Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørreten fredet!


Recommended Posts

Hvis det blir vedtatt fredning av s-ø(regner med at det ikke er vedtatt enda ?) så er det kun forbudt å drepe den, hvis du skulle få på en. Alle og enhver kan jo risikere å få på en s-ø f.eks. når man fisker etter makrell og annet i sjøen. Er ikke forbudt å fiske altså :)

Å "målrettet" fiske etter s-ø er vel ikke forbudt slik jeg forstår. Det er riktig nok meget umoralsk hvis s-ø blir fredet, men hvis man f.eks. dorger etter makrell og er ute etter makrellen, så er det jo så og si samme fiskemetode som å fiske etter s-ø. Og slenger man sluk i sjøen så kan som sagt hva som helst bite på. Så målrettet fiske med stang etter s-ø, hvem skal kontrollere det ? 100 % c&r på s-ø så har man sitt på det tørre. Og IKKE målrettet fiske etter arten kun for å få s-ø, og for å drepe den. Ble du klokere ? :P

Men reglene ut ifra det jeg så fra linken gjelder vel ikke bl.a. Trondheimsfjorden ut mot Fosen og Agdenes (?)

Men sjøørreten bør ikke drepes uansett. Det står dårlig til her også.

Men hvis ordlyden blir noe a'la "fiske etter sjøørret forbudt i perioden.....", da er det vel forbudt å fiske eter den vil jeg tro.. I elveneforskriftene står det gjerne slikt. Laksefiske forbode er jo en klassiker i nynorskkommunene her vestpå :) Og da er forsåvidt diskusjonen om C&R en annen greie. En diskusjon som er helt på sin plass forsåvidt, men står det fiske forbudt er det vel strengt tatt det. Altså får vi bare vente å se hvordan loverket blir språklagt. Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig synes jeg det er alt for lite fokus på sjøørreten i oppdrettsdebatten. Alt dreier seg om laksen, som tross alt bare passerer luseveggen. Vi ser jo, ut i fra denne fredningen, hvordan det står til med ørreten som lever i lusehelvetet store deler av livet.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig synes jeg det er alt for lite fokus på sjøørreten i oppdrettsdebatten. Alt dreier seg om laksen, som tross alt bare passerer luseveggen. Vi ser jo, ut i fra denne fredningen, hvordan det står til med ørreten som lever i lusehelvetet store deler av livet.....................

kloke,kloke ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig synes jeg det er alt for lite fokus på sjøørreten i oppdrettsdebatten. Alt dreier seg om laksen, som tross alt bare passerer luseveggen. Vi ser jo, ut i fra denne fredningen, hvordan det står til med ørreten som lever i lusehelvetet store deler av livet.....................

Kunne ikke vært mere enig med deg. Håper dette er noe som demrer for litt flere, også. Det er jo ikke som at vi mister sjøørretfisket, men at vi gir den et par små måneder fri. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så synes jeg det er helt greit at sjøørreten fredes. Men dette må da for f.. gjelde hele landet???!!!!!Skjønner ikke vitsen med en freding, hvis ikke alle er med og drar lasset.

Jeg synes nå det er fornuftig at det er strengere tiltak i de delene av landet der det står verst til (der det trengs mest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg,og under sjølaks fisket var det det vel tatt 6-7 tonn sø som bifangst i fjor..og det var det som var innrapportert.Det tragiske er jo at dette er gytefisk fra ca 1.8 kilo og oppover,mindre fisk går igjennom nøtene..

En liten ting til,hvorfor i h.... legge oppdrettsanleggene i noen av landets lengste fjorder?? Er noen som mangler totalt gangsyn.Laksen får en dødsferd ut til åpent hav og som du sa sø må gå der i lusehelvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå det er fornuftig at det er strengere tiltak i de delene av landet der det står verst til (der det trengs mest)

Overhodet ikke enig. Et forbud bør gjelde hele landet. Synes nå jeg har lest om dalende sjøørret bestander på østlandet også. Og spesiellt aust agder har jo slitt..

Jeg synes sjøørret bestanden på mine områder har vært bra de siste årene og ikke merket nedgang. Heller tvert imot. Men jeg synes det er greit at de freder den. Men dette må gjelde hele landet. Alt annet blir for dumt..Jeg oppfatter dette som at enkelte regioner ikke tar dette seriøst nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så synes jeg det er helt greit at sjøørreten fredes. Men dette må da for f.. gjelde hele landet???!!!!!Skjønner ikke vitsen med en freding, hvis ikke alle er med og drar lasset.

Det kunne sikkert vært gjort, men i forhold til laksen er Sø mye mer stasjonær, og dermed er enkelte områder mye mer utsatt enn andre, og Sø vil dermed forvaltes på en litt annen måte. Men det hadde nok ikke skadet om den hadde blitt fredet flere steder. Og generellt burde det vært fredning i større lokale områder. Eks rundt brakkvannssonene og elve utløpene i større omfang enn nå. Særlig der fiskepresset er stort.

Det tas mye "stygg" fisk eks uten for Sandvika i Bærum og område rundt. Og desverre mange som ikke setter de ut. Det gejdler forsåvidt mange andre områder også. Og særlig nå med fin istilgang i vinter. Man slunkne fisker som har endt på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må igjen understreke den lille detaljen at vi FREDER ikke ørreten i den forstand at vi ikke kan fiske mer ørret; vi innfører en noe redusert sesong. I min ungdom var vinterfisket helt stengt, hvis jeg ikke husker feil. Ihvertfall med båt. Dette var en ganske omfattende fredning. Med dette forslaget avstår fra å fiske på den i tre måneder, attpåtil en svært viktig beite periode. det tidvis fantastiske februarfisket er der fremdeles (avhengig av hvor man er i landet, ihvertfall). Resten av året kan man fiske hva man vil av ørret, enten i elvenes åpningstider eller i sjøen. Et beskjedent minstemål, og stort sett ingen begrensinger. Sjøfisket forblir åpent 9 av årets 12 mnd. Får av enkelte inntrykk av vi urettmessig har totalfredet fisken og rasert fritidssysselen til en svær og viktig gruppe fiskere. Lite gjennomtenkt skal forslaget også være, ettersom man inniblandt alle de crashede elvene har en og annen som fremdeles lever noenlunde. Skulle gjerne sett at vi kunne fiske all fisk, over alt og hele tiden, men klarer ikke helt å se at dette er et overgrep mot noen. 3 måneders fiske er tatt fra oss, på en art som sliter over såpass store områder at vi kunne kostet på oss å gi den en enda større pause, egentlig. Og problemet er jo litt som med laksen, vi fisker på blandede bestander, og i områder med elver som sliter, selv om småbekkene etter sigende er blå av fisk, så blir altså høstingen litt sånn tilfeldig. Vi har vel også etterhvert fått slått fast at ørreten, spesielt de storvokste stammene beveger seg vesentlig mye lenger vekk fra sine elver enn de tidligere alltid påståtte "par kilometerene", så en fornuftig forvaltning må ta hensyn til relativt store områder. Mange fjorder har bestander som fremdeles er noenlunde oppe og går, mens andre sliter fælt. Personlig velger jeg å se på sjøørreten som en herlig fisk som vi er så heldige at vi kan fiske på hele 9 mnd i året! Skulle ønske vi gjorde noe slikt med flere av fiskene våre. For eksempel kunne vi fredet fjordtorksen på de godt kjente gytegrunnene en periode på vinteren. Sikkert et overgrep mot noen det også, men for de stakkars få torskene som fremdeles finnes i en del av disse populasjonene tror jeg det kunne bidradd. Og vær så snill, ikke fortell meg at det er bare yrkesfiskerne som tar denne fisken. Den fiskes av hyttegarn og ruser, og hele armadaer av fritidsfiskere som oss som ligger der ute og klager over at alt var bedre før.... Anyway, dette er vel bare en høringsuttalelse, og alle som synes dette er overgrep burde grave frem alle de gode argumentene sine for hvorfor det er så viktig å ikke være føre var, og få sin lokale forening til å sende inn sitt eget hørinsgforslag. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrep som "mye fisk" og "bra med fisk" er tøyelige begreper, og her i Vestfold skal det vissnok være mye sjøørret. Snart er det igjen tid for den årlige sjøørretkonkurransen og ut fra fangstene de siste årene kan det se ut som at ørreten leser avisa og gir seg avsted.

Nedover svenskekysten er det mere fisk og større fisk sier de som fisker begge steder. Der er det fredning så hvorfor ikke prøve om en fredning har positiv effekt også her. Det er ikke noe stort inngrep i vårt fiske selv om enkelte mener at dette er å frata dem en rett de nærmest har hevd på. Vi har alt for lett for å skylde på alle andre men at den store interessen for sjøørretfiske blant sportsfiskerne også har negativ effekt på bestanden er helt klart. Men sportsfiskerne er i det minste med på få fram ny fisk ved hjelp av klekkerier. Fisk som også havner helt andre steder enn på en sportsfiskekrok. Jeg er ikke i tvil om at vi i Oslofjorden med enkle grep som bl annet vinterfredning kan øke bestanden av sjøørret betraktelig. Men det ser ut til at flertallet er redd for at fjorden da skal flyte over av fisk.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort paradoks i denne sammenhengen er det lovlige oppdrettsfiske med garn etter rømt oppdrettsfisk som foregår på Vestlandet. Jeg kan ikke forstå at man diskuterer å frede sjøauren for sportsfiske uten å forby dette garnfisket som utvilsomt må gjøre mer skade på sjøaurebestandene enn de gjør nytte for seg ved å fjerne noen promille med rømt oppdrettsfisk. Når man anmelder ulovlige garn rykker ikke SNO eller Politi ut da regelverket inneholder så uklare føringer at det er umulig å avgjøre om garnet er lovlig eller ikke. Mange garn er åpenbart satt for å fange sjøaure, men samtidig er det jo mulig at det ER satt for å famge rømt oppdrettsfisk. Her burde det gjøres tiltak og stenge for dette "oppdrettsfiske", uansett klarer man ikke å redusere mengde oppdrettsfisk nevneverdig så lenge den er i saltvann, disse tiltakene må gjøres når o-fisken ankommer vassdragene. Her er det tross alt mulighet for å ha en viss kontroll....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så synes jeg det er helt greit at sjøørreten fredes. Men dette må da for f.. gjelde hele landet???!!!!!Skjønner ikke vitsen med en freding, hvis ikke alle er med og drar lasset.

For Finnmarks del er sjøørretbestandene i enorm vekst. Sikkert hyggelig for mange, men det har sine bakdeler også.

Sjørøya fortrenges i langt større grad enn tidligere.

Når vi vet at endel sjørøyebestander (gjelder faktisk de fleste) i utgangspunktet er presset gjør ikke sjøørreten det lettere.

De fleste finnmarkselver som er fredet f.o.m i år er det pga. sjørøyas tilstand.

Når det er nevnt, er det vel så og si ingen som fisker sjøørret i denne perioden i Finnmark, bortsett fra i Altafjorden ved utgangen av mai... (de øvrige fylkene skal jeg ikke uttale meg om).

Selv er jeg positiv til forslaget. Skulle den gjelde for finnmark burde den gått fram til St.Hans. -Ikke for bestandens del, men pga. uvettig fisk/kakking av støinger noen plasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg jobber i Valhall i nord trønderlag, har fått beskjed om at det var bare og fisk lov og ta sjøørreten.

stemmer dette........?

jeg sa han ikke måtte ta den

Et eventuellt forbud/fredning kommer vel ikke før til neste år. Inntil da kan vi jo oppfordre alle til å tenke seg om. I områder hvor vi VET bestandene er svake, kan vi gi den en pause. I områder med sterkere bestander kan vi begrense oss, så beholder vi dem kanskje slik. Ingen ønsker totalfredning av denne fisken, hverken i sjø eller elv, men en oppfordring til måtehold kan umulig være kontroversiell for noen, vil jeg tro :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sjøørreten fredet folkens!

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500039905

Sjøørreten er IKKE fredet, ennå. I forslaget til DN står det: "Dette vil innebære at det blir forbudt å fiske sjøørret med stang i perioden 1. mars – 31. mai på denne strekningen. Fram til forskriften blir endelig vedtatt vil det fortsatt være lov til å fiske sjøørret i sjøen med stang også i denne perioden. ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er IKKE fredet, ennå. I forslaget til DN står det: "Dette vil innebære at det blir forbudt å fiske sjøørret med stang i perioden 1. mars – 31. mai på denne strekningen. Fram til forskriften blir endelig vedtatt vil det fortsatt være lov til å fiske sjøørret i sjøen med stang også i denne perioden. ".

Hvis du leser bittelitt lengre opp i tråden ser du det. :)

Det er også lov å sette den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.