unna. Vel tidlig synes jeg :) Blir vel gjerne enda en rekord nå, nedbørs- og varmerekord. Er jo meldt utepilsvær fremover. Har vært nok av rekorder i vinter i alle kategorier :blush: Kuldebølgen i vinter gir nå sitt utslag i Gaula ja. Mye tjukk is som raserer bunnen nedover og røsker opp rogn fra grusen pluss tar knekken på mang en yngel.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1620873.ece

Og grafen går rett til himmels nå !

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0122.00009.000/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsunamivarsel i Gauldalen !

Farsken, nå går det mye vann unna. Vel tidlig synes jeg :) Blir vel gjerne enda en rekord nå, nedbørs- og varmerekord. Er jo meldt utepilsvær fremover. Har vært nok av rekorder i vinter i alle kategorier :blush: Kuldebølgen i vinter gir nå sitt utslag i Gaula ja. Mye tjukk is som raserer bunnen nedover og røsker opp rogn fra grusen pluss tar knekken på mang en yngel.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1620873.ece

Og grafen går rett til himmels nå !

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0122.00009.000/index.html

Ja fortsetter dette i samme tempo så kan det bli tidlig god oppgang i gaulfossen i år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fortsetter dette i samme tempo så kan det bli tidlig god oppgang i gaulfossen i år.....

Ser ut som du skal få rett :thumbsup: Våren har startet rekordtidlig i år. Varmeste april i Trøndelag siden 1788 ! Så nå går det mye vann unna i Gaula. Og kan hende blir det fin vannføring siste uker i mai, og laksen dundrer opp Gaulfossen. Jo mere smeltevann som kommer nå, jo større sjanse for mindre smelting i mai. Og litt høyere temp. på elva også i mai. Får bare håpe at bare loket og de 2 fremste vognene går forbi i mai da, og at vi subben i nedre sumpeland kan fiske på de resterende vognene i juni :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannføring på 535 kubikk kl 1900 og dét i April......blir nok en solid topp rundt midnatt før det roer seg en smule. Er meldt en god del kaldere om natta fremover, så det vil dempe den verste smeltinga, men det spørs om det tøffer forbi noen tonn storlaks før sesongen i det hele tatt starter ja :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du skal få rett :) Våren har startet rekordtidlig i år. Varmeste april i Trøndelag siden 1788 ! Så nå går det mye vann unna i Gaula. Og kan hende blir det fin vannføring siste uker i mai, og laksen dundrer opp Gaulfossen. Jo mere smeltevann som kommer nå, jo større sjanse for mindre smelting i mai. Og litt høyere temp. på elva også i mai. Får bare håpe at bare loket og de 2 fremste vognene går forbi i mai da, og at vi subben i nedre sumpeland kan fiske på de resterende vognene i juni :D

Ja våren og varmen kom fort i år.Personlig hadde jeg ønsket høy vannføring i starten på juni med stopp under gaulfossen,og så full speed ahead opp fossen rundt fra den 20 juni(JEG SKAL JO FISKE SISTE UKA I JUNI VET DU!!) :dribble:

Regner med det er noen laks som tøffer opp gaulfossen i slutten av juni selv om det skulle ligge ann til gode oppgangs forhold selv fra slutten av mai.Får bare duppe fluene og se hva som skjer,uansett så skal det bli deilig å være der igjen,kjenne lukta av gaula og få den gode feelingen... ;)

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Mange mildværsperioder gjennom vinteren kombinert med stort regnfall siste dager er vel grunnen...

Har opplevd å gå rett igjennom snøen som hadde form som 120 cm høyt "slush" oppe ved Sonvatna i Stjørdal.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å "spå" om hvordan gaula vil se ut i juni? Er klar over at dette er veldig tidlig, men tendensen ser ut til at de går mot en tidlig vår.

Ser at snøtilstanden i store deler av nedslagsfeltet er våt, samt at værmeldingen fremmover viser mye mildvær.

Er det håp for en stakkar som skal fiske ovenfor fossen 16.06-23.06?. :shifty:

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette for de av dere som skal gnu gaula 1.juni...

Kan fortelle andre som ikke vet det at det er enorme mengder i nedslagsfeltet til namsen ivertfall. Var å fiska røye oppi røyrvik for en uke siden, da hadde det bekka 2m for lenge siden...i sist uke har det og snødd voldsomt...dette fulgt av regn som pakker og nattefrost, så skal ikke vannføring være noe problem der ivertfall...Værre var det med isene der oppe...den har jeg ikke sett så dårlig på mange år...ja, den bekka jo meteren...men kun 20cm stål, resten slush og rask....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette for de av dere som skal gnu gaula 1.juni...

Kan fortelle andre som ikke vet det at det er enorme mengder i nedslagsfeltet til namsen ivertfall. Var å fiska røye oppi røyrvik for en uke siden, da hadde det bekka 2m for lenge siden...i sist uke har det og snødd voldsomt...dette fulgt av regn som pakker og nattefrost, så skal ikke vannføring være noe problem der ivertfall...Værre var det med isene der oppe...den har jeg ikke sett så dårlig på mange år...ja, den bekka jo meteren...men kun 20cm stål, resten slush og rask....

Ikke for å være ufin, men relevans for Gaula?

Hadde passet fint i en egen tråd for Namsen m/sidevassdrag og andre elver der oppe :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.