Gå til innhold
Fiskersiden

Speydork`s røyefiske.


speydork
 Share

Recommended Posts

Vært på ny fjelltur og jaggu fikk jeg ikke ei røye med noen jævla prolapser. Det er min andre i dette vannet,og denne tok på eksakt samme sted som den forrige. La inn bilde av den forrige defekte røya i fjor og noen postet svar på hvorfor de blir slik,men jeg husker ikke,så hvis noen kan opplyse meg så er det fint. :jig:

IMG_8376.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ny fjelltur og jaggu fikk jeg ikke ei røye med noen jævla prolapser. Det er min andre i dette vannet,og denne tok på eksakt samme sted som den forrige. La inn bilde av den forrige defekte røya i fjor og noen postet svar på hvorfor de blir slik,men jeg husker ikke,så hvis noen kan opplyse meg så er det fint. :rolleyes:

IMG_8376.JPG

Heisan og grattis med flott fisk og fin "krok"..he he. Har fått flere slike i Indre-Troms og de er ganske vanlige. Her er ett av svarene fra tråden din ifjor vår, postet av Håvard stubø:

"Knekken i ryggen kommer av dreiesyke, som oppstår pga at fisken er vert for en slags amøbe-aktig parasitt som liten. Dette fører til misdannelser i ryggraden.

Dreiesyke forekommer hos både ørret og røye, og disse fiskene er ganske ofte store og feite, så det virker ikke som det er noe alvorlig handicap for fisken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og grattis med flott fisk og fin "krok"..he he. Har fått flere slike i Indre-Troms og de er ganske vanlige. Her er ett av svarene fra tråden din ifjor vår, postet av Håvard stubø:

"Knekken i ryggen kommer av dreiesyke, som oppstår pga at fisken er vert for en slags amøbe-aktig parasitt som liten. Dette fører til misdannelser i ryggraden.

Dreiesyke forekommer hos både ørret og røye, og disse fiskene er ganske ofte store og feite, så det virker ikke som det er noe alvorlig handicap for fisken".

Jeg har fått abbor med slik knekk i ryggen, dog ikke så kraftig som hos røya på bildet, kan dette komme av noe av det samme? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Røya er suverent på topp i utseende og smak av laksefiskene våre - flotte fisk, Speydork!

Misdannelser kan også komme av tungmetaller, også "lettere" metaller som kopper og jern. I hin hårde dager tok jeg et lab-kurs som het "Akvatisk Forurensning". Der hadde vi befruktede egg av kråkeboller og torsk i diverse konsentrasjoner av all mulig dritt. Torskelarvene som overlevde hadde ofte større eller mindre deformiteter i ryggsøylen etter plommesekkstadiet. De døde fordi vi ikke hadde riktig for til dem, og ja - det var dyreplageri!

Men selv var jeg noe overrasket over at selv jern i små konsentrasjoner forårsaket slike "knekker". Myrtjønner kan vel bli sure nok til at jern felles ut? Men så høyt til fjells og langt nord er det nok andre årsaker som er langt mer sannsynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befruktede egg og plommesekkyngel er unntatt fra Forskrifen om forsøk med dyr. Så dere hadde alt på det rene, med mindre forsøket gikk utover plommesekkstadiet til fiskene.

I oppdrett får man jo også slike missdannelser, ved for høy temperatur under embryogenesen. Men det skal vel godt gjøres i et nordnorsk høyfjellsvann :| Jeg aner ikke, men dreiesjuke høres tøffest ut, så jeg går for den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med ryggknekken er interessant!

Hvordan klarer fisken seg så godt? Større fisk fra fjellvanna er jo som oftest noen år gammel, og skulle da ha tapt kampen?

Mattilgangen må være god da, noe som gjør at de når høyere alder/vekt på tross av defektene?

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette med ryggknekken er interessant!

Hvordan klarer fisken seg så godt? Større fisk fra fjellvanna er jo som oftest noen år gammel, og skulle da ha tapt kampen?

Mattilgangen må være god da, noe som gjør at de når høyere alder/vekt på tross av defektene?

Mattilgangen i dette vannet er meget bra. Røyene er fullstappa med marflo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.